Eltűnt 2700 fehérvári szurkolóEltűnt 2700 fehérvári szurkoló
A MOL Vidi FC szeptember 26-án könnyedén győzte le 3-1-re a Mezőkövesdet a magyar pontvadászat korábbról halasztott meccsén. A találkozóra összesen 696 szurkoló volt kíváncsi Felcsúton, a piros-kékek vezetőedzője, Marko Nikolics mérgelődött is a meccs után, mondván, "Nem értem, hogy az Európa-liga-meccsünkön kint van tizenötezer ember, akkor egy ilyen bajnokin miért nem tud itt lenni két-három ezer ember?"
Nosza, gyorsan segítségül hívtuk a sportstatisztika.blog.hu adatait, hogy megvizsgáljuk, hogy alakultak az elmúlt hat szezonban a vezető fehérvári sportcsapatok mérkőzéseinek látogatottsági adatai.
Annyit már az elején leszögezhetünk, óriási a visszaesés, majd negyedével csökkent a meccsre járók száma. A visszaesés épp a MOL Vidi FC (még mindig furcsa leírni ezt a nevet...) esetében a leginkább lemérhető a sportstatisztika.blog.hu összeállítása alapján, de ennek egyik oka a Sóstói Stadion át- illetve újjáépítése. A 2012/2013-as idényben a Vidi 4722-es átlagnézőszámmal büszkélkedhetett, ebben a szezonban a csapat szerepelt az Európa-liga csoportkörében, míg a bajnokságban ezüstérmesként zárt. A következő szezontól kezdve folyamatosan csökkent a nézők száma, a 2017/2018-as idényben már csak 2241-en jártak a meccsekre. A vizsgált időszakban ugyan kétszer is bajnok lett a csapat (2015, 2018), ám a nemzetközi kupákban nem sikerült megismételni a csoportkört, ráadásul megkezdődött a Sóstói Stadion felújítása. A piros-kékek 2016 eleje óta a felcsúti Pancho Arénában játsszák meccseiket, ez egészen biztosan hatással volt/van a nézőszámra, mellyel kapcsolatban Nikolics mester már többször is kifejezte csalódottságát.
A Vidi idén ősszel ismét csoportkörös az Európa-ligában, nagy kérdés, milyen hatással lesz ez a nézőszámára, hiszen az EL-meccsekre ugyan biztosan sokan kíváncsiak lesznek, de a Mezőkövesd elleni bajnoki azt mutatja, a hazai pontvadászat, főleg amíg Felcsúton játszik a csapat, nem nagyon mozgatja meg a focibarátokat. A tavasz lehet érdekes ebből a szempontból, amikor a Vidi visszaköltözhet a Sóstói Stadionba. Ugyanakkor nem biztos, hogy jelentősen javul a meccsre járók száma, hiszen a szervezett szurkolói csoport a nyár óta bojkottálja a csapat mérkőzéseit, méghozzá a névváltoztatás miatt. Így jelenleg nem jósolható meg, hogy az EL, az új stadion, illetve a szurkolói bojkott mely irányba mozdítja el (ha egyáltalán elmozdítja) a piros-kékek meccseinek látogatottságát.
Az egyik legkiegyensúlyozottabb nézőszámot a Fehérvár AV 19 produkálja, a 2012/2013-as szezonban ez 3198 fő volt, a csapat pedig tartja is a 3000 körüli szurkolói bázisát. A legutóbbi szezonban 3046 szimpatizáns látogatott ki a Volán meccseire, ezzel a klub a legnézettebbnek számít a fehérvári sikersportágak körében.
A helyi hokifanatikusok a második sor, vagyis a Titánok meccsein is szurkolhatnak immár, az ő meccseik átlagban 309 érdeklődőt vonzottak a legutóbbi idényben.
A tudatos koncepcióváltáson átmenő, a saját utánpótlására egyre erősebben építkező Alba Fehérvár KC sokáig tartotta meccseinek 600-700 fős látogatottságát, ám a legutóbbi idényben ez csökkent, a 2017/2018-as szezonban átlagosan 533 néző előtt zajlottak a meccsek. A saját nevelésű fiatalok beépítése jótékony hatással lehet a nézőszámra, pláne, hogy a szezont jól kezdte a csapat, a fiatalok megmutatták, lehet rájuk számítani.
Ha szezononként nézzük és összeadjuk a meccsre járó szurkolók számát, érdekes a képlet. A négy vezető sportág, vagyis a labdarúgás, a női kézilabda, a férfi kosárlabda és a jégkorong számainak összegzése alapján a 2012/2013-as szezonban egy olyan hétvégén, amikor mind a négy csapat pályára lépett, 10415 érdeklődő látogatott ki e meccsekre. Ha a legutóbbi szezont vizsgáljuk, ez a szám úgy csökkent 7723-ra, hogy közben beléptek a körbe a Titánok is. Összességében tehát egy meccsekkel zsúfolt hétvégét nézve "eltűnt" majd háromezer meccsre járó szurkoló Fehérváron.
A klubok marketingpolitikája érezhetően erősödik, talán épp emiatt a sokkolóan magas szám miatt. Erre már csak az előnyös szponzori és támogatói szerződések elérése miatt is szükség van, hiszen mely cég vagy vállalat támogat olyan csapatot, melynek meccseire alig vagy kevesen járnak? A feladat tehát adott a fenti klubok számára: első lépésként visszaszerezni azokat a nézőket, akik az elmúlt hat évben hátat fordítottak a fehérvári sportnak.