Húsz éve tűnt el Damon HillHúsz éve tűnt el Damon Hill
Az eddig 31 magyarországi versenyen lehetett bármilyen nagy győzelem, bármilyen bravúros előzés, a sztár, az ász akkor is a Palik-Hill duó mutatványa maradt. Két évvel 1995-ös hungaroringi győzelme után Damon Hill szinte végig vezette a mezőnyt, ám az utolsó körben elszállt az Arrows-Yamaha hidraulikája, így Jacques Villeneuve meg tudta előzni. Mindez persze önmagában is drámai, hiszen a regnáló világbajnok a gyengécske Arrows autójával szinte végig vezetett a versenyen, ám Palik László 20 évvel ezelőtti kommentálásával és a végén a szállóigévé vált kérdésével még legendásabb az egész.
És akkor jöjjön még néhány érdekes és nosztalgikus videó. Az első, szocialista blokkban rendezett versenyt 1986-ban rendezték a kilenc hónap alatt felépített Hungaroringen. A siker óriási volt, 200 ezren látogattak ki Mogyoródra, ahol az első futam a brazil Nelson Piquet sikerét hozta, aki honfitársát, Ayrton Sennát előzte meg, többek között egy olyan manővernek is köszönhetően, amelyet a mai napig a sportág egyik legszebb előzésének tartanak a szakértők
Három év múlva, 1989-ben már úgy számoltak a versenyzők, hogy tisztában voltak vele: a Hungaroringen gyakorlatilag lehetetlen előzni. Nigel Mansell azonban olyan fantasztikus módon utasította maga mögé Ayrton Sennát, hogy az végül futamgyőzelmet ért a Ferrari 12. helyről rajtoló pilótájának.
A Hungaroring 11-es kanyarja Jean Alesiről kapta a nevét, aki 1995-ben az időmérőn az aszfaltcsík addigi legcsúnyább balesetét szenvedte el. A nagy erejű becsapódást azonban sérülés nélkül megúszta a francia, így ott lehetett a versenyen is – más kérdés, hogy motorhiba miatt kiesett.
A franciánál némileg rosszabbul járt a japán Inoue Taki, aki alatt a versenyen előbb lerobbant a Footwork-Hart motorja, néhány másodperccel később pedig a segítségére érkező műszaki beavatkozó autó ütötte el.
2003-ban Ralph Firman balesetét követően Baumgartner Zsolt a Jordan csapatnál hazai pályán mutatkozhatott be a száguldó cirkuszban.
A futamon Baumgartner műszaki hiba miatt kiesett, ám az első magyar F1-es pilóta szereplésén kívül is történelmi GP-t láthatott a közönség. Ugyanis a 22 esztendős Fernando Alonso nyert, aki pályafutása első győzelmét aratva az F1 akkori legifjabb futamgyőztesévé vált – Bruce McLaren 44 éves rekordját átadva a múltnak.
A 2009-es időmérő edzésen a Rubens Barrichello Brawnjáról lepattanó rugó fejbe találta Felipe Massát, aki eszméletét vesztve csapódott a gumifalba. A brazil heteken keresztül Budapesten gyógyult, végül maradéktalanul felépült a súlyos, életveszélyes sérüléséből és a 2010-es idény kezdetén visszatérhetett a mezőnybe a Ferrari pilótájaként.
2010-ben Rubens Barrichello és az abban a szezonban háromesztendőnyi szünet után visszatérő Michael Schumacher páros jelenete borzolta a kedélyeket, amikor a verseny vége felé a Williamsben ülő Barrichello a célegyenesben megelőzte korábbi csapattársát, ám a német kis híján a falhoz passzírozta őt. Schumit a manőver miatt a következő futamon 10 rajthelyes büntetéssel sújtották.
Összeállításunk utolsó darabja a 2014-es, nedves pályán induló futam, amely során Nico Rosberg startolt ugyan az élről, de Daniel Ricciardo ünnepelhetett őrületes izgalmakat követően. Ezen a versenyen aztán minden volt, mint a búcsúban: a vizes pályás rajt után balesetek miatti biztonsági autós fázisok, a bokszutcából a dobogóra érő Lewis Hamilton, igazi gumipóker a hajrában és az utolsó ferraris dobogóját begyűjtő Fernando Alonso.
A 2017-es Formula–1-es Magyar Nagydíj hivatalos programja pénteken kezdődik, a verseny vasárnap délután lesz, de most először a sportág hazai történetében a csapatok nem csomagolnak össze a futam után, hanem maradnak a ringen, mert a jövő héten kedden és szerdán idényközi kollektív tesztet tartanak.
(Forrás: nemzetisport.hu)