2 évnél régebbi cikk

Kiwano – amikor tüskéket látsz egy uborkán
Kiwano – amikor tüskéket látsz egy uborkán

Az egyik hipermarket gyümölcs-választékában találtam egy különleges kinézetű újdonságot, amit „kiwano” néven hirdettek. A lányom unszolására vettem is egyet belőle, hogy megkóstoljuk. Számomra csalódást okozott, mert édes ízre számítottam, s helyette úgy éreztem, mintha uborkát rágcsálnék. Naná, hiszen ez valójában egy zöldség (elég borsos áron mérve).

A kiwano – latin nevén cucumis metuliferus – az uborkafélék családjába tartozik és a Kalahári sivatagból származik. Ez a trópusok legnagyobb szabadban fellelhető uborkafajtája. Úgy is hívják, hogy „afrikai tüskés uborka”. Egynyári kúszónövény. az Egyesült Államok dél-keleti részén „gömbhal-gyümölcs”-ként említik.

A meleg égövi vidékeken nagyon gyorsan el kezdett terjedni az utóbbi években. Egy ideje már Kaliforniában, Mississippiben, Chilében, Ausztráliában és Új-Zélandon is termesztik. Hazánkba Portugáliából és Izraelből hozzák, hogy bővítsék vele az áruházak kínálatát.

A kiwanót a gyümölcsös pultnál találtam én is meg, holott valójában zöldség. A termés lehet sárga vagy narancssárga. Általában 8-15 cm hosszú és 7-10 cm az átmérője. A húsa áttetsző, kocsonyás. A húsa savanyú, frissítő, és íze (legalábbis a lányom és szerintem is) teljesen olyan, mint az uborkáé. (Bár valaki azt állítja, hogy a banánra hasonlít, de kizárt, hogy az illető valóban evett volna valaha is kiwanót... Vagy banánt.)

Amikor utána néztem a szakirodalomban – hadd tudjam már meg, mit eszek – kiderült, hogy nagyon gazdag E-vitaminban, ami a bőrre, idegekre, izmokra, szívre, vörösvértestekre gyakorol jótékony hatást, és segíti elkerülni a Parkinson- és az Alzeimer-kór kialakulásának kockázatát.

Sok benne az A-vitamin (béta-karotin), ami erősíti szervezetünk védekező-képességét, s felelős bőrünk és látásunk egészségéért. Az A-vitamin a retina megfelelő működéséhez elengedhetetlenül szükséges, erősíti a nyálkahártyát is. Visszaszorítja a szabadgyököket, így a rák kialakulását is segíthet megelőzni.

C-vitamin tartalma nagyon magas, így fogyasztásával hozzájárulunk a kollagén-képződéshez (ami a sejtregenerálódáshoz szükséges). Lassítja az öregedés folyamatát.

B1, B2, B5, B6-vitaminban is gazdag, valamint nagy mennyiségben tartalmaz kalciumot, magnéziumot, káliumot, mangánt és vasat. A benne lévő cink segíti az anyagcserét, gyógyítja a sebeket, szerepe van a fehérje-felszívódásban, a vörösvértest-képződésben.

Fogyasztása tehát számos előnnyel jár, az ára viszont elég magas: 700 forint körül van darabja! Ha mégis rászánjuk magunkat arra, hogy megkóstoljuk, akkor vigyázzunk, mert csupán 4-5 napig lehet eltartani szobahőmérsékleten!

Ehetjük önmagában: ekkor vágjuk el hosszában, kanalazzuk ki a húsát, vagy kockázzuk fel! Ha joghurtos salátát szeretnénk készíteni belőle, akkor 2 kiwano húsát keverjük össze 300 ml natúr joghurttal, ízesítsük sóval, borssal, fokhagymával. Ha kész, akár vissza is tölthetjük a héjába, ami így tálkaként is funkcionálhat. Tehetjük salátákhoz is, keverhetjük koktélokba, turmixokba, vagy dekorációs célra is használhatjuk.

Aki termeszteni szeretné, az számoljon azzal, hogy kúszónövénnyel van  dolga, tehát indáinak támasztékot kell szereznünk! Vigyázni kell arra is, hogy könnyen rothadásnak indul a termés, amely földdel érintkezik.

Egyéves növény, ősszel tudjuk szedni a magját. Ugyanúgy kell egyébként nevelgetni, mint az uborkát: szereti a napfényt és a vizet.

Borítókép: healthline.com
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek