Így melegszik az autó belső hőmérséklete a tűző naponÍgy melegszik az autó belső hőmérséklete a tűző napon
Egyre több olyan balesetről lehet hallani, hogy valaki az autóban felejtette lurkóját vagy kedvenc kis állatkáját, ráadásul fényes nappal, a legnagyobb kánikulában. Sajnos ezeknek a figyelmetlenségeknek a nagyobb százaléka halállal végződik, ugyanis amire leesik felelőtlen emberünknek a gikszer, addigra már megtörtént a tragédia, ugyanis az járművek belső hőmérséklete a szellőzés hiányában rendkívül gyorsan melegszik.
Hogy miért?
A legtökéletesebb megfogalmazást a problémáról az eumet.hu-n találtam: a forró napokon az autó kis üvegházként funkcionál, amely során a kívülről érkező napsugarak rövid hullámhosszú hullámai felmelegítik az autót, ám a hőmérséklet emelkedést főként az autón belül keletkező infravörös, hosszabb hullámhosszú hullámok okozzák.
Amikor a napsütés hatására melegedni kezd az autó, a belső felületek megpróbálják leadni a bennük felgyülemlő hőt - ezeket infravörös hullámok segítségével teszik meg. A hosszabb hullámhosszú hullámokat a kocsi ablaküvege nem engedi át (szimplán visszaveri azt), így a hőenergia csapdába kerül odabent. Ennek következtében a jármű utastere brutálisan gyorsan forrósodik még akkor is, ha a külső hőmérséklet nem is olyan magas.
De hogyan is néz ez ki, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Facebookon nemrég közzétett posztjából kiderül:
Az adatokból egyértelműen kiderül, hogy már 20 °C-os kinti hőmérsékletnél is az autó utastere egy óra alatt simán felmelegszik 46 °C-ra, nem beszélve arról, ha kint 30 °C, netalántán 40 °C van, ugyanis ebben az esetben a 70 °C körüli hőmérsékletet is megközelítheti járgányunk belső tere. Ennek fényében fokozotton figyeljünk oda, hogy senkit ne hagyjunk hátra ezekben a fullasztó hőséggel operáló napokban.