Kerékpáros közlekedés Székesfehérváron - Mire érdemes figyelnünk a tavaszi felkészülésnélKerékpáros közlekedés Székesfehérváron - Mire érdemes figyelnünk a tavaszi felkészülésnél
A kivilágítatlan kerékpáros életveszélyes a saját és a környezete számára egyaránt. Tavasszal az óraátállítás után, és ősszel az óraátállítás előtt, ugyanazon a napon ugyanabban az órában, húsz városban és néhány kisebb településen számlálják az arra haladó kerékpárosokat. A Magyar Kerékpáros Klub szervezésében idén már a tizenharmadik lámpaszámlálás volt hat év alatt. A szakember szerint javuló tendencia figyelhető meg, hiszen eleinte 50-50 százalék volt a teljesen kivilágítatlan és a kivilágított kerékpárosok aránya, mára azonban a szabályosan kivilágított biciklik száma 70-80 százalék közé tehető.
De mi a helyzet a tavaszi felkészüléssel? Pásztor László erre is megadta a választ:
Elmondta, hogy ha a kerékpárunk nem volt karbantartva mielőtt eltettük, akkor előfordulhat, hogy a téli időszak alatt berozsdásodott a lánc. Ezt le kell kaparni, letisztítani rozsdaoldóval. Ellenőrizni kell a váltót, a lánc nyúlását, mert ha valaki rendszeresen használja a kerékpárját, annál bizony a lánc 1-2 év alatt megnyúlik annyira, hogy egy erősebb taposásnál megugrik, és ez biztonsági probléma. A fékeket sem árt megvizsgálni vagy cserélni, ugyanis ezek fogyó anyagok. A magyar előírások szerint két, egymástól független féknek lennie minden kerékpáron. A gumik a téli időszakban leereszthetnek, megrepedhetnek, a külsők nagyon hamar elkophatnak, érdemes átnézni ezt is mielőtt útnak indulunk.
Az utóbbi néhány évben az előírás megváltozott, korábban a biciklin volt kötelező a lámpákat tartani, ma már a kerékpáros ezeket a saját testén is viselheti. Szerencsére sok olyan nagy fényerejű lámpát lehet kapni, amivel látunk és látszunk is. A fényvisszaverő prizmákról, pontos elhelyezéséről rengeteg tévhit kering, sokszor a boltokban is úgy adják, hogy egyet az első, egyet pedig a hátsó kerékre tesznek, de ez így nem szabályos. Az első keréken két borostyánsárga prizmának kell lennie egymással átellenben elhelyezve. A szükséges kellékek közé tartozik még a működőképes csengő is.
Ha kerékpár választás előtt állunk, érdemes erre a néhány dologra odafigyelnünk:
A kerékpár mérete az ember testméretétől függ, meghatározza, hogy mekkora legyen a kerék, milyen legyen a váz geometriája. Városi közlekedésre nem kellenek nagy kerekek, nem kell nagy átlépő magasság, az a fontos, hogy az ember bárhol, bármikor, gyorsan, biztonságosan le tudjon róla szállni. Fontos, hogy nem drága, de strapabíró biciklit válasszunk a városi közlekedéshez, ami bírja a járdázást, a sáros latyakot, vagy éppen a só felszórásokat. Ha kombinált használatra keresünk kerékpárt, akkor érdemes trekkinget beszerezni.
A Kerékpáros Klub aktivistája hangsúlyozta, hogy nem elég a járművünket felkészíteni, nekünk is naprakésznek kell lennünk. Az egyik fő filozófiájuk az, hogy nincs gyalogos, kerékpáros, autós, hanem közlekedő emberek vannak, akik mindannyian haza szeretnének érni épségben, biztonságban. Ehhez viszont kell az, hogy mindenki megtanulja a KRESZ szabályait. A klubnak számtalan kezdeményezése van. Az egyik ilyen például a honlapjukon is ingyenesen elérhető "kerékpáros kisokos" nevű füzet, amiben a legfontosabb szabályok, leggyakoribb problémás közlekedési szituációk jelennek meg képekkel, KRESZ ábrákkal illusztrálva. Lelkesen támogatnak minden olyan kezdeményezést, ami arról szól, hogy a KRESZ-t oktassák végre az iskolákban is, mert ez nagyon fontos. A gyakorlatra is nagy hangsúlyt fektetnek, április 9-én délelőtt fél tízkor "bebiciklizés" néven, a színház előtt várják azokat, akik kíváncsiak arra, hogyan kell szabályosan tekerni Székesfehérváron. Az eseményre itt lehet regisztrálni.
Pásztor László elmondta, hogy nagyon sok minden változott Székesfehérváron az elmúlt időszakban, tisztán látszik, hogy az önkormányzat számol a kerékpárosokkal. Vannak nagyon jól megoldott szakaszok, például a Várkörút vagy a Sóstói ipari parkba kivezető kerékpárút. Úgy gondolja, hogy bizonyos szakaszokon nincsenek megoldva az összekötések, pedig ez létfontosságú lenne a biciklisek számára. Hangsúlyozta, hogy a Fő utcai tilalom szerintük indokolatlan, mert a kerékpárosok 95 százaléka szabályosan teker. A bringások szeretnék ha legalább 500, szabályos, az érvényes műszaki előírásoknak megfelelő kerékpártámaszt raknának le a városban. Támogatni kell a közösségi közlekedést, hogy oda tudjunk menni az iskolához, a bolthoz, a játszóterekhez, és közben biztonságosan le tudjuk támasztani a kerékpárunkat.