Sorompók zárnák le a belvárost Székesfehérváron, így kontrollálnák a behajtástSorompók zárnák le a belvárost Székesfehérváron, így kontrollálnák a behajtást
Szabó Bakos Györgyné az 1. számú választókörzet önkormányzati képviselője tartott lakossági fórumot, amelyen többek között beszélt a körzetben elvégzett felújításokról, így többek között az Országzászló, illetve a Bartók Béla tér, a Rendház épületének, a Ciszterci Szent István Gimnázium, a Szent Imre Általános Iskola, a Munkácsy Mihály Általános Iskola felújításáról, valamint kiemelte magántőkéből is történt beruházás, így Vörösmarty tér 12. szám alatti épület felújítása vagy a parkolóház megépítése, amitől a körzet parkolási gondjainak enyhítését várták.
"A tapasztalat azt mutatja, hogy nem sokan veszik igénybe a parkolóházat" - összegezte Szabó Bakos Györgyné, aki kiemelte, éppen a parkolási problémák miatt, a történelmi Belváros megóvása érdekében vetődött fel, hogy kiépítenék a rendszámfelismerő sorompós rendszert, ha az itt lakók egyetértenek ezzel.
Bozai István városgondnok a rendszerrel kapcsolatban elmondta, első körben a 3 legforgalmasabb belépési pontra helyeznének el sorompót, ezek az Ady Endre, a Lakatos és a Kossuth utca. A ki és belépést sorompópár biztosítaná, rendszámfelismerős kamera segítségével automatikusan nyílna a sorompó azoknak, akik kiváltották a belvárosi behajtási engedélyüket. Ezen felül elektronikus leolvasó kártyákat kapnának az ideiglenesen behajthatók, például a szállítók, továbbá a mentők, tűzoltók és rendőrségi autók rendszámai is bekerülnének a rendszerbe, hogy a hatóságok akadály nélkül tudjanak behajtani szükség esetén.
Bozai István kiemelte, hogy a belépési pontoknál - megelőzendő az esetleges rongálásokat - állandó kamerás megfigyelés lenne, amelyet a Közterületfelügyelet felügyelne.
A sorompós beléptetési rendszer első köre, vagyis a 3 belépési pont kiépítése 50-60 millió forintba kerülne. Második körben újabb 3 sorompós rendszer kiépítése következne, így összesen 6 belépési pont lenne majd.
"Katasztrófa a történelmi belváros forgalma" - panaszolta az egyik lakó - aki szerint a szabályok nincsenek betartva, szabad a gazda és mindenki behajt behajtási engedély nélkül is. Ő mindenképpen üdvözölné a sorompós beléptetést, ugyanakkor feltette a kérdést, hogy a behajtási engedélyes autó, amely nem az udvarán, hanem az utcán parkol, megkapja-e majd a behajtást? "Ha ez így marad, akkor nem lesz kevesebb az autó. Itt már nem a mi kényelmünkről van szó, hanem a történelmi belvárosról, ez a forgalom már károsítja" - emelte ki.
Nagy Zsolt, a Közlekedési Iroda vezetője kiemelte, hogy darabszámra, rendszámra le kell pontosítani az engedélyeket úgy a lakóknál, mint a kereskedelmi célú ingatlanoknál és a gimnáziumnál is. Hozzátette, nem olyan magas az ellenőrzések során a tettenérés, mint amit képzelték, ugyanakkor a sorompó nem ad majd lehetőséget a visszaélésekre, hogy például valaki behajt, majd kiviszi az engedélyt és átadja egy másik autósnak.
Az egyik, Bástya utcában lakó ugyancsak üdvözölte az új beléptetési rendszert. Elmondta, eddig kétszer kért segítséget engedély nélküli parkolóval kapcsolatban, rendszámmal jelentette be őket, de azt a választ kapta, hogy ezt a rendszámot hagyja.
Elhangzott, a kereskedelmi célú üzletekhez tartozó járművek behajtása a tervek szerint időkorlátos lenne, például 9-től 10.30-ig töltheti fel az üzletét, azon felüli bent tartózkodás büntetéssel jár.
"Még van idő a finomhangolásra, tartanánk még egy fórumot jövő év első negyedévében, ahol már a beléptetést, az időzónák szabályozását kidolgozva beszélhetünk a rendszerről. Az első hónapok tapasztalatai alapján pedig megvan a lehetőség az átprogramozásra, ha finomhangolásra van szükség" - emelte ki Cser-Palkovics András.