1 hónapnál régebbi cikk

Július 17-én életbe lép az új buszmenetrend Székesfehérváron, a kezdeti időszakban ingyenesen utazhatunk a buszokon
·Közlekedésbuszmenetrend·Utolsó frissítés: undefined
Látrányi Viktória
Július 17-én életbe lép az új buszmenetrend Székesfehérváron, a kezdeti időszakban ingyenesen utazhatunk a buszokon
·Közlekedésbuszmenetrend·Utolsó frissítés: undefined

Július 17-én életbe lép az új buszmenetrend Székesfehérváron. Alapjaiban megváltozik a rendszer. Kevesebb átszállás, jobb járatsűrűség és csatlakozások jellemzik majd az új hálózatot. Fontos információ, hogy július 16-a és július 31-e között ingyenes lesz a közösségi közlekedés Székesfehérváron.

A közösségi közlekedés átalakításáról és az új buszmenetrendről tartottak tájékoztató Palotavárosban. A lakossági fórumot Farkas László, Palotaváros-Dél önkormányzati képviselője hívta össze, az eseményen részt vett Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere, Mészáros Attila alpolgármester, Viza Attila Palotaváros-Észak önkormányzati képviselője is. A részleteket Pap Zsigmond közlekedésmérnök, az új menetrend tervezője ismertette.

A tájékoztatón elhangzott: a város többször nekifutott már a menetrend átalakításnak. A mostani menetrend alapja 45 évvel ezelőtt jött létre, ami azóta alapjaiban nem változott.

„Azért volt szükség a módosításra, mert egy nagyjából 45 éve működő rendszer, ami most a városban a szolgáltatást nyújtja. 1976 októberében lépett életbe a mai rendszer, ami alapjában véve azóta is változatlan. A buszforgalom elvesztette az utasainak a nagyjából háromnegyedét az elmúlt évtizedek alatt. Átalakult a város, ipari parkok jöttek létre, beépült Maroshegy, Feketehegy, Öreghegy. Mindenképp szükséges volt alapjaiban is újragondolni a rendszert” - emelte ki Pap Zsigmond.

A mai járatok kombinációival, összekötéseivel alakult ki az új rendszer. A munkát két éve kezdték a szakemberek. Volt forgalomszámlálás, a mai hálózat elemzése. Nagyjából 3200 mérést végeztek a hálózaton. Nézték, hogy melyik buszjáraton hány utas van. Melyik buszjárat mennyit késik, hol vannak kimaradó járatok.

Fontos, hogy a július 17-én érvénybe lépő új menetrend utána még javítható, korrigálható. Lesz egy 3-6 hónapos megfigyelési időszak, amikor a szakemberek nézik, hogyan működik a gyakorlatban az új hálózat és milyen módosításokra van szükség.


Három viszonylatcsoport képezi a menetrendalapját az új rendszernek:
A 6-os és 7-es számot viselő járat a Feketehegytől a Vasútállomáson keresztül Kisfaludra közlekedik a Zsolnai úton. Együttesen a két járat csúcsidőben negyedóránként fog közlekedni, napközben 20 percenként. A Vasútállomáson csatlakozik a 3-as járathoz, ami a Köfém, Mártírok útja, Vasútállomás, Várkörút, Fecskepart fele jár, illetve a 2-es járathoz, ami a Kassai utca, Videoton, Áron Nagy Lajos tér, Vasútállomás, Szárcsa utca és Sóstó között fog közlekedni. A járatok a Vasútállomásra beérkeznek minden irányból, ott egymást bevárják és úgy mennek tovább a célállomás felé.

Ezzel az volt a cél, hogy legyen egy olyan alaphálózat a városban, amire ha az ember felül bárhol, akkor tudja, hogyha elutazik a vasútig, akkor ott biztos, hogy lesz 5 percen belül busza és egy átszállással az egész város bejárható. Erre az alaplogikára még más járatcsoportok épülnek hangolt rendszerként, de ez az a három járatcsoport lesz az, ami a városban hajnali 4 és 24 óra között hétköznap legalább 30, hétvégén meg legalább 30-60 perceként közlekedik majd.

Az észrevételek során a fehérváriak megfogalmazták, hogy nagyon korán elmennek az utolsó buszok, hajnalban későn indulnak az első járatok, illetve nem csatlakoznak a vasúti járatokhoz. Ez a rendszer most valamennyi Budapesti zónázó vonathoz csatlakozik. A város egyik feléből a másik felébe is számos járat kínál átszállásmentes eljutást. Többféle variáció létezik. Például a Piac tér és a Videoton között a Berényi úton keresztül csúcsidőszakban 10 perceként lesznek járatok. A Jancsár utca a Vasútállomás között pedig például 5-10 percenként lesz közlekedés az összehangolt járatok segítségével.

Július 16-a és 31-e között ingyenes lesz a tömegközlekedés Székesfehérváron, hogy az új hálózatot mindenki meg tudja minél jobban ismerni.


Új jegy- és bérletkonstrukciókkal készülnek

Mészáros Attila alpolgármester arról beszélt, hogy időalapú jegy- és bérletrendszert szeretne bevezetni a város. Ez azt jelenti, hogy 90 perces jegyeket, napi jegyeket és heti jegyeket lehetne váltani. A bérletek pedig 30 napos és 90 napos időtartamra lehet majd váltani, ez egyrészt rugalmassá teszi a rendszert. Másrészt a jelenlegi bérletárakhoz képest  6-8 százalékkal lenne olcsóbb. Erre most nincs törvényi lehetősége az önkormányzatnak. A jelenlegi jogszabály december 31-ig szól. Ha ez így marad, akkor január elsejével tudja bevezetni az jegy- és bérletrendszert a város.

Cser-Palkovics András polgármester azt hangsúlyozta, hogy a diákokat érintő megoldáson is dolgoznak. Szembeötlő a különbség, hogy milyen a közlekedés helyzet a városban reggel és délután csúcsidőben akkor ha van iskola és abban az esetben, ha nincs. Olyan megoldáson dolgoznak a város szakemberei, amivel nagyon sok diákot rá tudnak venni arra, hogy autóbusszal közlekedjen és ne autóval.

„Dolgozunk egy olyan megoldáson, ami az államnak és a városnak nem feltétlenül lesz olcsó, viszont egy együttműködésben talán egy olyan megoldás lesz, ami abszolút érdekeltté teszi a családokat abban, hogy elérhetővé váljon nekik a közösségi közlekedés. Meglátjuk, hogy ezt mikortól lehet bevezetni. Most úgy látjuk január elseje lesz a dátum. Arra törekszünk, hogy egy rettenetesen kedvezményes diák bérlet várja az összes fehérvári diákot. Bízunk abban hogy a jelenleg eladott 5-6 ezer diákbérlethez képest a 10 ezret is meghaladjuk majd ezzel a megoldással”-fogalmazott Cser-Palkovics András. 

A polgármester kiemelte, szeretnék a tömegközlekedés eszközparkját tovább modernizálni. A tervek szerint újabb 12 elektromos buszt szereznek be és 6-7 új csuklósbuszt is vásárolhatnak, mivel az Ikarus kifejlesztette a csuklós elektromos buszt. Mindez új lehetőségeket nyithat meg. Cser-Palkovics András hangsúlyozta, hogy december 31-ig értékelik az új menetrend bevezetéséből származó tapasztalatokat. Ezek alapján teszik meg a szükséges változtatásokat, további lépéseket.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek