2 évnél régebbi cikk

A legfőbb tudnivalók a felni ET száma kapcsán
Fehérvár Médiacentrum fotója
Pixabay/Mylene2401
A legfőbb tudnivalók a felni ET száma kapcsán

Egy autó és az út között a kapcsolatot a kerék teremti meg. Ezért is oly fontos ez az alkatrész. A keréken rengeteg jelölés található, ám ezek többségének jelentését a legtöbben nem ismerik pontosan.

Éppen itt az ideje ezért, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba az egyik legtitokzatosabb szám, a felni ET száma kapcsán!

A jelentése

Az ET szám azt jelenti, hogy milyen távolságra van a kerékagy felfekvési síkja a felni középvonalától. Ezt az adatot milliméterben szokás megadni. Érdemes megnézni a Gumitop.hu felnikeresőjét, hogy biztosan a megfelelőt találjuk meg.

Az ET számok három kategóriára bonthatóak a besajtolási mélységtől függően. Negatív ET szám esetén a felfekvő felület az autó tengelyéhez van közelebb az autó felnijének középvonalával összevetve. A pozitív ET szám éppen ellentétes helyzetet takar, azaz a gépjármű külső részéhez van közelebb a felfekvő felület a felni középvonalához képest. A nullás ET szám pedig azt jelenti, hogy pontosan egy síkba esik a felni középvonala és a már oly sokat emlegetett felfekvő felület.

Akár te is kiszámíthatod a felni ET értékét

Nem kell ahhoz autószerelőnek vagy gumisnak lenned, hogy ki tudd számolni a felni ET értékét. Néhány egészen egyszerű lépésben ezt mindenféle szakismeret nélkül, alapfokú matematikai ismeretek birtokában is megteheted.

  • Első lépésként mérd meg a felni teljes szélességét. Írd fel, nehogy elfelejtsd. Mérj pontosan, használj precíz mérőeszközt, hiszen milliméterben kell feljegyezni ezt a számadatot.
  • Ezt követően oszd el a felni teljes szélességét kettővel. Máris megkaptad a felni középvonalát. Az utolsó teendőd az, hogy vond ki a felfekvő felület távolságából a felni középvonalát. Máris megkaptad a hőn áhított ET számot!

Nem szerencsés, ha az ET szám túl nagy

Amennyiben az ET szám az indokoltnál nagyobb, akkor túl nagy a felni mélysége. Ebben az esetben könnyen megtörténhet, hogy a kerék érintkezni fog vagy a lengéscsillapítóval, vagy a féktárcsával, ez pedig magától értetődően semmi jóra nem vezet. Ilyenkor ugyanis súrlódás alakul ki, ami kopást idéz elő. A kerék nagyon korán tönkremehet.

Annak érdekében, hogy ezt elkerüld, kövesd mindig a gyári előírásokat. Így mindig optimális ET értékkel rendelkező felnit fogsz választani, és megkíméled magad a felesleges kiadásoktól.

Ez történik, ha túl alacsony az ET szám

Fordított helyzetben, ha a besajtolási mélység túlságosan alacsony, akkor a felni kiáll az autóból. Ilyenkor a gumi érintkezni fog a karosszériával. Ez megint csak súrlódást eredményez, és még súlyosabb javítási költségeket.

Amit a besajtolási mélység kapcsán még jó, ha tudsz

Azt tehát már tisztáztuk, hogy a besajtolási mélység a felni középvonala, valamint a kerékagy felfekvési síkja közti távolság. Az ET számot pedig ugyebár milliméterben értjük. Megesik azonban, hogy a gyári adatok és a felni valóságban mért ET értéke között adódik némi különbség.

Ez nem feltétlenül azért van így, mert a gyári adatot hanyagul adják meg. A polírozás, a festés és más hasonló mechanikai behatások változtathatnak a gyári értéken. Éppen ezért célszerű mindig méréssel meggyőződni a dolgokról, és nem csak elhinni a gyári adatokat.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek