1 évnél régebbi cikk

35 éves őszi falevelek mázas kerámia ágyon
Fehérvár Médiacentrum fotója
Pápai Barna
35 éves őszi falevelek mázas kerámia ágyon

A Széphő Zrt. Honvéd utcai épületének bejáratát 1988 óta díszíti Garányi József faleveleket ábrázoló kerámia falburkolata, mely a Munkácsy-díjas keramikus utolsó, Fejérben fellelhető köztéri alkotása.

Garányi József keramikus 1928. január 11-én született Budapesten. A Magyar Iparművészeti Főiskolán 1953-ban végzett (mesterei: Gádor István, Somogyi József, Borsos Miklós), három éven át a Herendi Porcelángyár tervezőjeként dolgozott, majd 1956-tól önálló keramikusként alkotott.

Gazdag pályafutása során rengeteg elismerést kapott: 1962-ben a prágai Nemzetközi Kerámia Kiállítás aranyérmét, majd 1965-ben Munkácsy-díjat vehetett át. 1968-ban a pécsi I. Országos Kerámia Biennálé I. díját, 1983-ban a Művészeti Alap Képzőművészeti Nagydíját kapta meg.

Kiállításokra készült munkái mellett főleg építészeti kerámiái ismertek, de jelentős volt éremművészeti munkássága is. Felesége, G. Staindl Katalin szintén ismert keramikus volt, egyetlen jelentősebb Székesfehérváron helyet kapott munkájáról már beszámoltunk mi is, ez a Tóvárosi oviban található. Garányi József 87 esztendős korában, 2015. április 9-én hunyt el.

Gazdag köztéri munkássága nyomán Székesfehérváron két alkotása talált otthonra. Ezek egyike, az 1973 és 2019 között a Várkörúton található kerámiaplasztika a környék átépítésekor lekerült a helyéről és egyelőre nem érkezett hír visszahelyezésének vagy áthelyezésének lehetőségeiről.

Másik alkotása viszont megtekinthető, méghozzá a Honvéd utca 1. alatt. Itt található ugyanis a Széphő épülete, melynek bejáratánál a külső falburkolat Garányi József keramikus munkája.  Az 1988-ban elkészült alkotás érdekessége, hogy a két oldal egymás pozitív-negatív lenyomata. A kétoldali félköríves kerámiafalon levéldíszek találhatók: az egyik oldalon a kiálló kerámiákon van a levél lenyomat, a másik oldalon a síkban lévőkön találjuk a levéldíszeket.

Az alkotás kapcsán hamarosan időszerű lesz egy restaurálás, ugyanis az egyébként kényesebb területnek számító szabadtéri kerámiatechnika egyik nagy ellensége, a külső máz kopása már észrevehető az alkotáson. Megóvása azért is fontos lenne, mert a fentebb említett kerámiaplasztika leszerelésével ez maradt Fejér egyetlen Garányi-alkotása.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek