Bozai István: a fizetős parkolás forgalomszervezési eszköz Székesfehérváron isBozai István: a fizetős parkolás forgalomszervezési eszköz Székesfehérváron is
Pünkösdhétfőt követő keddtől visszaáll a korábbi rend, vagyis ismét fizetni kell a várakozásért. Arról, hogy ez milyen hatással lesz a közlekedésre, a forgalomra, és melyek voltak az elmúlt időszak tanulságai, Bozai István, a Városgondnokság ügyvezető igazgatója beszélt a Vörösmarty Rádióban. (Az interjú még az ingyenes parkolás megszűnéséről hozott döntés bejelentése előtt készült el, abból részleteket közlünk itt.)
Mi a tapasztalata az ingyenes parkolásnak?
Szerintem nagy tanulsága van ennek az időszaknak. Az előző években nagyon sokszor megkaptuk azt a kritikát, hogy ez az egész fizetős parkolás csak pénzlehúzás, miért ne lehetne ingyen használni a közterületet?
Most nagyon jól látszik, hogy a fizetős parkolás teljes egészében forgalomszervező eszköz, amivel azt tudjuk elérni, hogy az adott parkolóhelyen legyen némi forgása az autóknak.
Mert most, hogy ingyenes a parkolás, jól látjuk: a belvárosban dolgozók reggel fél 8 és háromnegyed 8 között a legközelebbi belvárosi helyekre leteszik az autójukat, és az 5 óráig ott marad.
Bárki, aki megy utána ügyet intézni, bankba, önkormányzathoz, vásárolni, bárhova, az nem talál parkolóhelyet már csak a távolabbi részeken.
Ugyanez érvényes a lakótelepeken, ahol a fizetős parkolás csak azért van egy jelképes, pár ezer forintos éves bérlettel, hogy az ott lakók kedvezményt kapjanak a nem ott lakókhoz képest. Ám most ez nincsen, tehát tehát most az ott lakó ugyanolyan nehezen tud leparkolni, mint a nem ott lakó. Ez az egy hozadéka volt ennek az ingyenes parkolási időszaknak, hogy az emberek meglátták az előnyét annak, amikor működik a fizető parkolás.
Amióta elindult a fizető parkolás, folyamatosan mérjük, hogy melyik zónában mennyi szabad parkolóhely van, és korábban azt láttuk, hogy egész nap mindig van szabad parkolóhely, ahonnan pár száz méter sétával az összes jelentős fehérvári intézmény, létesítmény, a belváros megközelíthető. És igen, ki kell fizetni azt a pár száz forintot érte. Ugyanakkor szerintem nagyon nagy segítség az az egy óra ingyenes parkolás, ami nagyjából az országban egyedülálló.
Ez a rendszer mindegy egyes kedvezményével, elemével együtt fog újraindulni Fehérváron, az egy óra ingyenes parkolás is fenn fog maradni.
Lehet-e megoldás további parkolók építése, van-e lehetőség egyáltalán további parkolók létesítésére?
Az elmúlt hat évben több mint ezer új parkoló létesült Székesfehérváron, nagy része új parkoló. A legjelentősebb egybefüggő parkoló a Vízivárosban jött létre, ott most már mindig van szabad parkolóhely. Nagyon komfortos, szépen kivilágított, jó minőségű.
Természetesen nem tudom ígérni, hogy a következő öt évben újabb ezer parkolót építünk, mert nincs hova. Akkor meg kéne szüntetni a játszótereket, parkokat, kivágni a fákat.
Szerintem lassan elérjük azt a parkolóhely-mennyiséget illetve burkoltfelület-mennyiséget, ami a városban lehetséges. Persze jó ötlet az, hogy építsünk parkolóházakat, de azért egy parkolóháznak több millió forint per autó a bekerülési költsége. Azt utána ingyen senki nem fogja tudni adni!
A külső elkerülőút hálózatunk fejlesztése nagyon szépen halad, és rá kell magunkat arra bírni, hogy sétáljunk, kerékpározzunk, vegyük igénybe a tömegközlekedést.
A teljes interjú a Vörösmarty Rádió YouTube-csatornáján hallgatható meg: