3 évnél régebbi cikk

Black Friday nemzet lettünk
·Vásárlásvasárnapi szubjektív·Utolsó frissítés: undefined
Black Friday nemzet lettünk
·Vásárlásvasárnapi szubjektív·Utolsó frissítés: undefined

Kedves Vásárló! Ön sem tudja hova tenni az állandósuló bolti akciókat? Leárazások nélkül már el sem tudja képzelni a napjait? Úgy érzi, hogy az életünk egy 12 hónapos Black Friday lett? Kerüljön beljebb, ezt a véleménycikket Önnek írtuk!

Az a jó ebben az országban, hogy itt mindig van mit megbeszélni. Most éppen hetek óta úgy ömlik ránk a Black Friday mindenhonnan, mint óceánba a PET-palack, így aki nem egy barlangban él, el sem tudja kerülni az akciócunamit. Persze nem lennénk magyarok, ha nem csavartunk volna ezen is egyet, és az Egyesült Államokban egyébként többé-kevésbé szent és sérthetetlen fekete péntekből évente többet is rendezünk. Vagyis ahányat csak kedvünk van.

Az idén éppen november 26-ra esett a hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetének tekintett nap. Örök rejtély, hogy ezt Magyarországon miért egy héttel korábban tartották több helyen is. Mintha március 15-ét Amerikában egy héttel előbbre tolnák, és kokárdában vennék halomra a nőnapi virágcsokrokat. Feltehetően kikérnénk magunknak. Sőt, K-I-K-É-R-N-É-N-K!

De ne rohanjunk ennyire előre. Kezdjük az alapoknál. 

Mi a túró az a Black Friday?

Valamikor az ötvenes években járunk, a város neve Philadelphia. Egykor az Egyesült Államok fővárosa volt, később Rocky otthona lett, manapság leginkább a Philly Cheesesteak szendvics ugrik be róla mindenkinek. Rosszabb esetben egy vajkrém.

Már akkoriban is az egyébként teljesen sportőrült városban rendezték hagyományosan a hálaadást követő szombaton az ország egyik legnagyobb érdeklődéssel várt amerikai foci meccsét: a hadsereg és a tengerészet összecsapását. A mérkőzést megelőző napon ellepte az utcákat a vásárolni induló tömeg. A philadelphiai rendőrök extra műszakokban dolgoztak, hogy kordában tudják tartani a boltokban lopkodó, olykor pedig még a kirakatotokat is betörő embereket. Ekkor nevezték el a napot Black Fridaynek, vagyis fekete pénteknek.

A hatvanas évek derekán végül a philadelphiai kereskedők is átvették a kifejezést, és a hálaadást követő első pénteket hivatalosan is kinevezték a karácsonyt megelőző vásárlási időszak kezdetének. Ezt a nagyjából egy hónapot egyébként is az extrém költekezés jellemzi az Egyesült Államokban, vagyis az év addigi időszakában mínuszban, azaz a könyvelésben használt jelzés alapján pirosban vannak a kereskedő. Pluszba, azaz feketébe pedig a hatalmas leárazásoknak köszönhetően csak ezen a napon fordulnak.

Innentől még több mint két évtized telt el, mire a Black Friday kifejezés országszerte elterjedt: csak valamikor a nyolcvanas évek végén lett az addig többnyire lokális bevásárlónapból országos méretű shopping-hisztéria. 

A nagy bevásárlási ünnepkörhöz még 2005-ben csatlakozott a Cyber Monday, vagyis magyarul kiber hétfő. A nemzeti internetes pénzelverés szorosan kapcsolódott a munkahelyekhez, ahol akkoriban még jellemzően sokkal gyorsabb volt a szélessávú internet az Egyesült Államokban is, mint az otthonokban. Az emberek pedig ezen a napon mentek először dolgozni a családjaikkal töltött hosszú hétvégét követően, így az online áruházak mérték a végső csapást a vásárlók bankkártyáira.

A szittya Black Friday

Magyarországon először 2014. november 28-án tartották meg a fekete pénteket, ami olyan jól sikerült, hogy azóta a hihetetlen kedvezményeiről elhíresült napból eleinte csak egy teljes hétvége, majd egy egész hét, később pedig teljesen random időpontokban is felbukkanó Black Fridayek lett. Ráadásul mindez még véletlenül sem intézményesített keretek között, hanem kereskedőnként eltérő időpontban és módon. Vagyis ha egy marketinges éppen nyáron szeretne egy jó kis Black Fridayt, akkor július közepén árasztják el a százalékjelek az üzleteket vagy az internetet, de lassan már azon sem kell meglepődni, ha a húsvéti nyuszi tojja a leárazást.

Hol a hiba?

Ott, hogy lassan már ki sem látszik az ország a végeláthatatlanul hömpölygő akciókból, leárazásokból, ilyen-olyan kuponnapokból és Black Fridayekből. Utóbbi esetében ráadásul súlyos félreértés alakult ki a magyar kereskedelemben: a nap lényege nem egy mezei 10-20 százalékos kóbor kedvezmény, hanem a masszív, nagyjából 50 százaléknál kezdődő leárazás. Éppen ezért nincsenek is Magyarországon az üzletek nyitása előtt órával kialakuló sorok, a boltokban hisztérikus tömegjelentek, vagy az egymás kezéből a termékeket kitépő emberek.

A magyarok ráadásul már annyira hozzászoktak az akciós vásárláshoz, hogy igazi madárnak tűnik, aki teljes áron vásárol akárcsak a közértben is, nemhogy valami komolyabb értékű tárgyat. Hiszen kit nem tölt el megelégedéssel, amikor akár egy sima esti bevásárlás alkalmával a blokk alján külön kis sorban tüntetik fel a pillanatokkal korábban megspórolt forintokat. Kicsit akár úgy is érezhetjük, na most aztán jól megcsapoltuk a boltot. Ahol éppen vásároltunk.

Majd elégedetten távozunk, és ez a lényege az egésznek.

A Black Friday reklámzaja itthon mindent beborít novemberben. Lassan az tűnik ki a legjobban az akciótengerből, aki nem rendezi meg a shoppingolás intézményesített ünnepét. A hazai kereskedők közben egymásra licitálva mindent megpróbálnak, hogy lehetőleg csak nálunk költsünk, senki másnál.

Idén pedig tényleg csúcsra járatták a vásárlási ünnepkört, és a normális esetben egynapos Black Friday egészen elképesztő méreteket öltött.

"Péntekig kiberhétfő van. 40%-ot spórolhat!" - hirdeti némi logikai bukfenccel akcióját egy online kereskedő a fekete pénteket követő szombaton.

Az egyik legnagyobb webáruház november 10-től egészen november 28-ig tartja a Black Fridayt, függetlenül attól, hogy a hét többi napja is vastagon beleesik a többhetes akciótengerbe.

Aki pedig azt hinné, hogy vasárnap már biztosan vége a pénztárcák kifacsarásának, téved: a cikk írása közben esett be egy kihagyhatatlan akcióról szóló hírlevél az egyik legkedveltebb ruházati márkától, akik a 60 százalékos kedvezményt kínáló "Korai Cyber Monday"-re hívják fel a figyelmet vasárnap.

A trükk azonban a reklámszakemberek szerint nem az, hogy hirdetéseikkel szabályos szőnyegbombázásba kezdenek a vállalkozások. Az akciótengerből csak az igazán kreatív hirdetések tűnnek ki, és érnek el megfelelő hatásfokot. De még ennél is fontosabb, hogy valóban komoly megtakarítást kínáljanak a vásárlóknak. A bombakedvezménynek hirdetett 10-20 százalékos leárazásokat ugyanis már ebben az országban sem Black Fridaynek hívják. 

Hanem mondjuk keddnek. Black nélkül.

Borítókép: Pexels/Max Fischer
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek