A digitális jelenlét a szakiknak, ezermestereknek is kötelező!A digitális jelenlét a szakiknak, ezermestereknek is kötelező!
Az már rég elcsépelt gondolat, hogy magára valamelyest is adó vállalkozás rég nem létezhet honlap és céges mail-cím nélkül. Ez már-már presztízs szintjén van. Mondhatnánk pestiesen, vérciki, ha a cégek internet nélkül próbálnának érvényesülni.
Azonban míg ezt elvárjuk egy nagyobb szolgáltató intézménytől, addig ez a kicsikre, netalántán az egy vagy kétszemélyes vállalkozásokra nem jellemző.
Pedig az NRC.hu által készített friss, netes felmérés szerint a felhasználók zöme a világhálón keres szerelőmestert az elromlott zár vagy lefolyó javítására. De egy-egy alkalmi munkára felfogadott szakembert is már leginkább online fogadnak fel.
Hol van már az az idő, amikor az eldugult lefolyó vagy az ablakon lévő reluxa javítását azzal kezdtük, hogy elővettük az Arany Oldalakat. Sőt, régen még az sem volt. Igaz, 30 éve elég volt, ha volt a lakótelepen egy ügyes kezű szaki, aki mindenkinek mindent is megjavított - persze fillérekért.
Emlékszem még gyerekkoromból, mikor nagymamám megkért, hogy szóljak már a Csörgőnek - ő volt nálunk a helyi ezermester -, hogy folyik a csap, meg kéne gumizni.
De ez rég volt. Azóta kikoptak a használatból a nyomtatott szakembereket és szakmákat listázó kisokosok. Helyüket átvették az online világ lehetőségei.
A felmérésből az is kiderül, hogy a válaszadók 54 százaléka már az interneten keresi a szakikat. Erre leginkább a Google-t vagy a Google Térképet használják. De sokszor láthatjuk azt is, hogy a Facebookon különböző csoportokban adják kézről kézre a megbízható ezermester elérhetőségeit.
Az ilyen és ehhez hasonló kiadványokból kereshettük anno a szakembereket és a javító mestereket. Ez már a múlt...
A felmérés egyik legérdekesebb része az, hogy a megkérdezettek 44 százaléka már nem bízik meg azokban a mesteremberekben, akikről a neten nem talál plusz információt vagy kedvező véleményeket. Sőt, a felhasználók 40 százaléka azt is elvárja, hogy online tudjon szolgáltatást rendelni.
Ugyanakkor a legtöbben (90 százalék) azt is kiemelten fontosnak tartják, hogy a kiszemelt szerelő online elérhető legyen és tudjanak vele a világhálón kommunikálni lehetőség szerint 24 órán belül.
Nagyon sokan még ennél is gyorsabb, akár pár órán belüli válaszadási ciklussal lennének megelégedve, miközben azt is látnunk kell, hogy a szaki, aki egyedül vagy másodmagával dolgozik, nem feltétlen a telefonjával a kezében javítja a leszakadt karnist.
A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a netes jelenlét, az online világ üzleti használata már a kisvállalkozók, vagy ez egyéni vállalkozók esetében sem csak versenyelőny, hanem igazából alapfeltétele az életben maradásnak.
Így aztán csak az marad, hogy akinek nincs honlapja vagy legalább egy ügyesen megszerkesztett vállalkozói, céges oldala a Google rendszerében, az alulmarad a konkurensek közt.