Ne dőljünk be a facebookos átveréseknek!Ne dőljünk be a facebookos átveréseknek!
Nos, el sem hinnénk, de nagyon is sokan! Azt már nem is tudom, hogy ezt nehezebb elhinni, vagy azt, hogy tényleg csak 699 forint?
Szóval a heti Facebook-aktualitás az, hogy az MStore Lurdy Ház Outlet meglepi Facebook követőit egy hatalmas, “sohasenem” visszatérő akcióval, melynek keretében Xiaomi elektromos rollert vehetünk alig egy ezresért. De most tényleg?!
A valóság persze kiábrándító és csúf. A valóság az, hogy akár csak a pár hónappal ezelőtti Lidlben akciós Tefal-edényszett esetében, úgy most sem valós a hirdetés. Sőt, a nem valóssal még egészen finoman fogalmaztam. Az ilyen kamu akciós hirdetések egyenesen a csalás és megtévesztés kategóriájába esnek, melynek egészen biztosan lesznek jogi következményei. Még annak ellenére is, hogy a csalók utolérése szinte lehetetlen.
Miből derülhet ki, hogy a hirdetés csak átverés?
Az első és talán leggyanúsabb az ár. Persze nyilván a csalók ezzel igyekeznek a potenciális áldozatok figyelmét felcsigázni. Mindig lesz olyan felhasználó, akivel ha szembe jön egy jól felépített, abszolút hitelesnek tűnő hirdetés a Facebookon, akkor lecsap a sosem volt akcióra. Ez akár a vásárlási pszichológia része is lehetne, de itt most egészen másról van szó.
Az első, ami gyanúra okot adhat, az a termék már-már nevetséges ára. Legyünk egy kicsit szkeptikusak és ha valami rettentően olcsó, akkor kezdjünk el gyanakodni, hogy vajon az valós, hogy nem 10-20-30 százalékos kedvezménnyel juthatok egy termékhez, hanem valós árának a töredékéért (itt most éppen a piaci ár közel 200 ezer forint lenne).
Persze a jól felépített kamu Facebook-profilokat nem egyszerű kiszűrni. Jelen esetben például az MStore Lurdy Ház Outlet Facebook-profil teljesen hihető, lévén, hogy a Lurdy Házban tényleg van egy hasonló üzlet. De ha tovább nézzük a kamu profilt, akkor azt látjuk, hogy a hitelesség kedvéért a roller gyártójának hivatalos bejegyzéseit is megosztja az oldal, sőt a valós látszat fenntartásáért igen jelentős követője is van az oldalnak. A hirdetés alatt pedig rengeteg pozitív komment, mely mind arról tesz bizonyságot - fotókkal mellékelve -, hogy milyen szuper az akciós roller és pár nap alatt meg is érkezett a csomag. De legyünk résen!
Érdemes megnézni, hogy a hirdetésben szereplő webshop valós-e, saját webshopján is elérhető-e például az akció, ha ott nem találjuk kezdjünk gyanakodni. Továbbá azt is érdemes figyelni egy ilyen Facebook-hirdetés esetében, hogy a kommentek szinte kizárólag csak pozitív visszaigazolást adnak. A kamu profil létrehozói kínosan figyelnek arra, hogy a negatív kommenteket a lehető leggyorsabban töröljék. Árulkodó jel lehet még, hogy a kommentelő személyek nevei túlnyomó részben külföldiek.
Az ilyen hirdetések célja csakis a pénz kicsalása a felhasználóktól. Ez pedig úgy történik, hogy a hirdetésben szereplő hivatkozásra kattintva meg szeretnénk venni a hirdetett akciós terméket. Azonban a hirdetési link mögött már nem a hivatalos webshopra jutunk, hanem egy olyan, jó eséllyel a márkára megszólalásig hasonló weboldalra, ahol ha megadjuk bankkártyánk adatait, akkor annak birtokában a csalók már költhetik is a pénzünket.
Netes bankkártyás vásárlás esetén, amennyiben nem ismerjük még a szállítót, először mindig nézzük meg milyen cégnek is akarunk fizetni. Fontos, hogy belföldi netes vásárlás esetén maga a webshop sosem kéri el a bankkártyánk adatait. Ilyenkor a webshop mindig átirányít a fizetés idejére egy külön fizetőrendszer oldalára, mely valamelyik hazai nagy bank vagy bankkártya cég oldala és a fizetés ott történik meg.
Ne legyünk hiszékenyek! Napjainkban már a csalók a neten is próbálkoznak. Könnyebb nekik online hirdetni és ölbe tett kézzel ránk vadászni, mint az utcán próbálkozni.