John Travolta újra elemében - Gotti kritikaJohn Travolta újra elemében - Gotti kritika
Külcsín
Már az idejét sem tudom, hogy mikor láttam utoljára egy vérbeli, hamisítatlan gengszterfilmet. Jó, jó, itt volt a Fekete mise, Az éjszaka törvény vagy a Tom Hardy által fémjelzett Legenda, ám egy sem tartozott a régi vágású gengsztermozik közé. Erre bedobták nekünk a bronxi maffiavezér, John Gotti életéről szóló mozit, amelyre aztán mindenki (köztük én is) felkapta a fejét, aki él-hal a maffiasztorikért. Ja, igen: John Gottiról 1996-ban már készült egy mozi (Gotti), Armand Assante főszereplésével, de az egyrészt nagyon régen volt, másrészt eléggé felejthetőre sikeredett, így érett már egy újabb film New York egyik legismertebb Donjáról.
John Gottiról gyorstalpalóként annyit kell tudni, hogy az utolsó Don volt az amerikai maffiacsaládok történetében. Kezdetben a Gambino családhoz társult, majd a '80-as évek közepén a Don, Paul Castellano megölésével átvette a hatalmat és meg sem állt a csúcsig. A New York-i alvilág uraként, Don Teflon álnéven aztán szerencsejátékokkal, adócsalással és kábítószer kereskedelemmel kereste kenyerét, ám mindezt sokáig nem tudták rá bizonyítani, a bűn nem tapadt hozzá.
Ennek a hírhedt maffiavezérnek a megformálására tették meg (kissé váratlanul, ám nem jogtalanul) John Travoltát, akitől már nagyon vártam egy klasszis teljesítményt és rendezőnek pedig azt a Kevin Connolly-t húzták be, aki pár nem túl ismert sorozat néhány epizódján kívül, csak egy filmet tud felmutatni. Ebből baj lesz...
Visszatérve Travoltára, az elmúlt években nagyon eltűnt. Megmondom a frankót, nekem is utána kellett lesnem, hogy melyek voltak utolsó filmjei, mert olyan szinten régen találkoztam vele a moziban, hogy nagy hirtelen megmondani sem tudtam, hogy miben láttam utoljára játszani. Aztán le is esett a tantusz, hogy nem is filmben, hanem az American Crime Story-ban láttam, amely O. J. Simpson híresen hírhedt tárgyalását meséli el. Ez előtt pedig olyan filmekben játszott, amelyekről nem is hallottam, pedig nagy filmfogyasztó vagyok. Szó mi szó, Travolta adós a jó a teljesítménnyel és a nagy visszatéréshez a Gotti tökéletes alapanyagnak bizonyult.
Sztori
Kicsit fura egy életrajzi drámánál történetről beszélni, de azért megpróbálom: John Gotti maffiafőnök utolsó éveiben járunk, amikor már bőven a sittem csücsült. Ekkor találkozik fiával, az ifjabb John Gottival (Spencer Lofranco), aki ha együttműködne a zsarukkal, és bizonyos információkat szolgáltatna, akkor bezony a megviselt faternak jobbra fordulna sorsa. Igen ám, de az öreget nem ilyen fából faragták, így kézzel-lábbal tiltakozik fia akciója ellen.
Innentől kezdődik az ugrabugrálás a filmben, és lassan de biztosan körvonalazódni látszik John Gotti élete a kezdetektől, egészen a jelenig. Igen ám, de van egy apró bökkenő: a film középpontjában meglepően nem ám a bűnözés és a gengszter-élet áll, hanem sokkal inkább a családra és az emberi kapcsolatokra helyezik a fókuszt. Így, aki a Gottitól egy hamisítatlan gengszterfilmet vár, annak csalódást kell okozzak és csak tanácsolni tudom, ha tényleg valamit is meg akartok tudni a legendás Donról, üssétek fel az internetet. Jobban jártok.
Karakterek
A Gotti számos neves színészt is felvonultat, ám sajnos egy sem tudott felnőni a feladathoz, hogy valami maradandót is alkosson (ami nem feltétlenül az ő hibájuk), így simán kijelenthetem, hogy John Travolta vitte a hátán a filmet. Jó, jó, ki más? Egyből jöhetne is a kérdés, de egy ütős gengszterfilm arról ismerszik meg, hogy a mellékkarakterek is vannak legalább olyan érdekesek, mint a főszereplő, ugyanis egy ilyen szerteágazó sztori, mint egy maffiafőnök bemutatása megköveteli magának a minőségi támogatást.
Ehelyett mit kapunk? Egy nagy semmit. Mármint félreértés ne essék: John Travolta játéka élményszámba megy, de rajta kívül a többiek mintha jelen sem lennének. Döbbenet. Pedig itt van nekünk Kelly Preston vagy Stacy Keach is, de kábé fel sem tűnt volna, ha egyszer csak elszivárognak a filmből. John Travolta meg John Travolta. Már az American Crime Story-ban - ahol egy sztárügyvédet alakított - is megmondtam, hogy ezzel a kimért és fenyegető alakítással egy Dont kéne alakítania, és tessék: a Gotti John Travolta one-man show-ja, ám a filmet sajnos még ő sem tudta megmenteni.
Összegzés
Mit is írhatnék? A Gottit nagyon nagy várakozás előzte meg, ugyanis érezhető volt, hogy a nép ki van éhezve egy tökös maffiózós bulira, ám ez az alkotás minden lett, csak nem gengszterfilm. Pedig minden lehetősége megvolt rá. Mondjuk már akkor érezhető volt, hogy itt valami csúnyán félresiklott, amikor a tervezett premier előtt két héttel lefújták a bemutatót, de ahogy mondani szokás: a remény hal meg utoljára.
Erre egy olyan jellegtelen semmit kaptunk, ami után én szégyellem magam, hogy gengszterfilmnek titulálják. Persze egy-két pillanatig el is hihetné az ember, hogy egy maffiafilmen ülünk, de ezek a foszlányok nagyon gyorsan elillannak és nem marad más, mint John Travolta egy filmben, amiről már azt sem fogjuk tudni, hogy mi célból készült. A fantáziátlanul összedobált jeleneteken túl (khm... rendező) nincs semmilyen cselekmény és a botrányos dialógusoknál mar csak a zene pocsékabb... áhh, tényleg nem értem.
Nagyon vártam, nagyon akartam imádni, de csalódás volt minden perce. Akit érdekel John Gotti élete, az nem ezt a filmet keresi és higgyétek el, jobban jártok, ha messzire elkerülitek.