5 hónapnál régebbi cikk

Kettős gyilkosság Székesfehérváron, de vajon ki a tettes? A Vörösmarty Színházban kiderül
·Színházkritika·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
Vörösmarty Színház
Kettős gyilkosság Székesfehérváron, de vajon ki a tettes? A Vörösmarty Színházban kiderül
·Színházkritika·Utolsó frissítés: undefined

Mi köze a mindentől távol eső, behavazott panziónak egy londoni nő halálához? Tényleg a vendégek között van a gyilkos, aki hamarosan újra lecsap? De a legfontosabb kérdés: milyen lett Agatha Christie klasszikus darabja a fehérvári színházban? Az egérfogó - kritika.

(csengetés)
– Ki lehet az?
– Talán a Culver utcai gyilkos.

Akik már látták a világ egyik legsikeresebb színházi darabját, azok pontosan tudják, hogy Giles Ralston telibe találta-e Az egérfogó elején a gyilkos személyét ezzel a félmondattal. A többieknek itt a remek alkalom: a Vörösmarty Színház november elején Székesfehérvárra hozta a Londonban éppen 70 éve bemutatott és azóta megszakítás nélkül nagy sikerrel futó darabot.

Nyolc ember, akik közül valaki gyilkolt. Végletekig lecsupaszítva ennyi a lényege Agatha Christie klasszikusának, ahol természetesen mindenki gyanús. A kérdés csak az, hogy a néző előbb jön rá a megfejtésre, vagy a tettes leleplezése az utolsó percekben teljesen váratlanul éri.

Az isten háta mögötti Monkswell Panzió annyira jelentéktelen, hogy még saját tulajdonosa is elvéti a vendégház nevének leírását a cégéren. Az éppen a történet kezdetén nyílt panzió alig harminc kilométerre fekszik Londontól, ahol titokzatos gyilkosság áldozata lett egy nő a Culver utcában. Időközben a környékre hatalmas hó zúdul, ami teljesen elzárja a panzió lakóit a külvilágtól. Az utolsóként, síléceken érkező detektív pedig közli: jó eséllyel az épületben tartózkodók között van a gyilkos, aki ráadásul újabb emberélet kioltására készülhet.

A kulissza tehát tipikusan Agatha Christie-s: végy egy maroknyi embert, esetünkben négy nőt és négy férfit. Zárd el őket egy parányi faluban, egy vonaton, egy hajón, egy repülőgépen, egy szigeten vagy egy behavazott hotelben a világ többi részétől. A látszólag makulátlan közép- és felsősosztálybeli társaságból nevezz ki valakit gyilkosnak, és szükség lesz még legalább egy áldozatra is. Szerencsére mindig van a gondosan összeválogatott csapatban egy nyomozó is, aki a rendelkezésre álló idő vagy oldalszám alatt megfejti a nagy kérdést: vajon ki a gonosztevő?

Talán a fentiekből is kiderül, hogy az angol krimikirálynő egyik legfontosabb fegyvere a tökéletes hangulat megteremtése. Történeteiben legalább annyira fontos szerepet játszanak a fényűző kúriák meghitt nappalijai, mint az Európát átszelő luxusvonat selyemabroszos étkezőkocsija, vagy éppen a Níluson ringatózó, minden igényt kielégítő kirándulóhajó fülledt társalgója. És éppen ez az, ahol a Vörösmarty Színház előadása megbicsaklik.

Kapcsolódó
Halál a Níluson (Death on the Nile) kritika: fondorlatos krimi Egyiptomban? Hát naná, hogy bármikor jöhet!

Az év egyik legjobban várt filmje volt a Halál a Níluson, ám a premier közeledtével úgy elvesztettem a lelkesedésem, még egy krimi sem tudott felcsigázni. Ám ahogy elkezdődött a mozi, extázisba kerültem... Nézzük, hogyan teljesített nálunk a Halál a Níluson! (Spoilermentes kritikánk következik.)

Horváth Csaba rendező ugyanis meglehetősen minimalista díszlettel oldja meg a Monkswell Panzió ábrázolását. Az átjárókat, a bútorokat, de még a cudar idő miatt folyamatosan ropogó kandallót is csak néhány vascső ábrázolja. Ráadásul a szereplők többnyire manapság divatos ruhákat viselnek, a már említett cégér is valójában egy neonfelirat. Az eredetileg 1952-ben játszódó történet napjainkba helyezve innentől kezdve több helyen döccen: például elég furcsán veszi ki magát, hogy a házban nincs internet, a szereplők pedig a külvilággal csak egy ódivatú telefonon tudják tartani a kapcsolatot, aminek vezetékét ráadásul valaki elvágta.

Vagyis a nézőnek már az első percekben meg kell hoznia a döntést: a hátralévő valamivel több mint két órában a téli panzió meghitt hangulatának elmaradásán sopánkodik, vagy inkább belemegy a játékba, és az össznépi, élő cluedózás keretében próbálja megfejteni a rejtélyt. Utóbbival mindenki jobban jár, és a dolog látszólag működik is.

A nagyjából 50 perces első felvonást követően ugyanis a büfébe vagy szabad levegőre igyekvők szinte kivétel nélkül arról beszélgetnek, hogy ki lehet a tettes. Talán a már említett panziótulajdonos, Giles Ralston, aki az első percektől fogva meglehetősen zavartan viselkedik? Vagy a felvonás végén sokkos állapotba kerülő felesége, Mollie? Netán a a zárkózott Metcalf őrnagy, esetleg a csodabogárnak tűnő Mr. Paravicini? De sokaknak gyanús az eleinte háttérben maradó fiatal Christopher Wren és Miss Casewell is. Trotter rendőrőrmesternek közülük kell kiválasztania, hogy ki végezhetett az áldozatokkal.

A megközelítőleg két és fél órás játékidő gyorsan eltelik, szerencsére kevés az üresjárat. Ehhez persze kell Agatha Christie briliáns története, mely hibátlanul egyensúlyoz a véresen komoly jelenetek és az időnként egészen laza párbeszédek között.

A Vörösmarty Színház darabjában egyébként kifejezetten jól oldották meg azokat a jellemzően csak néhány másodperces drámai jeleneteket, amikor előkerül egy holttest, vagy az utolsó percekben az újabb gyilkossági kísérlet megjelenítése. A fehérvári színház zeneválasztása pedig végig kifogástalan: az egyik dal alatt például csak azért nem vettem elő a telefonomat és a Shazamot (zenefelismerő alkalmazás), mert mégiscsak egy színházban foglaltam helyet, több száz feszülten figyelő alkalmi detektív között.

Az egérfogó kifejezetten ajánlott azoknak, akik szeretik a detektívtörténeteket, de a megszokott tévés, regényes, mozis keretből kilépve színházban is kipróbálnák a műfajt. Kihagyhatatlan időtöltés Agatha Christie rajongóinak, és mindenkinek, aki egy kis agytornával kötné össze az esti kikapcsolódást. Az előadás remek családi szórakozás lehet nagyjából 14 évtől felfelé, ennél kisebbeknek azonban a már említett drámai pillanatok és a téma miatt sem ajánljuk. 

A darabról röviddel a bemutató előtt a Fehérvár Televízió készített összeállítást:

Az egérfogó - szereplők, alkotók

BALLÉR BIANKA Mollie Ralston
KOVÁCS TAMÁS Giles Ralston
IMRE KRISZTIÁN Christopher Wren
VARGA MÁRIA Mrs. Boyle
KUNA KÁROLY Metcalf őrnagy
VARGA GABRIELLA Miss Casewell
KOZÁRY FERENC Mr. Paravicini
KRISZTIK CSABA Trotter (nyomozó őrmester)
BENEDEK MARI Jelmeztervező
KISS BENEDEK KRISTÓF / KALÁSZI ZOLTÁN Díszlettervező
SOLTÉSZ RITA Súgó
KALMÁR JOHANNA Ügyelő
NÉMETH MARIANN Produkciós asszisztens
HORVÁTH CSABA Rendező
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek