Drágább lesz a karácsony, akár 60 ezer forinttal többet költhetünk az ünnepi kiadásokraDrágább lesz a karácsony, akár 60 ezer forinttal többet költhetünk az ünnepi kiadásokra
A karácsony közeledtével hamarosan megkezdődik a szokásos vásárlási dömping. Azonban a vásárlóknak többek közt arra kell számítani, hogy a kiskereskedők a koronavírus járvány utóhatásaként drasztikus, akár 20-30%-os áremelésre kényszerülnek.
Persze a jelenség nem új keletű, hiszen a különböző termékek drágulása gyakorlatilag az év eleje óta megfigyelhető, ahogyan az is, hogy lelassult, vagy adott esetben teljesen leállt az egyes termékek gyártási kapacitása, illetve logisztikai késésekkel is számolni kell.
Madar Norbert, a Gazdasági Kutató Intézet vezető tanácsadója azt mondja, hogy nem minden termékkategória érintett sem az áruhiányban, sem pedig az áruhiány következtében megvalósuló áremelkedésekben.
"Leginkább, ami a karácsony szempontjából is fontos, az a műszaki cikk kategória.
A szórakoztatóelektronika ipari termékek nagy része ugyanis olyan chipeket, finom mechanikai, finom elektronikai eszközöket alkalmaz, illetve tartalmaz, amelyeknek a gyártásában nehézségek adódtak a vírus következtében.
Ezáltal ezekből a termékekből kevesebbet tudtak csak gyártani, illetve nem áll rendelkezésre olyan választék a fogyasztókra nézve, ami egyébként a korábbi években a vírus előtt megszokott volt."
Ide tartoznak a mobiltelefonok, laptopok, mosógépek, mosogatógépek és egyéb hasonló termékek.
A Gazdasági Kutató Intézet felmérése szerint az emberek nem terveznek kevesebbet költeni az idei karácsonyi szezonban, az ide vonatkozó kutatási eredmények 15%-os növekedő tendenciát mutatnak, vagyis átlagosan 60 ezer forinttal költenek többet, mint a tavalyi évben.
"Ez a tervezett nagyobb költségvetés sem tudja kompenzálni azt az áremelkedést, ami egyes kategóriákban végbement.
Ugyanakkor van egyfajta fogyasztói bizakodás is, ugyanis az emberek vágynak arra, hogy elmenjenek a karácsonyi forgatagokba vásárolni.
Ugye a tavalyi szezon az erősen korlátos volt olyan szempontból, hogy a kijárási tilalom, az pont novemberben indult, tehát nagyon sokan nem tudták azt a fajta vásárlási élményt megtapasztalni, amit korábban" - foglalta össze Madar Norbert.
A vásárlásra való hajlandóságot pozitív irányba terelheti egyes esetekben a novemberben érkező nyugdíjprémium, valamint a jövőre esedékes SZJA visszatérítés, amivel már sokan előre terveznek az ünnepek kapcsán is.