Mire figyeljünk motorgumi választáskor?Mire figyeljünk motorgumi választáskor?
Motorgumi adatok, amire figyelni kell
Ma már kifejezetten nagy kínálat érhető el, ha új abroncs beszerzéséről van szó. Ott van a tapadas.hu motorgumi felhozatala, ahol több gyártó több tucat terméke található, ráadásul minden egyes kerékpártípushoz teljesen más kialakításra van szükség.
Nézni kell a terhelhetőségi mutatókat, a sebesség szimbólumokat, figyelni kell az átváltásokra inch és metrikus méretezés között, de még a keréknyomás is különböző mértékegységben lehet megadva. Ezenkívül még oda kell figyelni az Endura, FIM Enduro és Mitas cross profilok alkalmazására is.
Mit kell tudni a felhasználhatósággal kapcsolatban? Teljesen más iránymutatások és szabványok vonatkoznak a normál anyagösszetételű, nem verseny felhasználásra készül gumikra.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség fontosnak tartja az egyes jelölések jelentésének tisztázását. A DOT mögött megtalálható számsor megmutatja, hogy az adott abroncs meddig vásárolható meg és használható fel biztonságosan.
A DOT szám utolsó 4 karaktere jelöli a gyártás időpontját. Ebből a négyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. A tapasztalat azt mutatja, hogy sokan mindig a legfrissebb termékeket keresik, pedig a gumiabroncsról pont az nem mondható el, hogy gyorsan romló áru lenne, sőt, hosszú éveken keresztül képes megtartani a minőségét és formáját.
Az általános vélekedés az a szakemberek között, az abroncsok élettartama 10 év. Természetesen ezt sok tényező befolyásolhatja, például, hogy milyen körülmények között tárolták eddig a gumit. A még fel nem szerelt abroncsok általában 5 éven keresztül teljesen megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek még a gyártás időpontjában is fennálltak.
Még egy öt éves abroncs is lehet új
De ez hogyan lehetséges? Az öregedést különböző fizikai és kémiai folyamatok váltják ki az idő múlásával. A gyártás során éppen ezért olyan speciális adalékanyagokat raknak a gumikeverékbe, amelyek nagymértékben meggátolják az ózonnal és oxigénnel történő káros kémiai reakciókat.
Ezért is lehetséges az, hogy még egy 5 éves (fel nem szerelt) abroncsról is el lehet azt mondani, hogy olyan, mint az új, mivel nagyon lassan romlik az állapota.
Érdemes vásárlás előtt tájékozódni
Ahány motor, annyiféle kialakítás. Teljesen más abroncs kell egy salakmotorra, egy mopedre, egy crossmotorra és egy utcai változatra. Ezért is ajánlott (pláne első vásárlás alkalmával) felvenni a kapcsolatot egy szakemberrel, aki segít eligazodni a motorgumik világában, valamint tanácsot ad, hogy pontosan melyek azok a paraméterek, amelyekre feltétlenül oda kell figyelni az adott motorkerékpár-típusnál.