A food stylistok bármivel képesek átverni és meg is teszikA food stylistok bármivel képesek átverni és meg is teszik
Megvan az érzés, amikor a gyorsétteremben a hamburger sokkal nagyobb, jóval színesebb és lényegesen frissebbnek is tűnik, mint amit végül a papírdobozban találsz? Nem vagy egyedül. Sőt, tulajdonképpen mindenki így van ezzel. A kassza feletti képen látható szendvics ugyanis soha nem létezett, de legalábbis emberi fogyasztásra soha nem volt alkalmas. Az a hamburger csak egy jól képzett, minden hájjal megkent és nagyon tehetséges food stylist munkájának gyümölcse, és épp azt a célt szolgálta, amiért most egy lényegesen kókadtabb példánnyal a kezedben, már fizetés után a kasszánál állsz: vásárolj!
A food stylistok, más szóval ételstylistok jellemzően egyedül dolgoznak, vagyis többségük egyben ételfotós is. Feladatuk pedig nagyon egyszerű: ki kell találni (aztán meg is kell valósítani), hogyan lehet az étlapon szereplő, többnyire ízletes, de nem túl szexi kajából vizuálisan a lehető legtöbbet kihozni. Azaz ha a kedves vendégnek az elnevezés alapján nem jön meg a kedve a vásárláshoz, az első benyomás mellé kapjon egy olyan képi ingert is, ami után biztosan a pénztárcája után kap.
Ha ez még nem lenne elég, az ételstylistok többsége prop stylingban is utazik, ami a fotókon használt kellékek kiválogatását, összehangolását és végeredményben a képeken történő elhelyezést jelenti. Vagyis a prop stylistoknak köszönhetjük, hogy a szeder és málna színekben is tökéletesen megkomponált, rusztikus fadobozokon szerepel a fotósorozaton, vagy éppen egy mezei marhapörkölt nem egy szimpla tányérban, hanem egy különleges formájú, színű és méretű tányérban tűnik minden korábbinál ínycsiklandónak.
A food stylistokról tényleg elmondható, hogy esetükben a cél szentesíti az eszközt. Azok az ételek, amiket elkészítenek, többnyire a fotózás után a kukában végzik, mert ezek jellemzően emberi fogyasztásra alkalmatlanok. A legjobb food stylistok ugyanis egyáltalán nem válogatnak az eszközökben: ha éppen úgy ítélik meg, simán használnak tejszínhab helyett lényegesen magasabb, kevésbé összeeső és könnyebben formázható borotvahabot, a gusztusosnak és tökéletes formájúnak tűnő jégkocka az esetek többségében valójában műanyag, az extra fehéren és dúsan habzó sörbe a hatás kedvéért gyakran töltenek egy kis mosószert, és a gyümölcsök vagy zöldségek sem maguktól csillognak már-már természetellenes módon: az bizony az esetek nagy részében a rájuk fújt hajlakk miatt van.
Ezekről a trükkökről és még rengeteg másikról a közelmúltban egy videó is készült:
Szóval ha úgy érezzük fizetés után, kezünkben a képekhez képest egy lényegesen hervadtabb hamburgerrel a tálcánkon, hogy át vagyunk verve, akkor jól érezzük. Vigasztaljon a tudat, hogy így van ezzel további hét és fél milliárd ember a bolygón, mert az a hamburger, pont úgy, pont akkorában, pont olyan színesen soha nem létezett, és a valóságban senki nem fogyasztott belőle egy árva harapásnyit sem.
Aki pedig ezek alapján kedvet kapna a food stylist szakmához, kezdje mondjuk - a fenti praktikák elsajátítása mellett - vacsorájának rendszeres fényképezésével. Ehhez kezdésnek ajánljuk az Androidra és iPhone-ra is ingyenesen letölthető Foodie alkalmazást, aminek 26 szűrőjét kifejezetten a kaják fotózásra fejlesztették ki.
A többieknek pedig egyszerűen csak jó étvágyat!