Tömegbalesetnél volt szükség összehangolt intézkedésre Fejérben Tömegbalesetnél volt szükség összehangolt intézkedésre Fejérben
A baleset gyors és hatékony kezelését kamerák előtt mutatták be a mentésben részt vevő szervek
A beérkező jelzést követően a tűzoltók értek elsőként a baleset helyszínére az M8-as autópályán, őket a mentők követték. Elsőként a sérülteket helyezték biztonságba a kiérkező szervek. Az elképzelt szituáció szerint szalagkorlátnak ütközött és kigyulladt egy teherautó az M8-as autópályán.
A jármű üzemanyagtartálya felhasadt, a benne lévő a gázolaj a burkolatra folyt.
A baleset következtében egy kisbusz a teherautóba rohant, mögöttük pedig két személygépkocsi is karambolozott. Az egyik autó vezetője és utasa is a roncsok közé szorult, őket feszítővágóval szabadították ki.
Egy másik, hibrid üzemű jármű pedig a szalagkorlátot átszakítva a rézsűn állt meg és kigyulladt, a tűz pedig átterjedt az akkumulátorpakkra is, ennek oltásához egy speciális, kifejezetten elektromos autók oltásakor használatos eszközt, egy úgynevezett e-oltólándzsát használtak a tűzoltók.
Kettős céllal szervezték meg a gyakorlatot
Egyrészt a katasztrófavédelem és a mentésben résztvevő szervek jól tudjanak együttműködni a baleseteknél, és hatékonyan tudják éles helyzetekben elvégezni feladataikat, másrészt a lakosság figyelmét szeretnék felhívni a gyakorlattal a biztonságos közlekedés fontosságára.
"Szükséges a lakosság közreműködése is annak érdekében, hogy lehetőleg elkerüljük ezeket a baleseteket, hogy csökkentsük ezek számát, hiszen
nem csak anyagi kár keletkezik ezen balesetek során, hanem sok-sok sérülés és sajnos sok esetben halál is" - hangsúlyozta Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő a gyakorlat céljait illetően.
A gyakorlat kapcsán az Közép-dunántúli Regionális Mentőszervezet igazgatója azt is elmondta, mi a teendő, ha valaki a szerdai balesethez hasonló szerencsétlenséget észlel. Mint Jászkuti Ákos mondja, a legfontosabb, ha ilyenkor mindenki próbál higgadt maradni és tárcsázza a 112-es segélyhívót.
"Szerencsére arra mind a 112-es segélyhívó, mind a mentőszolgálat, mind pedig a katasztrófavédelem munkatársai fel vannak készülve, hogy irányított kérdésekkel segítsék a minél korrektebb információ nyerést. Ilyenkor az a fontos, hogy a kérdésekre adekvát válaszokat adjunk. A pontos lokációt próbáljuk meg meghatározni, hogy az autópálya melyik szakaszáról beszélünk, ha látunk kilométerszelvényt, akkor az sokat segíthet.
Hány jármű ütközött, hány sérült lehet a helyszínen, látunk e valamilyen veszélyforrást, tűz, vagy robbanásveszély, ami a mentést befolyásolhatja van-e.
A segélyhívó hívásával automatikusan a társszervek is értesítésre kerülnek." - sorolta a teendőket Jászkuti Ákos, mentőorvos, a Közép-dunántúli Regionális Mentőszervezet igazgatója.
A tavalyi évben összesen 3500 hasonló balesethez kellett vonuljanak a tűzoltók és a mentők az ország közútjain
2880 közúti balesetnél kellett műszaki mentési feladatokat végezzenek, 901 esetben pedig közlekedési járművek oltásánál kellett beavatkozzanak a tűzoltók. Tavaly az utakon több, mint 2000 sérültnek kellett segítséget nyújtani, 80 ember életét pedig már nem tudták megmenteni a balesetet követően.