8 hónapnál régebbi cikk

Egy jó ZIL mindig jó: az 50 éves sárbogárdi hómaró még mindig szolgálatban a Magyar Közútnál
Egy jó ZIL mindig jó: az 50 éves sárbogárdi hómaró még mindig szolgálatban a Magyar Közútnál

Idén korszerűsítették a szakemberek azt a sárbogárdi ZIL-t, amely 1970. december 29-én tette meg első útját, és amely így ma is bármikor bevethető.
A hómarás igen speciális terület, olyanok ezek a gépek, mint egy háztartásban a karácsonyfatalp: évente talán csak egyszer kell, de ha nincs, akkor minden borul - írja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a félévszázados hómaró kapcsán.

Persze az 1970. december 29-én debütáló gép a kezdetek óta már átesett néhány ráncfelvarráson: régebben az eredeti meghajtómotor helyett kapott egy korszerűbb, könnyebben karbantartható és javítható, az akkori magyarországi viszonylatban tömegterméknek számító Rába D10-es motort.

Idén nyáron pedig készülve a novemberi téli gépszemlére, újabb korszerűsítésen esett át.

Friss festést kapott, ellenőrizték és javították a fék- és futómű berendezéseit, cserélték a gumiabroncsait, újralemezelték a fülke padlóját, a teljes fülkét újrakárpitozták, kicserélték a hidraulika tömlőket, valamint megerősítették a hómaró adapter tartókarjait. Továbbá új lámpákat szereltek fel rá, cserélték a fülke fűtőkályháját, ezekhez kapcsolódóan a munkagép feszültségi hálózatát 12 voltosról 24 voltosra alakították át. Végül kicserélték a meghatómotor porlasztócsúcsokat, tisztították a hűtőrendszert, és teljes olajcsere-szervizen esett át a sárbogárdi járgány, ezzel jó pár évvel meghosszabbítva élettartamát.

A munkagép könnyedén vette a műszaki vizsga akadályait és várja a következő bevetést.

A Magyar Közút közleményében kiemelte, a társaság hómaró adaptereit részben már sikerült adaptálni a korszerű eszközhordozó munkagépekre, traktorokra és Unimogokra, de amelyeknél ez nem lehetséges, ott a szakemberek azon munkálkodnak, hogy ütőképes állapotban tartsák a pótolhatatlan gépeket: a nagyteljesítményű ZIL és Schmidt TS4-es hómaró célgépek többségét ugyanis egyelőre még nem sikerült kiváltani más gépekkel.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közel ötven ZIL gyártmányú hómaró gépéből három Fejér megyében teljesít szolgálatot a hóakadályok eltávolításában.

Borítókép: youtube.com/Magyar Közút
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek