6 évnél régebbi cikk

Müszi, tisztíccsa, no meg Jockey a benzinkúton
Fehérvár Médiacentrum fotójaMüszi, tisztíccsa, no meg Jockey a benzinkúton

A magyar reklámipar gyöngyszemei máig emlékezetesek, beleégtek a retinánkba, elhelyezkedtek agyunk tekervényeiben, ráadásul müszizni is megtanultunk!

Bevallom, egy hete, mikor elkészültem a magyar televíziózás legendás bemondóiról megemlékező írásommal, eszembe sem jutott, hogy hamarosan újabb retró cikket írok. Egy kedves ismerősöm azonban az egyik közösségi oldalon megosztott egy régi, nagy kedvencnek számító reklámot, így adta magát az ötlet, elevenítsük fel az egykor kedvelt (vagy épp utált), vásárlásra biztató kisfilmek közül néhány valóban klasszikus gyöngyszemet. Ráadásul csak olyanokat, melyek mögött egy-egy érdekes kis történet is megbúvik.

  1. Tisztíccsa vagy tisztítja?

A magyar reklámszakma mindmáig egyik legmegosztóbb szösszenete a sapkás kapus monológja. A cukorka reklámfilmjének magyar verzióját a Procter and Gamble rendelte meg a Lao Burnett ügynökségtől. Mivel a film külföldön már futott, a képi anyagot a megrendelő biztosította, kérése pedig az volt, valamilyen meghökkentő, feltűnő magyar szöveggel menjen hazánkban a náthás hálóőr monológja. Nos, ezzel a záró mondattal sikerült is feltűnést kelteni: "Haver! Ez segít ha fáj torkom és az orromat is tisztíccsa!" A - nincs rá szebb szó - suttyó kapus nagy sztár lett, kicsik és nagyok szajkózták a mondatot, természetesen a vicces "tisztíccsa" kifejezés miatt. Nem szerette azonban mindenki a sajátos magyarosítást, a Magyar Televízió felháborodott levelek tömkelegét kapta. A gyártó így módosította a szöveget, "tisztítja" kifejezés azonban már nem volt olyan vicces, így a reklám népszerűsége lassan alábbhagyott.

  1. Amikor még Jockey volt a Vidi

A kilencvenes évek elején Magyarországot is elérte a Dallas-láz, milliók csüngtek fürtökben a képernyők előtt, hogy Jockey, Bobby és Samantha kalandjait lesve legyenek kicsit részesei az amerikai álomnak. A legutálatosabb, mégis egyben legnépszerűbb karakter a gonosz és pénzhajhász Jockey Ewing volt, akit a 2012-ben elhunyt Larry Hagman alakított. A Dallas sikerének hatására 1993-ban egy magyar talk show vendége volt a Jockey-t alakító színész, aki, ha már hazánkban járt, egy reklámfilmszerepet is elvállalt. Az üzemanyag-forgalmazók manapság már főleg különböző pontgyűjtő- és nyereményjátékok kapcsán reklámozzák magukat, és akkoriban még a MOL sem volt a Vidi névszponzora, sokkal nagyobb potenciált látott Jockey Ewingban, aki egy - valljuk be őszintén, igencsak vékonyra sikeredett - reklámban cserélte az olajat a hazai kutak egyikén.

  1. Müszi! Mi vaaaan????

Tudsz müszizni? Nem? Pedig nagyon egyszerű, a Müszi a csettintés fedőneve volt a nyolcvanas évek második felében köszönhetően egy reklámnak. Mindenki ismerte és szerette a csettintős, müszizős fickót, mégis kevesen tudták, mi a szösz az a Müszi? Nos, elárulom, a Müszi a túlnyomórészt mezőgazdasági szoftvereket forgalmazó Mezőgazdasági Üzemszervezési Számítástechnikai és Informatikai Rt. nevéből megalkotott suta mozaikszót jelenti. A reklám arca pedig nem más, mint Bazsó Csongor. Az eredeti tervek szerint egy parasztembernek öltözött színész lett volna a reklám főszereplője, ám a legendás szót végül egy váratlanul üresen maradt stúdióban, Gálvölgyi János szilveszteri kabaréjának díszlete előtt, a MÜSZI Rt. szerkesztője (későbbi sajtófőnöke) mondta ki, a védjeggyé váló csettintés közepette.

  1. Én vagyok a Skála Kópé, szívem a vásárlóké!

A Skála Coop reklámfigurája, Skála Kópé dalolászta fennhangon a fenti kétsorost évtizedekkel ezelőtt, a kedves kis figura gyorsan nagy kedvenc lett, meglátásom szerint komoly bevételhez juttatva az akkor a Centrummal rivalizáló áruházláncot. Skála Kópét Jaronics Béla, a Skála marketingese alkotta meg, a Kópéról készült reklámfilm Sas István rendezésében 1981-ben a XI. reklámfilmfesztiválon 2. díjas lett. A fenti kis szlogent számtalan újabb követte, olyanok mint: „Ide most benézek, egy-két dolgot kinézek, mindjárt jobban kinézek.” 

Ahogy említettem, a Centrummal nagy volt a rivalizálás, ebbe pedig Kópé barátunk is beszállt, a Centrum akciós hétfőjére a Skála egy szintén akciós keddi nappal reagált, amelyet a kis figura röviden és tömören így foglalt össze: „Megjön a kedve ha vár a keddre, mer' minden kedden más és más kedvezménnyel kedveskedik minden Skála áruház". A kis Kópé hatalmas népszerűségnek örvendett, feltűnt gyufásdobozokon, kapható volt 25 cm-es plüssfiguraként is, ráadásul még Puskás Öcsivel is szerepelt egy közös reklámban. Búcsúja 2007-ben jött el, amikor a budai Skálát lebontották, Komjáthy Ági, a Skála arca kezében egy Skála Kópé figurával köszönt el.

  1. Itt a kenyér, itt a só, Hurkát enni csuda jó!

A végére egy kakukktojást hagytam, a legendás hurka reklám ugyan nem egy kimondott terméket, hanem egy terméktípust, vagyis magát a hurkaevést népszerűsítette. Ezt a kisfilmet is a legnagyobb hazai reklámrendező, az idén 71 éves korában elhunyt Sas István jegyezte. A Balázs Béla-díjas filmrendező, reklámpszichológus, Érdemes Művész reklámfilmjeivel nyolcszor nyert Cannes-ban a reklámfilmek világseregszemléjén. A Hurka Gyurka egyébként 1978-ban készült az Állatforgalmi és Húsipari Tröszt megrendelésére, egyik gyermekszereplője pedig nem más, mint az azóta neves zenészként befutott Koltai Bálint.

A sor természetesen még hosszan folytatható lenne, ígérem, kalandozunk még a retró reklámok világában, legközelebb néhány régi, ám mai napig klasszikusnak számító reklámszlogent porolunk le.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek