Ruff Tamást bízták meg az Alba Regia Szimfonikus Zenekar vezetésévelRuff Tamást bízták meg az Alba Regia Szimfonikus Zenekar vezetésével
Ez egy fontos állomás az életedben. Miként fogadtad a döntést?
Az én világom kerek volt, szakmailag, emberileg, családilag egyaránt eddig is, ugyanakkor a művészvilágban folyamatos változásra van szükség. Kellenek az új inspirációk a szabad, kreatív alkotómunkához. Sokféleképpen lehet ezt a változást generálni.
Mi történik most helyőrségi zenekarral?
Természetesen a zenekar ugyanúgy él és dolgozik tovább, ahogy eddig, tehát nem hagyom magára a hajót.
Honnan jött a gondolat, hogy megpályázd az Alba Regia Szimfonikus Zenekar igazgatói tisztségét?
Az elmúlt évek folyamán figyelemmel kísértem a zenekar fejlődését, és elismeréssel szemléltem. Jó volt látni, hogy intézményesített keretek közé került, hogy egyre több koncert volt és egyre több vendégművész lépett fel a városban. Először nem gondoltam erre a lehetőségre, ugyanakkor tudni kell, hogy ez egy nagyon hosszú pályázati folyamat volt. A sikertelen első pályázati kör után figyeltem fel arra, hogy ebben óriási lehetőség van. Arra gondoltam, hogy az alkotóenergiát és tapasztalatot, amit gyűjtöttem a zene világában, ezen a téren is kamatoztathatom. Úgy döntöttem, hogy mindenképpen meg kell próbálnom!
Melyek voltak a pályázatod főbb pontjai?
Jó zenét akarok csinálni jó zenészekkel! Bár ez elég tág fogalom, de nagyon is szűk mezsgyén halad. A már megszerzett minősített státuszt meg kell tartani, emellett pedig egy minőségi alkotóközösséget látok magam előtt. Hiszek abban, hogy Székesfehérvárnak ez a zenekar olyan kincse, mely fontos közösségépítő szerepet lát el. Szeretném, ha ez a kincs minél több emberhez eljutna, és minél több embernek okozna örömet!
Egy fontos gondolat a pályázatodból: legyen a szimfonikus zenekar a kortárs zene központja!
Általában olyan pályázatok versenyeznek, ahol az igazgató megszab egy irányt, és hoz magával egy művészeti vezetőt, aki a vezető karmesteri feladatokat is ellátja. Ez egy bevett struktúra. Én is megtaláltam azt az embert, akit erre a posztra alkalmasnak tartok, ő Dobszay Péter, aki már megkezdte a munkát a zenekarral. Ugyanakkor nagyon fontos eleme a pályázatomnak – és alappillére a következő esztendők szakmai időszakának – a kortárs zene, ami az elmúlt időszakban a zenei élet perifériájára szorult.
Most elindult egy folyamat: a közönség és a kortárs zene közeledik egymáshoz. Elképzeléseimben, amivel sikerült ezt a pályázatot megnyernem, a kortárs zene nagyon fontos szerepet foglal el. A vezető karmester mellett tehát egy zenei rezidenst, egy fiatal kortárs zeneszerzőt is alkalmazunk Dobri Dániel személyében, aki tavaly végzett a Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakán. Őt egyébként már nyolc éve ismerheti a fehérvári közönség, hiszen a Vörösmarty Színház zeneszerzője, illetve zenei vezetője.
Volt alkalmunk a közös munkára az elmúlt évek folyamán, és itt lesz lehetősége kiteljesedni, szimfonikus zenekari műveket komponálni. Reméljük, hogy Székesfehérvár a kortárs zene központjává válhat!
Vannak-e konkrét elképzeléseid a következő időszakra?
A feladat nagy, hiszen a teljes kulturális szektor életére rányomta a bélyegét a koronavírus-járvány. Lassan egy éve közönség nélkül játszanak a zenekarok. A klasszikus zene egy olyan műfaj, ami az élő élményre épít. Bármennyire professzionális megjelenési forma a streamelés és a stúdiófelvétel, az élő zene élményét nem pótolják.
Most jön a nyitás: el kellett kezdenünk a munkát, ami a hosszú távú koncepciót szolgálja. Ez a következő évad terveiben már megmutatkozik. A bérletkínálatból már látni fogja a közönség, hogy tesszük a dolgunkat. Ugyanakkor nem tudunk csak a műhelymunkával és a következő évad feladataival foglalkozni, mert a nyitás miatt az emberek zenei igényét is ki kell elégíteni. A közönség várja a koncerteket, náluk jobban pedig csak a zenészek várják ezt a pillanatot!
A székesfehérváriak ezen a nyáron mindenképpen számíthatnak a szimfonikus zenekar jelenlétére. Megfelelő, könnyed nyári programokkal szeretnénk a zeneszeretőknek örömet szerezni!