Miért hajtanak mostanában egyre többen szembe a forgalommal?Miért hajtanak mostanában egyre többen szembe a forgalommal?
Csak gondoljatok bele: vígan csordogáltok egy kétszer kétsávos autóút külső sávjában, majd egyszer csak elszáguld mellettetek egy autó, amely úgy közlekedik, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne menetiránnyal szemben csapatni.
Persze először nektek sem koppan, mi is történt, majd beindulnak a fogaskerekek és szépen lassan leesik, hogy a szembejövő járműnek nagyon nem kellett volna ott lennie - és még finoman fogalmaztam. Na, ilyenkor mi van?
Kis szerencsével nem történik baleset, ám ha teszem fel, 90 km/h-val közlekedtek és a forgalommal szemben haladó is, aki történetesen nyílegyenesen felétek tart, akkor vajmi kevés az esély, hogy karcolás nélkül megússzátok a felelőtlen manővert.
De miért hajtanak szembe a forgalommal?
"Figyelmetlenségből!" - mondta határozottan Csibrik Csaba rendőr alezredes, majd egészen az alapoktól kezdte a probléma feltárását: "Az, hogy egy közutat vagy egy közúti csomópontot milyen módon alakítanak ki, arra nemzetközi és magyar szabványok is vannak. A csomópont megépítése után aztán van egy hatósági bejárás, ahol azt vizsgálják, hogy a csomópont megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. Ha igen, akkor engedélyezik az adott útszakasz forgalomba helyezését."
Az persze egy másik kérdés, hogy bonyolult-e egy csomópont: "Amikor Székesfehérváron átadták az elkerülő második ütemét a körforgalommal a Bakony utcai leendő csomópontnál, akkor nagyon sok embernek problémát okozott annak értelmezése. Ha valaki közlekedik, és folyamatosan figyeli a közúti jelzéseket, akkor elviekben nem nagyon okozhatott gondot a csomópontban való tájékozódás."
Mivel a közútkezelő abban az esetben észlelte, hogy többen nem úgy értelmezték a jelzéseket, ahogy kellene, ezért plusz jelzéseket helyeztek ki, amelyeknek köszönhetően biztonságosabb lett a közlekedés. Sajnos így is akad egy-egy járművezető, aki az újabb jelzéseket sem veszi figyelembe, és szembe megy a forgalommal.
"Egyébként ha felhajtok egy ilyen útszakaszra, rossz irányba megyek be, akkor ott van behajtani tilos és kötelező haladási irányt jelző tábla is, azaz megvannak azok a jelzések, amik segítik a közlekedőket" - folytatta a rendőr alezredes, majd részletesen elmondta, hogyan is néz ki az út, ha rosszul hajtunk fel rá: "A felhajtó legelején kint van egy behajtani tilos tábla, így ha valaki beszélget, vagy bármilyen egyéb tevékenységet folytat, aminek következtében nem veszi észre, hogy rossz helyen jár és rutinból elkanyarodik, utána a felhajtón nem fog több táblát látni, mert ott már nem kell a közútkezelőnek megismételnie a jelzést."
Mi lehet a megoldás?
Az egész dolog alfája és omegája a közlekedésre nevelés lenne. Ha a járművezetők megkapják azt a kellő felkészítést (általános és középiskolában, illetve majd a KRESZ-en), hogy a közlekedés során mire figyeljenek, akkor megelőzhető lenne a baj: figyeljék a saját környezetüket, tudjanak egy dolognál egyszerre többre figyelni, és nem kell a mobiltelefon vezetés közben. Ha ezek megvannak, akkor ezek a szembefordulós szituációk is elkerülhetőek lennének.
Mi járhat ilyenkor a szabálytalankodó fejében?
"Az ember ilyenkor megijed, bestresszel, és hoz egy rossz döntést. Nem megy el a következő lehajtóig, hanem mivel nem tudja hol van, gyorsan megfordul és visszamegy az első általa ismert pontig. Azt gondolja, az a jó megoldás, hogy megfordul az autópályán, szembe megy a forgalommal, ahelyett, hogy autózna inkább pár kilométert egy csomópontig, ahol biztonságosan tudna megfordulni. A jellemző védekezés pedig a következők szoktak lenni: eltévedtem, nem tudtam hol vagyok és rossz irányba hajtottam fel" - részletezte Csibrik Csaba.
Előfordulhat, hogy valaki a GPS-t követve hajt fel szabálytalanul egy útszakaszra?
"A GPS adhat téves utasítást a járművezetőnek, de attól függetlenül a KRESZ-szabályok alapján a sofőrnek úgy kell közlekednie, ahogy az adott közúti jelzések és a forgalmi viszonyok azt előírják a számára. Amikor elkészült az elkerülő új része, nagyon sokáig nem szerepelt a GPS-en, így aki azon az úton ment és a navigációra hagyatkozott, annak egyfolytában újratervezett a készülék" - folytatta a rendőr alezredes, majd kitért arra is, hogy előfordulhat, hogy a GPS azt mondja, hogy rossz irányba ment, forduljon vissza, de attól még a gépjárművezetőnek észnél kell lennie, hogy ne forduljon szembe a forgalommal.
A legnagyobb baj talán az, hogy a fiatalabb sofőrök már nem fognak térkép alapján közlekedni, helyette a Googel Mapsre, a Wazéra, vagy az egyéb GPS-alapú alkalmazásokra hagyják az útbaigazítást, ezzel pedig elvesztik azt a képességüket, hogy a körülöttük lévő környezet alapján tájékozódjanak.
Milyen büntetésre számíthat, aki szembemegy a forgalommal?
Nagyon sok mindentől függ, de egy ilyen szembefordulás lehet figyelmeztetés, helyszíni bírság, szabálysértés vagy feljelentés. Viszont ha úgy halad, hogy a többi közlekedőt veszélyezteti, akkor akár egy közlekedésbiztonság elleni bűncselekmény vagy közúti veszélyeztetés bűncselekménye is szóba kerülhet.
Ilyen esetekben speciális illetékessége van a megyei Közlekedésrendészeti Osztálynak az autópálya vonatkozásában, ha pedig büntetőeljárást vagy szabálysértési eljárást kezdeményeznek valakivel szemben, akkor azokat a területi illetékes rendőrkapitányságok hajtják végre.
Mi a szabály akkor, ha valaki rosszul hajt fel az autópályára, autóútra?
Ha valaki észreveszi, hogy szembe hajt fel egy autópályára vagy elkerülőre, álljon félre egy olyan helyen, ahol nem zavarja a többi közlekedőt, értesítse a hatóságokat, ahonnan azonnali segítségnyújtás érkezik, hogy biztonságosan meg tudjon fordulni és jó irányba tudjon tovább közlekedni.
"Azok a közlekedési szabályok, amelyek ahhoz kellenek, hogy ne hajtsunk fel rossz irányba, olyan alapismeretek, amelyeket általában mindenki tud: nem szabad átmenni a záróvonalon, nem szabad befordulni a behajtani tilos táblánál, és ha egy kék táblában valamelyik irányba mutat a nyíl, akkor arra kell továbbhaladni" - zárta Csibrik Csaba rendőr alezredes.