2 évnél régebbi cikk

Az idősek otthoni gondozásának megkönnyítése
Fehérvár Médiacentrum fotója
KDRIÜ
Az idősek otthoni gondozásának megkönnyítése

Mi a közös a lengyel, német és magyar idős emberekben?  Többek között az, hogy egy olyan digitálisan vezérelt környezetben élnek jelenleg, amely összetett és gyakran a családtagok és a gondozóik számára is nehezen kezelhető. Hogyan lehet nekik segíteni? Hogyan lehet az otthoni ápolást mindenki számára megkönnyíteni?

Erre hatékony módszer lehet a végfelhasználók bevonása az otthoni ápolási termékek és szolgáltatások tervezési folyamatába. Meg kell kérdezni tőlük, hogyan lehetne ezt jobban csinálni. Ezt a megközelítést közös értékalkotásnak nevezik. KKV-k és közszolgáltatók 6 európai országban tesztelik jelenleg ezt a módszert, hogy segítségükkel mások is képet kapjanak az ebben rejlő kihívásokról és a jó gyakorlatokról.

A tesztelések eredményeképpen olyan innovatív megoldások születnek meg, mint például a szociális jólét javítására szolgáló alkalmazások és virtuális orvosi rendelések.

„Feltöltött emlékek”

A szociális jólét az ezüst gazdaság egyik kulcsfontosságú területe. A Simple Wool - egy lengyelországi székhelyű vállalat - egy okostelefonokra szánt alkalmazás ötletével állt elő, amely lehetővé teszi az idősek számára, hogy fenntartsák a szociális kapcsolatokat a családtagokkal és a barátokkal, és egyúttal memóriatréningekkel segíti a memóriakiesésben szenvedőket. Az alkalmazás a fontos emlékek, dátumok és képek privát módon történő megőrzésének lehetőségét és a közeli emberekkel való kapcsolattartást biztosítja. Az alkalmazás ugyanakkor egyszerű és idősbarát módon használható.

Az alkalmazás fejlesztését már a kezdetektől fogva az idősek és családtagjaik segítették. Részt vettek többek között fókuszcsoportos foglalkozásokon és interjúkon. "A végfelhasználók visszajelzései nagyon hasznosak voltak, és bizonyos pontokon meglepőek is a KKV számára. Az idősek voltak azok, akik néhány fontos alkalmazásfunkciót javasoltak.

Az ilyen kiigazítások csak az adott termék végfelhasználóinak bevonásával lehetségesek, mivel a visszajelzés az ő szemszögükből érkezik" - mondjta Mudryk asszony, a Simple Wool tulajdonosa. Hozzátette, hogy "bármilyen termék (nem csak egy innovatív termék) fejlesztésének csak akkor van értelme, ha a végfelhasználókat a kezdetektől fogva bevonják a fejlesztési folyamatba. Továbbá, mielőtt bármilyen termék első prototípusán elkezdenénk dolgozni, meg kell vizsgálni a végfelhasználók igényeit, hogy van-e egyáltalán értelme egy ilyen termék kifejlesztésének".

„Virtuális orvosi ellátás”

Nemcsak a magánszektor célja az otthoni ápolási szolgáltatások innovációja. A Drezdai Egyetemi Kórház, mint közszolgáltató Szászországban, Németországban olyan megoldást keresett, amely az idősek számára könnyen elérhető és biztonságos orvosi ellátást kínál. Egy másik közszolgáltatóval, az idősotthonokat és otthoni ápolást működtető Cultus GmbH-val közösen kifejlesztettek egy új innovatív szolgáltatást, a "videós konzultációt és segítségnyújtást", ahol az idősek, miután hivatalos gondozóik előzetesen megvizsgálták őket, virtuálisan is megvizsgálhatók. Egy asszisztens segíti őket ebben, aki a videokonferencia előkészítéséért, lebonyolításáért és nyomon követéséért felel.

Idősek otthoni gondozása

KDRIÜ

Így a nem sürgős esetekben az idősek továbbra is hozzáférhetnek az orvosi ellátáshoz a szállítással, a várótermekkel járó kellemetlenségek, és ami a legfontosabb, a fertőzésveszély nélkül, ami a covid-19 világjárvány fényében egyre fontosabbá válik.

A tervezési folyamat során az idősek, gondozóik és a gerontológusok visszajelzéseit is kérték. Virtuális csoporttalálkozók, szerepjátékok, a felelős háziorvossal végzett tesztek és egyéni interjúk kerültek megvalósításra a közös értékalkotási folyamat során. A visszajelzések segítségével valamennyi résztvevő észrevételei felhasználásra kerültek a szolgáltatás végleges kialakítása során.

"Általánosságban elmondható, hogy a közös értékalkotás egy többirányú tanulási folyamat." - mondta Dr. Szépvölgyi Ákos, a Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség (KDRIÜ) ügyvezetője, akik szintén végeznek teszt tevékenységeket Magyarországon. "Természetesen a termékeket és szolgáltatásokat elsősorban idősek és családtagjaik számára tervezték. Azonban minden más érintett résztvevő is profitál a folyamatból" – tette hozzá az ügyvezető.

A HoCare2.0 projektről

A projekt támogatja az ügyfélközpontú otthoni ápolási megoldások megvalósítását és bevezetését a közös értékalkotás módszerének alkalmazásával. A projektet az Interreg CENTRAL EUROPE program finanszírozza, és 11 partner valósítja meg a Cseh Köztársaságból, Németországból, Magyarországról, Olaszországból, Lengyelországból, valamint Szlovéniából. 

A Közép-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség a projekt vezetőpartnereként koordinálja a nemzetközi összefogást, valamint felel a magyarországi KKV mintaprojekt megvalósításáért.

További információért, kérjük, forduljon bizalommal hozzánk az alábbi elérhetőségen:
kdriu@kdriu.hu

Bővebb információ a projektről: http://www.kdriu.hu/hocare-2-0/, https://www.interreg-central.eu/Content.Node/HoCare2.0.html

A projekt az Interreg Central Europe Programból, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával, az Európai Unió és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.
This project is co-funded by the European Union under the Interreg Central Europe Programme.

Interreg hocare logo

KDRIÜ

KDRIÜ logo 2021

KDRIÜ

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek