Mi történik Fehérváron, hogy a nagyhatalmak képviselői egymás kezébe adják a kilincset?Mi történik Fehérváron, hogy a nagyhatalmak képviselői egymás kezébe adják a kilincset?
Míg márciusban az Arconic közel 34 milliárd forintos, zöldmezős beruházásnak alapkőletételekor David J. Kostelancik, az Egyesült Államok akkori, budapesti nagykövetségének ideiglenes ügyvivője járt Székesfehérváron, addig kedden David B. Cornstein-nel, az USA magyarországi nagykövete látogatott Székesfehérvárra. Ezúttal ugyan majdhogynem titokban történt az érkezés, de legalábbis a nyilvánosság kizárása mellett, ám a jelenlétének apropója így sem kisebb súlyú, hiszen a hivatalos közlemény szerint a gazdasági és a katonai együttműködést, valamit a sport területét érintették dr. Cser-Palkovics Andrással történt találkozójukon.
Az amerikai nagykövettel egyidőben ráadásul a világ „másik fele” is tiszteletét tette nálunk: Őexcellenciája Duan Jielong, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete ott volt az első kínai-magyar kooperációban készült, tisztán elektromos meghajtású busz bemutatóján, és annak az együttműködési megállapodásnak az aláírásakor, amely Székesfehérvár, az Ikarus vállalatcsoport és a CRRC Urban Traffic Co. Ltd. vállalatcsoport között jött létre, és amelynek a város közösségi közlekedésének elektromossá és önfenntartóvá tétele a célja.
Az első IKARUS-CRRC elektromos busz már 2019 elején tesztelési céllal elindul Székesfehérvár útjain. A CityPioneer sorozatgyártása a prototípus tesztüzemének kiértékelését követően 2019 közepén indulhat el Székesfehérváron. Az Electrobus Europe Zrt. 2019 folyamán további kínai-magyar fejlesztéseket tervez, várhatóan 2019 második felében egy midi és egy csuklós elektromos busz prototípusa is megérkezik a most bemutatott 12 méteres jármű mellé.
Már önmagában a tény, hogy két világhatalom nagykövete is lenyomta a Királyok városának kilincsét, meglehetősen hízelgő, ám az ok, vagyis hogy mindez nem egyszerű udvariassági látogatás volt, értéket is ad neki. Mert az talán nem kérdés, hogy egy alapkőletétel, majd egy esetleges gazdasági együttműködés, valamint egy buszgyártást (is) célzó együttműködési megállapodás aláírása a legkevésbé sem tekinthető udvariassági látogatásnak, sokkal inkább a város gazdasági életét meghatározó mérföldköveknek. Ráadásul mindez ugyanazon naptári évben történt meg.
A fenti események pedig (ahogy például a Starbucks nyitás is) éppen belesimul a márciusban, a Financial Times csoporthoz tartozó, befektetői körökben jelentős presztízzsel bíró fDi Magazine "European Cities and Regions of the Future" mellékletében megjelent értékelésbe, ahol Székesfehérvárt a „jövő európai mikro városai” között két kategóriában is a legjobb tíz közé sorolták: befektetőbarát környezet és gazdasági potenciál tekintetében is kiemelkedik a vetélytársak közül.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a kontinens legfontosabb befektetési helyszíneit felmérő elemzésben megelőlegezett értékek mentén valóban helyt áll Székesfehérvár, hiszen a gazdasági potenciál egyértelműen erősödik, ami persze a befektető barát környezetnek is köszönhető. Szóval, pipa és pipa. Hogy mit hoz 2019, az persze még titok, ám az idei (gazdasági) események mindenképpen azzal kecsegtetnek, hogy a megkezdett út folytatható.
Lokálpatriótaként, mi mást is fűzhetnék még a fentiekhez hozzá: hajrá, Fehérvár!