3 évnél régebbi cikk

Rémálom, döglött juh és szupermodellek – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Rémálom, döglött juh és szupermodellek – Ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

Három évtizede tarolt az Iron Maiden, a Queen, az esztendő legtöbb lemezét eladó The KLF és a szupermodellekkel forgató George Michael – ezek voltak a legnagyobb slágerek 1991 első havában.

1991-es zenei bolyongásunkat kezdjük a megszokottak szerint Nagy-Britanniában, a UK Top40 listáján. Az 1990 decemberét az élen töltő Cliff Richard és a „Saviour’s Day” az új esztendő beköszöntével elbúcsúzott első helyétől. A pozíciót pedig egy olyan nóta kaparintotta meg, amely új belépőként ugrott rögtön az első helyre: az 1975-ben alakult Iron Maiden ugyan minden idők egyik, ha nem a legjobb brit metál formációja, mégis mindössze ezzel az egyetlen dallal, a „Bring Your Daughter… To The Slaughter” című nótával érte el a UK Top40 legmagasabb pozícióját.

A legjobb tízbe összesen 17 dalt felfuttató Iron Maiden még 1990-ben adta ki „No Prayer For The Dying” című albumát, melyről a „Bring Your Daughter… To The Slaughter” a második kimásolt kislemez volt. A dalt az énekes Bruce Dickinson írta, méghozzá felkérésre, a „Rémálom az Elm Utcában” horrorsorozat ötödik részéhez.

Szerette volna, ha a szám a készülőben lévő első szólólemezén is megjelenik, de az Iron Maiden-főnök Steve Harris annyira megkedvelte a dalt, hogy rábeszélte Dickinsont, vegyék fel újra az egész nótát az Iron Maiden következő nagylemezéhez. A „Bring Your Daughter… To The Slaughter” pedig óriási siker lett, végül két hétig, 1991 januárjának közepéig vezette a brit kislemezlistát.

Január 13-án aztán egy hétre új listavezetőt ünnepelhettek a britek, befutott ugyanis a Németországot már korábban meghódító Enigma és a „Sadeness (Part I)”. A Michael Cretu vezette Enigma debütáló gigaslágere azonban csak hét napig ülhetett a trónon, jött ugyanis egy dal, ami az Iron Maiden nótájához hasonlóan szintén új belépőként az első helyen nyitott.

A legendás Queen az együttes története során hat listavezető nótát adott a UK Top40-nek, ezek közül az „Innuendo” a harmadik volt a sorban, a nóta a hasonló című album első kislemeze volt, és a UK Top40 listáját mindössze egy hétig vezette.

Az 1990-es esztendő első havának végéhez közeledve aztán a Queen helyét egy - nincs rá jobb szó - őrült duó, a The KLF vette át, méghozzá legnagyobb sikerével, a „3 A.M. Eternal” című nótával, melyet a Children Of The Revolution formációval vettek fel.

A brit acid house korszakos zsenijeiről, a The KLF alapítóiról, a Bill Drummond-Jimmy Cauty párosról hosszú-hosszú oldalakat lehetne megtölteni, ugyanis a duó pályafutása egészen meghökkentő fordulatokkal és botrányos megjelenésekkel volt tele.

Maga a The KLF (más néven a The Justified Ancients of Mu Mu, The JAMs, The Timelords) 1987 elején indult hódító útjára, és teljesen megreformálta a kor elektronikus tánczenéjét. Hogy ez mennyire nem túlzás, azt jól mutatja, hogy 1991-ben a legtöbb kiadványt eladó nemzetközi együttessé váltak.

Persze a botrányok sem kerültek el őket. Amikor 1992-ben úgy döntöttek, hogy nekik épp elég volt a The KLF-projektből, az 1992-es BRIT Awards-on vaktölténnyel lőttek a tömegbe, majd miután véget ért a produkció, állandó narrátoruk, Scott Piering bejelentette: "Hölgyeim és uraim, a KLF most elhagyja a zeneipart".

Az állófogadáson aztán egy döglött juhot szolgáltak fel, "Értetek haltam meg - jó étvágyat" felirattal. Később a tagok minden, a The KLF által megkeresett pénzünket elverték, az utolsó egymillió fontot például elégették egy mezőn, amelyet filmre is vettek. Zenei zsenialitásukat azonban nem vitatta senki, a „3 A.M. Eternal” két hétig uralta a brit listát.

Míg az első helyet adták-vették a különböző nóták, kissé lentebb sem telt unalmasan az élet. Ott volt a legjobbak között Seal és a „Crazy”, no meg a 2 In A Room és a „Wiggle It”.

A brit pezsgéshez képest Németországban csendesen telt 1991 első hava. Az Offizielle Deutche Charts kislemezlistáján nem volt változás, a novemberben trónra lépő Enigma és a „Sadeness (Part I)” egészen január végéig stabilan őrizte első helyét, összesen tíz héten át nem tudták megelőzni a vetélytársak.

Az Enigma Svájcban és Ausztriában is tarolt, hosszú-hosszú ideig foglalta el az első helyet mindkét országban, így januárban is az élen állt. Hollandiában azonban nem jutott csúcsra, itt ugyanis 1991 januárjában teljesen megőrültek Vanilla Ice zenéjéért, az „Ice Ice Baby” összesen hat héten állt az élen a tulipánok országában.

Mindeközben a European Hit Radio Top25 slágerlistáján, vagyis az összesített európai rádiós játszási listán George Michael lépett az élre. A „Freedom ’90” rengeteg ország slágerlistáján jól szerepelt, sikerének megkoronázásaként az európai rádiók kedvenc nótája lett 1991 januárjában.

A dal címében szereplő ’90 jelzést egyébként maga George Michael találta ki, ezzel próbálta megkülönböztetni korábbi együttese, a Wham! hasonló című dalától.

A dal gyónás George Michael részéről, beismerése a Wham! együttessel elért sikernek és szerencsének - amit közvetlenül Andrew Ridgeley-nek, a "haver"-nak címzett az énekes. Érdekesség, hogy George Michael nem szerepel a videóklipben, helyette a kor szupermodelljei tűnnek fel, így például  Naomi Campbell, Linda Evangelista, Christy Turlington, Tatjana Patitz és Cindy Crawford.

Menjünk tovább az Egyesült Államokba, ahol 1990 decemberében még Stevie B, eredeti nevén Steven Bernard Hill és legnagyobb slágere, a „Because I Love You (The Postman Song)” volt a listavezető, az újesztendő januárja azonban már egy olyan nótát köszönthetett a Billboard Hot100 élén, amely néhány héttel korábban Európában is befutott.

Madonna és a „Justify My Love” alaposan kiverte a biztosítékot néhány helyen, több tévétársaság sem sugározta a klipet annak erős szexuális tartalma miatt. A nagy Lenny Kravitz és Ingrid Chavez közös szerzeményének számító „Justify My Love” erős trip-hop beütésével így is nagy kedvenc lett, és kettő hétig vezette az amerikai kislemezlistát.

Madonna és a „Justify My Love” után egy másik hölgy került trónra, mégpedig a korszak egyik ünnepelt énekesnője, Janet Jackson. 1991 januárjában épp a „Love Will Never Do (Without You)” című dalát járatta csúcsra, mely egy hétig érezhette otthonának az első helyet a Billboard Hot100-on.

Az amerikai hiphoplistán mindeközben egy olyan úriember lépett trónra, aki alig néhány hónapja már járt ott. 1990 októberében a „The Boomin’ System” című dallal volt listavezető, amely az akkor megjelent Mama Said Knock You Out” című albumának második kislemeze volt. Az illető úriember nem más, mint a manapság már sorozatokban és kisebb mozifilmekben feltűnő James Todd Smith, vagyis művésznevén LL Cool J.

1991 januárjára aztán beérett a következő nóta sikere, szintén a fenti albumon szerepelt az „Around The Way Girl” című dal, amely elődjéhez hasonlóan elérte az első helyet a Billboard hiphoplistáján.

Mára ennyi fért zenei időutazásunkba, folytatás egy hónap múlva, amikor 1991 februárjának zenei felhozatalát idézzük meg.

Borítókép: www.youtube.com
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek