Így változik március 1-jétől a tömegközlekedés MagyarországonÍgy változik március 1-jétől a tömegközlekedés Magyarországon
Bérletek
A korábban létező sokféle bérlettípusból mindössze kettő marad: a vármegye- és az országbérlet. A kilométer alapú bérletek megszűnnek. (Az ún. viszonylati menetjegyek és az okosjegyek természetesen megmaradnak.)
Az egyszerűsítéssel nemcsak könnyebben áttekinthetővé, de jóval igazságosabbá is válik a tarifarendszer, hiszen az új bérleteket többen és többféle módon használhatják fel, mint korábban.
Fontos tudni, hogy az új bérletrendszerben csak kétféle tarifa van: a teljesárú és a 90%-os kedvezményt adó. Ez utóbbit a kedvezményre jogosultak, például azok a diákok vehetik igénybe, akik érvényes magyar nappali vagy esti diákigazolvánnyal rendelkeznek.
A bérleteknek 2024. március elsejétől elérhető lesz immár a napijegy változata is. Ezek a 24 órára szóló Vármegye24 és Magyarország24 nevű díjtermékek.
Napijegyek
Új teljesárú jegyként jelennek meg a Vármegye24 és Magyarország24 napijegyek 2024. március 1-jétől! Az egész országra érvényes Magyarország24 és a minden vármegyében elérhető Vármegye24 napijegy kedvezőbb árú utazást tesz lehetővé. Így egyetlen napijeggyel utazhatunk a távolsági buszokon, vonatokon és HÉV-eken is.
Fontos tudni, hogy a két napijegy között van egy jelentős különbség: a 24 órás jegy országos változatával a helyjegyköteles vonatokon is lehet utazni (természetesen csak külön megváltott helyjegy birtokában), a Vármegye24 napijeggyel azonban erre nincs lehetőség. Vármegyei napijeggyel csak olyan vonatokon lehet utazni, amelyekre nem kell helyjegy.
Ezek a napijegyek kizárólag a helyközi közlekedésben (vonatok, hévek, kék és sárga volánbuszok teljes vonalán) vehetők igénybe, így például a BKK járatain nem érvényesek. Budapesten belüli utazás esetén azonban mindkét napijegy érvényes még az InterCity vonatokra is – ráadásul ebben a kivételes helyzetben helyjegy váltása nélkül.
Mi változik?
Az új tarifarendszernek köszönhetően könnyebben átláthatod, milyen kedvezmények illetnek meg , és ezeket a kedvezményeket mostantól bonyolult igazolások nélkül veheted igénybe.
Az új tarifarendszerben a 14 év alatti gyermekek és a fogyatékkal élők éppúgy díjmentesen, azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedésben, mint a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülő utastársaink (tehát azok a „nyugdíjasok” is, akik még nem töltötték be a 65. életévüket).
A 14 és 25 közötti fiatalokon kívül a közalkalmazottak továbbra is válthatnak 50%-os kedvezménnyel menetjegyet, például a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók, tűzoltók.
A menetjegyeknél 2024. március 1-jétől megszűnik a 90%-os, a 33%-os és a 20%-os kedvezménykulcs, így – a teljesárú és a díjmentes változat mellett – kizárólag az 50%-os kedvezményt adó menetjegyek maradnak.
Az ország- és vármegyebérletek esetében azonban nincsen 50%-os változat. Bérletekből kizárólag teljesárút vagy – jogosultság esetén – 90%-os kedvezményt adó változatot lehet vásárolni.
A kedvezményrendszer tehát egyszerűen összefoglalható:
- menetjegyek: teljesárú, félárú vagy díjmentes,
- bérletek: teljesárú vagy 90%-os.
Az új napijegyeket és a kedvezményes díjtermékeket legegyszerűbben a MÁV appon vásárolhatod meg, ehhez leghamarabb március 1-jén frissítened kell az alkalmazást.
Budapest és agglomerációja
Az új tarifarendszer része az a megállapodás is, amely 2024. március 1-jétől Budapesten és a főváros agglomerációjában teszi egyszerűbbé, olcsóbbá és igazságosabbá a közösségi közlekedést.
Az új rendszernek köszönhetően a vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnak, az agglomerációból ingázók pedig a Pest-vármegyebérletükkel is használhatják a budapesti buszokat, trolikat és metrókat.
Azok az utasok, akik Budapest-bérlettel (BKK) rendelkeznek, 2024. március 1-jét követően a főváros közigazgatási határain belül utazhatnak a MÁV-START vonatain, a MÁV-HÉV és a Volánbusz-járatain is, a korábban megszokott módon. Ezek a bérletek a budapesti állomások és megállóhelyek között 2. kocsiosztályon még a feláras járatokon is érvényesek: ebben az esetben ráadásul helyjegy váltása nélkül.
Az új fővárosi agglomerációs közlekedési modell az eddigi legnagyobb lépés a nemzeti tarifaközösség megteremtése, vagyis egy olyan közlekedési rendszer felé, amelyben az egész országban egyetlen, egységes díjtermékkel lehet majd utazni közösségi közlekedésen településeken belül és azon kívül is.
(Forrás: ujtarifa.hu)