Egykor Fehérvár útjait rótta, most új életre kelt a 48 éves busz
·Kultközlekedés·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Közlekedési Múzeum
Egykor Fehérvár útjait rótta, most új életre kelt a 48 éves busz
·Kultközlekedés·Utolsó frissítés: undefined

A Közlekedési Múzeum a napokban mutatta be azt a teljesen felújított Ikarus 66-os, ismertebb nevén Faros Ikarus autóbuszt, mely 48 esztendeje Székesfehérváron kezdte meg útját, néhány éve pedig egy méhészetből, a rá váró elmúlás karmai közül mentették ki.

Az Ikarus 66-os a hazai buszgyártás egyik legszebb és talán legnépszerűbb típusa volt, két évtizeden keresztül a közúti személyszállítás legismertebb képviselőjének számított.

A Közlekedési Múzeum 2016-ig mindössze egy Ikarus gyártmányú busszal rendelkezett, az intézet ekkor döntött úgy, felvállalja a márka fellelhető örökségének megmentését.

Ahogy a múzeum cikkében fogalmaz: „A kormány május 31-i határozatában összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját."

Ennek a programnak az első kézzel fogható darabja a most bemutatott, teljes felújításon átesett Ikarus busza. A jármű kalandos életutat járt be, 1973-ban, az utolsó tíz Ikarus 66-os egyikeként készült el.

A busz ugyan 48 éves, ám mindössze 10 esztendőt töltött a forgalomban. Pedig nem így indult a pályája, a fellelt iratok alapján 1973. április 3-án a székesfehérvári 14. számú Volánnál helyezték üzembe. Egészen a hetvenes évek végéig Fehérvár és környéke útjait rótta, majd az egri Mezőgép Vállalat tulajdonába került.

1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon ifjú lakóit szállította, ám hamarosan, 1983. március 16-án kivonták a forgalomból, így hosszú időre véget ért közúti pályafutása.

Gyönyörű lett a felújított, egykor Fehérváron szolgálatot teljesítő autóbusz

Közlekedési Múzeum

Egy furcsa kanyarral a forgalomból való kivonás után egy méhészetbe került, ahol egészen konkrétan a kaptárak tárolására használták. A múzeum innen vásárolta meg 2016-ban, finoman szólva sem túl fényes állapotban, ugyanis a kaptárak felhelyezése miatt az oldalát több helyen kifúrták, illetve az üléseit is kiszerelték.

Ahogy a múzeum rámutat: „Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így motorja, a váltója, illetve a teljes műszerfali egysége azonban épségben maradtak, így látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt.” Olyannyira, hogy a teljes felújítás után az oldtimer minősítést is megkapta a 48 esztendős Faros Ikarus.

Az agg Ikarus három társával fontos feladatot tölt be a jövőben, egy Ikarus 311-es és egy 211-es modellel a múzeum Nosztalgia Autóbusz-flottáját alkotják.

A Közlekedés Múzeum komoly figyelmet fordít az Ikarus további fellelhető és restaurálható ikonikus darabjaira, de minden más, a márkához köthető tárgyat, dokumentumot igyekszik megőrizni az utókornak.

Ennek egyik értékes részeként az Ikarus műszaki tervtárának mikrofilmmásolatainak feldolgozását és digitalizálását is megkezdik, majd ezt követően az új Közlekedési Múzeumban ezek hozzáférhetőségét, kutathatóságát is biztosítják.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek