Ideje felkészíteni autóinkat a télre!Ideje felkészíteni autóinkat a télre!
A károk helyrehozása pedig még egy kis koccanás esetében is sokkal többe kerülhet, mint négy új gumiabroncs. A biztonságunk mellett tehát a pénztárcánk vastagságának védelmét is szolgálhatja, ha lecseréljük az elhasználódott, kopott gumikat. Mégpedig lehetőleg szakszervizben. Hogy pontosan miért, arra is kitérünk később.
Akár a jó bornak, olyan gondos odafigyelésre van szüksége az autónk gumiabroncsainak is. Hogy miért ezt a hasonlatot használtam? Mert mindkettő hasonló körülmények között őrzi meg legtovább a tökéletes minőségét: ha száraz levegőn, szobahőmérsékleten, fektetve tároljuk.
Cserére várnak a kerekek (Fotó: Pápai Barna)
Csakhogy az autónk téli/nyári kerekeinek nem elég egy kisebb borhűtőnyi hely, ahol hosszú hónapokon át pihentethetjük. Szerencsére Székesfehérváron már szakszerű tárolási lehetőséget is igénybe vehetünk. Így nem kell a padlásra, pincébe föl-le cipelgetnünk a kerekeket félévente, és biztos, hogy optimális körülmények között őrzik meg őket. Például fektetve, hogy ne a futófelületet terheljék a használaton kívüli időszak alatt. Mikoss Márk, az egyik fehérvári szakszerviz telephelyvezetője ismertette is ennek előnyeit munkatársainkkal.
„Nem csak kényelmi szempontok miatt hasznos a szakszerű tárolás. Ha az ügyfeleink nálunk hagyják az abroncsaikat, akkor mire megérkeznek a lefoglalt időpontra, hogy felszereltessék a téli gumikat a kocsijukra, a kerekek már előkészített állapotban várják őket. Lemosva, kicentírozva. Utóbbi azért lényeges, mert ahogy menet közben kopnak az abroncsok, a súlypont elmozdul, és a gépjármű egyéb alkatrészei káros rezonanciának lehetnek kitéve. Az ebből eredő későbbi javítási költségek elkerülésére miatt jobb, ha nem hanyagoljuk el a centírozást. Valamint maga az abroncs cseréje is megfelelően történik, pont olyan nyomatékkal húzzák meg a csavarokat, ahogyan az ideális.”
A műhelyben ráadásul már az előző szezon végén megvizsgálják a tárolásra behozott kereket, hogy megfelelő állapotban van-e ahhoz, hogy kibírjon még egy telet. Így nem ősszel szembesülünk azzal, hogy téli gumiabroncsaink túlságosan kopottak és ideje újba beruházni.
A jó minőségű gumiabroncson nem érdemes spórolni. A gyártók különféle skálákkal jelölik a tapadási- és üzemanyag felhasználási hatékonyságot (Fotó: Pápai Barna)
Itt pedig látható a hozzá tartozó jelmagyarázat:
Ha szervizben cseréltetjük a gumikat, a szakemberek szemrevételezik az autónk általános állapotát is. „Ilyenkor szabaddá válik a fék, egyéb alkatrészek is, és a kollégák már rutinszerűen ellenőrzik, hogy minden megfelelő állapotban van-e műszakilag. Megtörténik a hűtőfolyadék, a világítás, az ablaktörlő lapátok ellenőrzése is. Kérésre pedig még ennél is komolyabb átvizsgáláson is áteshetnek a járművek. Érdemes ezeket a műszaki vizsga által szükségessé tett két-három évnél gyakrabban is megejteni. Így még időben fény derülhet olyan javítanivalókra az autóban, amik később már sokkal többe kerülnének.” – hangsúlyozta Mikoss Márk.
Mikor jó a téli gumiabroncs?
Élettartam: Tárolástól függetlenül, a gyártók 5, esetleg 6 évre garantálják, hogy a gumiabroncsaik tökéletesen alkalmasak lesznek a használatra, azokkal a kondíciókkal, amiket új korukban a tesztek alapján feltételeztek. Ennél idősebb gumiabroncs anyagában már annyira megváltozik, elöregszik, felkeményedik, megszűnik a tapadása, hogy erősen veszélyessé válik.Futófelület kopottsága: A bordák között a legtöbb gyártó elhelyez egy keresztirányú gumisávot jelzésképpen. Ha annak a magasságáig lekopnak a bordák, az abroncs többé nem látja el a funkcióját, használhatatlanná válik.
Hogy miért fontos feltennünk a téli abroncsokat, annak ellenére, hogy ez Magyarországon törvényileg még mindig nem kötelező? (Bár a biztosító például nem fizet, ha nem az évszaknak megfelelő gumikkal szenvedünk balesetet…) Legfőképpen a biztonság miatt. Hiszen a gumiabroncs az egyetlen a járművön, ami konkrétan érintkezik az útfelülettel. Ha nem megfelelő a bordázottsága, túlságosan kopott, akkor nem tapad megfelelően az útra. Nem is kell esőnek vagy hónak esnie, elég egy kis ködös, párás, nyirkos idő, és máris megdöbbenve tapasztaljuk, hogy az eddig kiszámíthatóan reagáló autónk össze-vissza csúszkál az úton.
Ezen a fotón látható az a bizonyos keresztirányú jelzés, hogy meddig kophatnak le a bordák az abroncson. Ez bizony már megérett a cserére! (Fotó: Pápai Barna)
Nemcsak az a lényeg, hogy feltegyük azokat a téli gumiabroncsokat, az sem mindegy, hova, és hogyan: „Nem elég csak a hajtott kereken kicserélni a gumit, mind a négy kerékre kerüljön téli abroncs! – figyelmeztetett Mikoss Márk. – Arra is figyeljünk, hogy ne fordítva legyenek felszerelve a kerekek. Az abroncsok forgásirányosak, a gyártó megadja, melyik irányba kell forognia a keréknek. Ha fordítva tesszük fel, nem működik a bordák vízelvezetése esős, vizes úton, fékezésnél pedig nem tapadnak a kerekek. A másik, amire gondolnunk kell, hogy nem egyformán terhelődnek az első és hátsó kerekei a kocsinak. Így ha azt szeretnénk, hogy mind a négy gumiabroncs egyszerre használódjon el, egy sokat használt autónál nyolc-tízezer kilométerenként cseréljük ki az az abroncsokat az első és hátsó tengelyek között. Így egyszerre kopnak el."
További információ: www.gumiflexplusz.hu