Vonatgázolások Maroshegyen: falat szeretnének a sínek mellé a lakókVonatgázolások Maroshegyen: falat szeretnének a sínek mellé a lakók
Néhány nappal ezelőtt egy nőt gázolt el a vonat a Nagyszebeni utcai vasúti átjáró előtt. A nő nem a kijelölt átkelőnél ment át a síneken, hanem mellette, egy ösvényen. De történt már halálos gázolás a Balatoni úti vasúti átjáróban is.
Sajnos további példákat is fel lehetne hozni, mennyire veszélyes a szabályok be nem tartása. Mindeközben kiskamaszok köveket tesznek a sínekre, majd levideózzák, ahogyan átmegy rajtuk a vonat, vagy éppen a vonatot dobálják meg velük. Habár mindegyik példa a vasúti közlekedéssel kapcsolatos, valójában többféle megoldást igényelnek.
A zajvédő fal csendesebbé és biztonságosabbá tenné Maroshegyet
Nemrég jelent meg a közösségi oldalon egy petíció, amely a Maroshegyen élők biztonságát lenne hivatott elősegíteni. Ebben az esetben a zajvédő fal lehetne a megoldás, ami nem csak a zajterhelést csökkentené, hanem a környéken élők biztonságát és az “alternatív áthaladást választók” csökkenését.
Az utóbbi időben sajnos elszaporodtak Maroshegyen a vonatgázolások. Egy ideje csak ígérgetve van, hogy építve lesznek válaszfalak, ennek megakadályozására. Sajnálatos módon még nem történt semmi ez ügyben. A Borszéki utcától kezdve a Székely utca mentén végig, illetve a Rádió lakóteleptől kezdve a Balatoni úti híd átjárójáig - olvasható a petícióban.
A petíciót elindító Hrabovszky Z. Tibor azt mondta, az előző szerencsétlenség utáni napokban az egyik ismerőse adta az ötletet, hogy aláírást gyűjtsenek. “Ha nem teszünk semmit, sajnos minden marad ugyanúgy. Így sem biztos, hogy el jut a "felsőbb körökbe", de legalább megpróbáltunk tenni valamit Maroshegy érdekében. Nagyon bizakodóak vagyunk.”
Nem csoda, hogy szívügye, hiszen ő maga is látott vonatgázolást. “Sajnos voltam szemtanúja egy ilyen esetnek; a Balatoni útnál lévő Interspar-Praktikernél futott át egy fiatal, és átment rajta a vonat.”
“A környék igazából nyugodt, bár pár dolog még fejlesztésre szorul, például a Balatoni úton, a Rádió lakóteleptől a Praktikerig lévő járda. Már régóta ócska a járda, és balesetveszélyes is, könnyű megbotlani. A vasúti falakat (mind a kettőnél) már megígérték, de sajnos még nem történt semmi ez ügyben.”
Hrabovszky Z. Tibor petíciójának célja tehát, hogy elkerülhetőek legyenek a balesetek. Azt mondta, ha úgy látja, már van elég aláírás, akkor Brájer Évához, Maroshegy önkormányzati képviselőjéhez és dr. Cser-Palkovics András polgármesterhez fordul vele.
Maroshegyet két vasútvonal szeli át: az egyik a nagykanizsai vasútvonal, ami a Balatoni út és a Vásárhelyi út között halad el, a másik pedig a Nagyszebeni utca végén a veszprémi vasútvonal.
Eddig (06.12.) 124-en írták alá a petíciót. Többen azt is megfogalmazták, miért csatlakoztak. A többség szerint jelenlegi formájában nem biztonságos, hiszen sok kisgyermek él a környéken, és rendszeresen látnak egész családokat átmenni a sínen gyalog vagy kerékpárral. Van olyan is, akinek a háza mögött suhan el a vonat, ami nem kis zajterhelést is jelent.
A petíciót aláírók közül sokan hivatkoznak a környéken élő gyerekekre, az ő biztonságukra. Esetleg nincsenek kellőképpen felvilágosítva a veszély mértékéről, vagy éppen mintát követnek, és pont úgy vágnak át a síneken, mint a család többi tagja, netalántán az utcán játszó gyerekek labdája is könnyedén bekerülhet a sínek közé.
Brájer Éva, Maroshegy önkormányzati képviselője a veszprémi vasútvonallal kapcsolatban elmondta, hogy "a bobai vasútvonal-fejlesztés keretében már elkészültek a tervek. Ez európai uniós pénzből valósul majd meg; Észak-Európából indul és a horvát tengerparta érkezik, rajtunk keresztül haladva. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tárgyal a várossal; bár az utóbbi időben a tárgyalások csendesek. Többször kérdeztük már levélben, hogy van-e valami aktuális tudnivaló. Mindenesetre ez a sínpálya felszedésre kerül, és két sínpálya kerül egymás mellé. Ez azonban már egy nagyon csendes és modern sínpálya lesz, hasonlósan korszerű mozdonyokkal."
A nagykanizsai vonal különböző szakaszain is volt már több kezdeményezés; a város azonban saját költségvetésből nem tudja finanszírozni, mindenképpen a MÁV, vagy az állam segítsége szükséges. "Már több alkalommal írtunk a Máv-nak hivatalos levelet, történt is a részükről zajmérés, de ennél a vonalnál eddig mindig elutasító választ kaptunk."
Az emberek sokszor nem a vasúti átjárót használják; azt gondolják, az a pár percnyi idő megéri, hogy kockáztassanak. Sajnos nemrég is történt egy tragikus baleset, ami megelőzhető lett volna. Arra kérem az itt élőket, hogy ne kockáztassanak: ha látják, hogy jön a vonat, várják meg, amíg elmegy, akkor is, ha nem a vasúti átjárót akarják használni, hanem valamilyen random módon a sínek egyéb területén szeretnének áthaladni.
Brájer Éva a mostani petícióra utalva azt mondta, ha megérkeznek az aláírásgyűjtéssel kapcsolatos információk, adatok, a megkeresés, akkor polgármester úrral hivatalos levelet továbbítunk a MÁV felé.
A NIF közleményben tájékoztatott a jelenleg városunkat érintő projektek kapcsán:
"A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.), mint beruházó feladatait az Innovációs és Technológiai Minisztérium feladatmeghatározása alapján végzi. A NIF Zrt. jelenleg nem rendelkezik megbízással Székesfehérvár vonatkozásában zajvédő fal építésére. A Székesfehérvár vasúti csomópont pályaépítési projekt keretében 2014 és 2016 között 1900 m hosszúságban, 7810 m2 zajvédő fal épült Székesfehérvár állomás két oldalán."
A városon átfutó sínek más szempontból is veszélyesek
Erre a problémakörre is a közösségi oldalon hívták fel a figyelmet, elsősorban a szülőkét. A Székesfehérvár - Komárom vonalon, a vasúti hídnál, a patak partján figyeltek fel 12-16 év körüli fiatalokra. Információink szerint rendszeres, hogy a vágány mellett fiatalok jönnek össze időt tölteni; ezzel még önmagában talán nem is lenne baj, de többször előfordult már, hogy a mozdony kürtöt hallva sétáltak ki a vágánytengelyből, vagy köveket tesznek a sínekre, és azokat videózzák le. Olyan esetről is lehet hallani, hogy tüzet raktak, vagy bevásárlókocsit hagytak a fűben. Ezen a környéken rendszerint kutyát is sétáltatnak, illetve a fiatal pároknak is kedvelt helye.
Biber Anett, a Máv-csoport szóvivője hangsúlyozta, hogy többféle szempontból életveszélyes a sínek közelében tartózkodni.
Egyrészről nem biztos, hogy meghalljuk a közeledő vonatot, hiszen már korszerűek a pályák, a motorvonatok, halkan közlekednek. De nem kell közvetlenül a vágánytengelyben lennünk ahhoz, hogy életveszélybe kerüljünk, hiszen a nagy sebességgel közlekedő vonat menetszele el tud sodorni, ki tud billenteni minket az egyensúlyunkból, és nem biztos, hogy egy ilyen eséssel ki tudunk kerülni a vonat útjából. Az erős menetszél pedig felkaphat egy apróbb tárgyat, vagy kivágódik a vonat alól, ami nekünk csapódhat és komolyan megsérülhetünk.
"Az a játék pedig, hogy a töltésen kövekkel játszanak, súlyos fertőzésveszélyt is jelent, hiszen nem tiszták azok a kövek. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy nem minden mellékhelyiség zárt rendszerű a vonatokon. Ráadásul a sínek környékén állatok is közlekednek, tehát állati ürülék is előfordulhat."
Biber Anett sajtószóvivő hangsúlyozta, ahogy a szünidő közeledik, egyre többször tapasztalják a mozdonyvezetők és az ügyfélszolgálatra is egyre több bejelentés érkezik hasonló témákban. Ahogy a gyerekek egyre több idővel rendelkeznek, egyre nagyobb az esély arra is, hogy ehhez hasonló időtöltést találnak maguknak.
A kulcs sok esetben a személyes felelősségvállalás
Érdemes megvizsgálni a személyes felelősségvállalást is; hiszen attól, hogy egy vasúti sín nincs elkerítve, az még nem jelenti azt, hogy bárhol, ahol alkalmasnak látjuk, átmehetünk rajta. Persze, szétnézünk, és látjuk, hogy nem jön vonat, de! Egy vonat még vészfékezés esetén sem tud azonnal megállni. Tehát ha jól körülnézünk, még az sem ad elég időt feltétlenül arra, hogy némi gazon átverekedjük magunkat, majd a vasúti köveken felkapaszkodva és a síneken átlépdelve valóban átérjünk biztonságosan. Ahogyan Májer László, a Székesfehérvári Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának kiemelt főelőadója ezt levezette: "itt elég jelentős a gyalogosok személyes felelőssége; kényelmességből, lustaságból egyszerűbbnek tűnhet átvágni a síneken...
Csakhogy egy 100 km/h-val érkező vonat 1 másodperc alatt 27 métert tesz meg. Ez azt jelenti, hogy amíg valaki felevickél a vasúti töltésen és felér a sínre, pillanatok alatt ott lehet a vonat. Bizonyos korosztálynál pedig különösen veszélyes lehet; legutóbb is két viszonylag idősebb korú hölgy próbált átjutni - egyiküknek sajnos ez nem sikerült. Ilyen esetekben mindig ott van a személyes felelősség. Az viszont, hogy a gyerekek a sínek mellett játszanak, a szülő felelőssége is - hangsúlyozta Májer László.
Legyünk őszinték: nincs az a kényelem, ami megéri, hogy kockáztassuk az életünket. A zajvédő fal sok baleseti lehetőséget kiszűr, így védve minket. Egy dologtól azonban nem tud: a saját magunk felelőtlenségétől.
Ahogyan Brájer Éva önkormányzati képviselő is fogalmazott: "viselkedjünk önmagunk iránt is felelősen". Majd tanítsuk ezt meg a felnövekvő nemzedéknek is.