Westworld 3. évad pilotkritika: vissza a kezdetekhez, avagy az első évad lenyűgöző hangulatát idézi az új felvonásWestworld 3. évad pilotkritika: vissza a kezdetekhez, avagy az első évad lenyűgöző hangulatát idézi az új felvonás
Külcsín
Anno 2016-ban a Westworld bemutatása előtt az HBO úgy harangozta be a sorozatot, mint amelyik simán kenterbe veri az aranytojást tojó tyúkként funkcionáló Trónok harcát (amely a televíziós csatorna legnézettebb produkciója lett), így én is felültem a hype-vonatra és tűkön ülve vártam az új széria első képsorait.
A főcímzene és a hozzá vizuálisan passzoló animációk (amelynél szerintem nagyon sok múlik) azonnal berántottak, az istenien megkomponált dallamok pedig azt jelezték: nem mindennapi szériáról van szó. Aztán jött a feketeleves, vagyis nem egyből, de négy-öt résszel később már sejteni lehetett, hogy bár rendkívül igényes sorozatról van szó, még a közelébe sem fog jutni a Westeroson zajló ármánykodásoknak.
Pedig kavarás az itt is van bőven, a westernmozikra emlékeztető díszlet pedig több mint hibátlan, ám miután jól megismerjük a karakterek és szó szerint homok kerül a gépezetbe, engem kicsit el elvesztettek - bár ez valószínűleg az én hibám, ugyanis a Star Warson kívül nem nagyon csípem a jövőben játszódó alkotásokat.
A lényeg a lényeg, a Wesworldöt Jonathan Nolan és Lisa Joy az 1973-as Feltámad a vadnyugat című film, valamint annak 1976-os folytatása, az Eljövendő világ hamvaiból támasztotta fel, amely olyan ígéretes projektnek bizonyult, hogy többek között a sci-fi-mozik koronázatlan királya, J. J. Abrams is felfigyelt rá, aki aztán végül az egyik vezető producerként árgus szemekkel figyelte és igazgatta a széria pályafutását.
A jövőben játszódó sorozat története szerint Westworldben, egy látszólag vadnyugati témájú, ám technológiailag igencsak fejlett vidámparkban járunk, amelynek lakossága emberek által megálmodott androidokból áll.
Persze rövid időn belül kiderül, hogy a parkot nemcsak robotok látogatják, hanem bizony hús-vér emberek is, ugyanis a Westworld a szórakoztatás legfelsőbb szintjét kínálja a dúsgazdag vendégeknek, akik aztán kényük-kedvük szerint randalírozhatnak az óriási játszótér teljes területén anélkül, hogy a látszatra normális emberi életet, amúgy kellékekként élő androidok bármit is reagálnának rá.
Nos, ez a kezdeti rend az első évad végére felborul, a robotok elszabadulnak, a második évad pedig akkora csalódás volt (az impozáns IMDb-s számok ellenére), hogy néhány epizód után parkolópályára tettem a sorozatot. Persze azóta behoztam a lemaradásom, de a második felvonás korántsem volt annyira érdekes, mint az első, azaz hogy egyhuzamban ledaráljam.
Nyilván a visszajelzésekből ezzel a készítők is tisztában voltak, így a harmadik évaddal olyan kell villantaniuk, amely visszacsalogatja a nézőket, mert ha nem, akkor könnyen kasza lehet a vége.
Sztori
Csak nagyon röviden, ugyanis egyrészt nem szeretnek spoilerezni, másrészt egy epizódban nem sok minden történhet: szóval a Westworld harmadik évadának cselekménye ott veszi fel a fonalat, ahol a második felvonás véget ért. Dolores Abernathy (Evan Rachel Wood) és androidokból álló vidámnak cseppet sem mondható kompániája a westernes körítés után a 2058-as neo-Los Angeles végtelennek látszó útvesztőiből próbálnak kikecmeregni, ám rövid távon ott is kiderül, hogy nem minden az, aminek látszik.
Karakterek
Bár nagyjából minden fontosabb szereplő megkapta a maga pár perces életjelmutatását, amely során azon kívül, hogy kiderül, minden frankó velük és ugyan azok az elvek vezérelik őket, mint eddig, nem nagyon mutatnak épkézláb karakterfejlődésre utaló nyomokat, valamiért mégis több előremutatást vélek felfedezni bennük, mint mondjuk tettem azt a második felvonás elején.
Optimisták a készítők és ez valahogy átragad a sorozatra, vele együtt pedig a nézőre is. Valamit nagyon tudhatnak, vagy tudnak valamit, ami miatt foghatjuk majd a fejünket, bár szerintem az utóbbi forgatókönyv a valószínűtlenebb.
Szóval itt van nekünk az úgymond legközpontibb karakter, Dolores, aki még mindig azon töri a fogaskerekekkel bélelt, okos kis buksiját, hogyan pusztítsa el az emberiséget, és ezért képes bárkin és bármin átgázolni. Kedves. Persze ez a rendkívül frappáns motiváció mit sem érne Evan Rachel Wood kifogástalan játéka nélkül, így ha már az írók nem képesek kirángatni a karaktert a gödörből, legalább a színésznő minden porcikája azon van, hogy Dolores újra régi fényében ragyogjon.
Aztán itt van nekünk a legnagyobb meglepetés, a Breaking Beddel befutott Aaron Paul által megformált Caleb, aki alvilági kapcsolataival üde színfolt a Westworld kissé sekélyes és sablonos szereplőihez képest.
Összegzés
A Westworld harmadik évada (egyetlen epizód ide vagy oda) visszatört a gyökereihez és ismételten olyan lelkesedéssel várom a következő epizódot, mint az első felvonás elején tettem.
Ismételten tűkön ülve várom, hogy mi történik azokkal a karakterekkel, akiket a második etapban - már-már művészien - sikerült kisiklatni (ennek eredményeképpen pedig a teljes érdektelenség homályába süllyeszteni), így szinte olyan érzése támad az embernek, mintha a sorozat kapott volna egy enyhe rebootot, és ez a legjobb dolog, amely a szériával történhetett.
Nem beszélve arról, hogy végre sikerült megtalálni az aranyközéputat az indokolatlan lételméleti rizsázás és a még indokolatlanabb gyilkolászás között. Mind-mind piros pontot érdemelnek.
Vannak itt enyhe utalások a Westworld-park újbóli felfedezésére (netalántán ezúttal más köntösben) és régen elfeledett szereplő is újból tiszteletüket teszik csak azért, hogy még jobban fokozzák a nosztalgiával vegyített őrületet.
Engem újra elkapott a Westworld-láz, és bár nem vagyok egy nagy sci-fi-rajongó, azért képes vagyok rácsodálkozni a távoli jövőt ábrázoló díszletekre, nem beszélve a futurisztikus társadalmi berendezkedésről, amely a csilli-villi héjat lehámozva nem is tűnik annyira idegennek, mint amilyennek elsőre gondolnánk.
Szóval van itt minden, amiért anno a Westworldöt megszerettük és annál sokk több, ugyanis érezhetően mindent be fog dobni az HBO, hogy visszacsalogassa a rajongókat a teóriáktól és csavaroktól cseppet sem mentes világába.