Szakmai tapasztalatok az ENSZ klímacsúcsról
Fehérvár Médiacentrum fotója
Szeifert Richárd
Szakmai tapasztalatok az ENSZ klímacsúcsról

Hogyan lehetne enyhíteni a klímaváltozás hatásait, felkészülni a jövőbeni szélsőségekre, változásokra? Ezekre a kérdésekre keresték a választ az ENSZ klímatalálkozóján. A Mathias Corvinus Collegium rendezvényén két kutató számolt be a konferencia eredményeiről. 

Tavaly év végén rendezték Dubajban az ENSZ 28. éves klímatalálkozóját. A világ vezetői fontos kérdésekre keresték a választ a találkozón. Ilyen a klímaváltozás elleni jövőbeli védekezések, a károk és enyhítési alapok feltöltése, és annak megállapítása, hogy mi okozza klímaváltozást. Ezekről is beszélt a Mathias Corvinus Collegium rendezvényén Kovács Erik, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

"Ezek közül gyakorlatilag kettő teljesült. Az egyik, hogy elkezdték feltölteni a károk és enyhítések alapot. Az Európai Unió, Kína és az Egyesült Államok is ajánlott fel bele pénzt. Ez a fejlődő országok klímaváltozás elleni védekezéséhez ad támogatást. Másrészt most volt az első olyan klímacsúcs, amikor kimondták, hogy elsősorban a fosszilis energiakitermelés, illetve fosszilis energiafelhasználás okozza magát a klímaváltozást, illetve a hőmérséklet emelkedését. Most mondták ki először, hogy hosszútávon majd, előbb vagy utóbb kivezetésre kerül a fosszilis energia a globális energiafelhasználásban."

Zay Balázs, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója elmondta, eddig még egyik klímatalálkozón sem hangzott el, hogy a kőolaj és a szén felelős a klímaváltozásért. A megoldásokat is próbálták megtalálni a konferencián.

"Ha már kimondjuk, hogy mi a felelős, akkor könnyebb megoldásokat is találni, amiből nagy vita is alakult ki. Ha mégis a szén-dioxid és az üvegházi hatású gázok kibocsátása a felelős, akkor zöld technológiára kell átállni, vagy javítani a meglévő technológiákat és kibocsátás mentessé tenni, mi a jövő. Ebben viszont nagy előrelépés történt."

Zay Balázs hozzátette, nagy öröm volt nézni a klímacsúcson az Óbudai Egyetem kísérleti autóját, a Neumann H2-est, ami hidrogénnel üzemel. Mint mondja, most mindenki elektromos, akkumulátoros autókról beszél, de nem ez a kizárólagos technológia. Az energiát lehet hidrogénben tárolni, amely vagy villanymotorral megy vagy hidrogént éget a meglévő motorok mintájára. Ebben magyar fejlesztések is vannak, ott vagyunk a világ élmezőnyében.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek