4 évnél régebbi cikk

Black Friday: a marketing magas fokú manipulációja?
Fehérvár Médiacentrum fotójaBlack Friday: a marketing magas fokú manipulációja?

Vége! Túl vagyunk rajta! Végre! Erre vártunk hetek, talán hónapok óta, és most, hogy vége van a Black Fridaynek, már csak annyi a dolgunk, hogy a futárt lesve fizikailag is kézbe kaparintsuk a hőn áhított, hatalmas akcióban megszerzett, karácsonyra kiszemelt terméket. De tényleg erre van szükségünk?

Nem olyan régi dolog hazánkban a Fekete Péntek. Azonban a webáruházak térhódításával és az elmúlt években tapasztalható öntisztulásával hazánkban is megjelent a tengerentúlról importált karácsony előtti giga akciós vásárlás egy napja. Az Amerikából származó év végi, 24 órás akciózuhatag a hálaadás dátumához köthető. Minden évben a hálaadás napját követő péntek az ominózus nap.

Itthon 2014-ben jelent meg a kereskedelemben a kifejezés, és az azóta eltelt öt évben sikerült olyan szintre emelni a dolgot, hogy az eseménnyel összefüggésben legtöbbször annak kétes híréről és a vevők megtévesztéséről cikkeznek a legtöbbször.

De tényleg így kell ennek működnie?

Nos, kicsit vegyes érzelmek kerítenek hatalmukba. Vajon tényleg manipulálnak minket? Tényleg kihasználják a gyanútlan vásárlót? Az igazat megvallva a tengerentúli Black Friday sem mentes a tömeg jelenetektől és az üzletek előtti, szinte a verekedésekig torkolló dulakodástól. Azonban, amit itthon előadnak a webáruházak az lassan kezd átcsapni annak a lónak a bizonyos másik oldalára.

Az egész ott kezdődött, hogy kezdetekben nem voltak felkészülve a internetes kereskedők a hatalmas rohamra és a webáruházak felülete pillanatok alatt omlott össze a hatalmas érdeklődés miatt. Persze ez már csak a múlt. Napjainkban a webáruházak próbálnak elkészülni a rohamra és webes kapacitásukat az akció idejére megnövelik.

Azonban az évek alatt a kezdeti botlásokat igyekeznek a marketing, nem ritkán megtévesztő eszközeivel feledtetni. Ez sikerült is, már nem az a legfőbb keserűség, hogy nem tudtam még csak belépni sem a weboldalra. Sokkal inkább a marketing pofátlan szintre emelése a legvisszataszítóbb.

Az idei év volt a csúcsa az eddigi öt évnek. Az egész ott kezdődött, hogy az áruházak egymást kémkedve figyelték, hogy ki mikor tartja a Black Fridayt? De hát ezt megbeszéltük már. A dátum még akkor is adott, ha azt a naptárból számított, évenként változó hálaadáshoz időzítik. Ehhez képest itthon már jóval egy héttel november 29-e előtt megtartotta több áruház is a maga saját Fekete Péntekjét, sőt tart még azóta is nem is egy helyen.

Ez is érdekes. Már nem is egy napról beszélünk. Vannak olyan kereskedők, akik már két hete Fekete Pénteket tartanak, folyamatosan! Sőt, azzal is idén szembesültünk, hogy a kereskedő, akinek sikerült megtartania az idei elsőt, figyelve a konkurenciát rárepült a november 29-re is - azóta már van olyan webáruház is, aki egyenesen Black Friday heteket hirdet.

De a manipuláció mégis csak ott kezdődik, hogy a vevőt nem tájékoztatják az akció kezdetéről. A dátum adott, de hogy pontosan mikor is, az rejtély. Odaülve a számítógép elé, csak annyit látunk, hogy “reggel kezdünk”, “hamarosan nyitunk”. És fokozva az izgalmakat, az akciók indulása előtt az egész webáruházat lekapcsolják, csak a reklámot látjuk, hogy hamarosan.

Mézes madzagnak odadobnak pár üveggolyót, amitől azt érezzük, hogy ha most nem vásárolunk, akkor a karácsony akár el is maradhat! Majd, amikor meg az akciózuhatag elindul, akkor beállhatunk egy virtuális sorba, mert már ilyen is van. Csak, hogy érezzük a vásárlás fizikai folyamatának lényegét! Sorba kell állnunk, hogy a virtuális sorok között görgethessünk az egerünkkel, de siess, mert nincs korlátlan lehetőséged!

Fehérváron sem okozott csalódást a Black Friday, bár a felvétel tavalyi, de ez a lényegen nem változtat: már-már tudatmódosítóként tud ránk hatni a marketingesek által összeállított összes csapda (Fotó: Facebook/Excom Computer)

Végül az akciók nyitása vegyesen történt. Volt ahol pontban éjféltől indult útjának a gyönyör, és volt ahol csak reggel 7:23-kor. Mikor máskor? Ki az, aki a reggeli kapkodás, a több gyerekes rutinok, a késve érkező buszok és a pontban kezdődő munkaidő ellenére meg tudja magának engedni, hogy hajnaltól a gép előtt ülve azt vizslassa, hogy mikor nyitnak a virtuális ajtók.

Nyilván ez sem véletlen. Azon kevesek, akik ezt meg tudják tenni, és vannak abban a szerencsés helyzetben, hogy még sorra is kerültek, azoknak jutott a minimális nagyon akciós tételekből, akik pedig csak jóval később tudtak sorra kerülni, vagy nem volt idejük reggel, ők elhiszik azt, hogy azért nem jutott nekik, mert késve érkeztek.

És ez a manipuláció úgy tűnik működik. Sajnos. A marketing magas foka az, amit elkövetnek ellenünk ilyenkor. A felfokozott érdeklődés, az egy-egy darabos kihagyhatatlannak tűnő akciós termék, a jó előre, titokzatosra felépített tévé reklám, a ki tudja mikor kezdődő akció, a nagyon limitált készletek, hogy az árakkal való hatalmas trükközésekről ne is beszéljünk!

Mikor jön el az a világ, amikor mi fogyasztók eljutunk arra a tudatosságra, hogy ne azt és ne így becsapva vásároljuk meg, amit erőszakosan elénk tolnak? Sajnos meg kell értenünk, hogy a Black Friday nem arról szól, hogy nekünk fogyasztóknak adjanak lehetőséget a karácsony előtti spórolásra, hanem arról, hogy a kereskedők a lehető legnagyobb profitot érjék el - igen gyakran a lehető legpofátlanabb és leggátlástalanabb marketing fogásokkal.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek