2 évnél régebbi cikk

Látrányi Viktória
Sárpentelei parkerdő – szuper kirándulóhely közel Székesfehérvárhoz
·Életmódkirándulás·Utolsó frissítés: undefined

Érdemes kihasználni a kellemes időjárást és kirándulni. A Sárpentelén a parkerdőben jártuk az újév első napján, ami Székesfehérvárról gyorsan és jól megközelíthető. Ha kevés szabadidővel rendelkezünk és szeretnénk egy szép helyen kirándulni, nem késő akár most elindulni!

Családi hagyomány, hogy az új esztendőt kirándulással indítjuk. Egyik kedvenc célpontunk a városhoz közel elhelyezkedő pentelei parkerdő, amely Székesfehérvárról nagyon jól megközelíthető busszal, autóval vagy bringával és akár gyalogosan is. Székesfehérvár központjától 5 km-re, az úrhidai bekötőút két oldalán helyezkedik el a parkerdő Sárszentmihály község határában. Egy kis zöld sziget ez, közel a nyüzsgő nagyvároshoz. Népszerűségét mutatja, hogy egyre többen látogatnak ki a pihenőerdőbe, most hétvégén is tele volt a parkoló.

Biztosan sokaknak vannak emlékei Sárpenteléről, hiszen rengetegen jártunk ide az iskolai kirándulások alkalmával

is. Többször voltam általános iskolásként, aztán középiskolásként is a parkerdőben. Nemcsak bebarangoltuk a tornapályát, de teljesítettük is számtalanszor a gyakorlatokat. Volt hogy egész nap fociztunk a tornapályákon, számháborúztunk és közösen bográcsoztunk. A családi kirándulásaink egyik kedvelt színhelye volt ez az erdő.

Sok év kihagyás után egy 8-10 éve fedeztem fel újra a parkerdőt. Azért is szeretek ide járni, mert ha csak 1 óránk van, itt akkor is tartalmasan el tudjuk tölteni az időt. Mindig találunk valami új dolgot, érdekességet a kirándulások során. Ha ideérünk láthatjuk, hogy a parkolótól kényelmes sétautak vezetnek az erdőbe. Előnye, hogy télen és akár esős időszakokban is jól járható a gyorsan felszáradó, homokos terület. A terület rendezett, ez évek óta így van. Számos pihenőhely, erdei garnitúrák és padok vagy például labdajátékokra alkalmas pályák várják az ide érkezőket. Szerencsére nagyon sok hulladékgyűjtő található az egész erdő területén, amit használnak is az ide érkezők.

Nem lehet eltévedni, hiszen tájékoztató és ismeretterjesztő táblák jelzik azt, hogy hol és mi vár minket. Ugyanakkor mi szeretünk letérni a járt utakról és szívesen fedezzük fel a titkos helyeket.
A pihenőerdő magvát a régi, kb. 80 hektáros Sárpentelei erdő adta, amely korábban gróf Széchenyi Viktor birtoka volt. Itt töltötte gyermekéveit, itt szerette meg a természetet a neves vadász, író és természettudós, Széchenyi Zsigmond.

Széchényi Viktor gyermekei, Zsigmond és három leánya Sárpentelén töltötték a gyermekkorukat.

Amikor pedig ez a mesebeli gyermekkor a családi birtokkal együtt elmúlt, a világhírű vadász keserűségében elfordította a fejét, ha útja erre haladt el. Már nem kereste tekintetével a tocsogókat és pagonyokat, a bagolykunyhót, a nyulak által lakott barázdákat, a fácánkeltetőket, a vén tölgyeseket, a kétkerekű kordét, mely reggelente a Főreálgimnázumba röpítette – olvashatjuk Séllei Erzsébet korábbi cikkében.

Kapcsolódó
Kastélyok és életek – Széchényik nyomában – Sárpentele

Kis templom áll Sárpentelén a mára már csak volt Széchényi-kúriához vezető úton. Kertjében, a vadszőlővel átszőtt családi temetőben nyugszik a pentelei Széchényi-család a hűséges szolgálóval, Steininger Karolinnal.

1945 után az erdők közé zárt mezőgazdasági területek betelepítésével 110 hektár új fiatalossal nőtt a területe. Az erdő harmada középkorú és csak kis hányada idős állomány, többnyire tölgy,  illetve fenyő, kisebb része akác és egyéb lombos fafaj, egységét nádas,  szántó, gyümölcsös, szőlő bontja meg – olvasható a fenntartó Vadex oldalán.

Az idei első kirándulásról képgalériát is készítettem. Nézzétek meg és rájöttök, hogy miért is szeretjük oly sokan ezt a kirándulóhelyet!