Megsérültél? Ne jegeld! Mutatjuk, mi a teendő
Fehérvár Médiacentrum fotója
Házipatika.com
Megsérültél? Ne jegeld! Mutatjuk, mi a teendő

A test a mozgás útján gyógyul! A jól bevált szlogent eddig is ismertük. Megfigyelések és kutatások az utóbbi években több oldalról is alátámasztották ezt a tényt, biztosak lehetünk az igazában – ennek szellemében jöjjön néhány jó tanács!

A nyár a pihenés, a kirándulás, a fesztiválok és a szabadtéri sportok időszaka. Ilyenkor, aki teheti, a szabadidejét a természetben tölti, fürdőzik, biciklizik, túrázik, fára mászik, ezért is történik a tavaszi-nyári időszakban rengeteg sérülés.

Szabó Klára, a Sherlock Rehab gyógytornásza szerint fontos tudni, hogy az ilyen balesetek kapcsán nem ajánlott a jegelés, ez a fajta technika már a múlté. A friss kutatások szerint a jég segíthet a fájdalomcsillapításban, de a regenerációban nem. Sőt ha túl sokáig alkalmazzuk, akkor késlelteti a gyógyulást.

MOVE, PEACE & LOVE

A legjobb, amit tehetünk sérülés esetén, hogy mielőbb visszatérünk a mozgáshoz. Ennek metódusát az alábbi mozaikszavak tömörítik magukba.

MOVE:

Movement, not rest: (mozgasd, ne pihentesd)
Options: offer other options for cross training: (használj többféle edzést)
Vary rehabilitation with strength, balance and agility drills: (egyszerre fejleszd az erőt, az egyensúlyt és az ügyességet)
Ease back to activity early for emotional strength: (hamar állj vissza az aktivitásra, hogy lelkileg erős maradhass)

PEACE:

Protect: (védd)
Elevate: (polcold fel)
Avoid anti-inflammatory modalities: (kerüld a gyulladáscsökkentőket)
Compress: (használj kompressziót)
Educate: (tanuld meg újra használni)

LOVE:

Load (terheld)
Optimism (légy optimista)
Vascularisation (fokozd a vérkeringést)
Exercise (végezz edzést)

A lényeg, hogy mozgatni kell a sérült területet, finoman és fokozatosan, lehetőleg a teljes mozgáspályán aktívan. Legfeljebb az első 3 napban kíméljük az adott testrészt az esetleges bevérzés elkerülése végett.

Cél az izom állapotát a lehető legjobban megtartani, mert az immobilitás miatt jelentősen leépül az izom, ami ahhoz vezet, hogy a vérellátása is gyérülni fog. Ennek következtében a metabolikus salakanyagok elszállítása és a kellő mennyiségű oxigénellátás akadályozott, így a gyulladás elhúzódhat.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Mellőzzük vagy minimalizáljuk a rögzítők (brace) használatát. Szintén lassítják a felépülést és lassabban alakul ki a megfelelő bizalom a testben.

Már a kezdeti szakaszban kombináljuk a különböző mozgásformákat: vízben futás (uszodák gyerekmedencéjében, nyílt vízen), úszás, ellipszis tréner, evezőpad használata, kis súlyzós edzések, lassú futás stb.

A megfelelő vérellátást kardios mozgásokkal érhetjük el. Egyszerre fejlesszük az izomerőt, az egyensúlyozó képességet és az ügyességet! Startból használhatjuk az összetett gyakorlatokat, mozgásokat. A szakemberek fontosnak tartják, hogy a sérülés pillanata után egyből kezdjünk el fejben “rehabilitálni".

Bátorítsuk a mozgásra, támogassuk lelkileg, adjunk személyre szabott javaslatokat, hogy mit mozogjon. Azzal, hogy kezébe adunk megoldásokat, megnöveljük a páciens saját felelősségét a felépülésben és gyógyulás hamarabb bekövetkezik. Az optimista hozzáállás már önmagában fél siker.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek