Milyen a jó főnök?Milyen a jó főnök?
Pajtók-Vizsolyi Júlia coach, HR-szakértő az fmc.hu-nak elmondta, hogy vezetőnek lenni nagyon nehéz. A főnök legfontosabb feladata a cég érdekeinek képviselete. Csak így tudja biztosítani, hogy hosszú távon az alkalmazottak minden hónapban megkapják a fizetésüket.
Nem mindenki jó vezetőnek
Az irányító szerepre azonban nem mindenki alkalmas. Néha egyszerűbb egy komoly szakmai múlttal, tudással rendelkező külső szakembert, mint valamelyik régóta ott dolgozó munkatársat kinevezni.
„Vannak olyan emberek, akik kollégaként kedvesek, aranyosak és kiválóan végzik a munkájukat. Amikor viszont előléptetik őket, a hatalom eltorzítja a személyiségüket. Visszaélnek a korábban szerzett információval. Például túlórába kényszerítik a kisgyerekes apukát vagy éppen a beteg szüleit otthon ápolót, mert tudják, hogy olyan anyagi helyzetben vannak, hogy az extra munkát egyszerűen nem utasíthatják vissza. Ha az új főnök a cégen kívülről érkezik, akkor nincs ilyen probléma. Ugyanakkor nagyon kell vigyázni, hogy például egy frissen felvett harmincas nem biztos, hogy tudja a nálánál tíz-húsz évvel idősebb beosztottait irányítani. Egyszerűen azért, mert a korából fakadóan nincs meg a szakmai tudása, élettapasztalata."
A menedzserszemléletű főnököknek sincs könnyű dolga. Nehezen tudnak tekintélyt szerezni, ha csak például kritizálnak, de nem tudják megmutatni, milyen szintű munkát várnak el az alkalmazottaiktól.
„Nyugaton bevett szokás, hogy mindenki alulról indul, és végigjárja a ranglétrát. Például a szállodaiparban először londiner, recepciós, majd a szobalányok főnöke lesz, és csak utána lehet mondjuk igazgató. Így mindegyik tevékenységet, munkafolyamatot megtanulja, átlátja.”
Az ordibálás nem megoldás
Ha egy vezetőnek valamilyen okból nincs szakmai tekintélye, akkor a beosztottak tiszteletéért keményen meg kell küzdenie.
„Kiabálással, a saját hibák el nem ismerésével és a folyamatos titkolózással a főnökök nem tudják növelni a tekintélyüket. Sőt, pont ellentétes reakciót váltanak ki! Viszont ha részletesen elmondanák, miért változott meg a döntésük egy adott projekt kapcsán, vagy nyugodt hangnemben fejtenék ki a kritikájukat, illetve a pontosan elvégzett munkát meg is dicsérnék, akkor az alkalmazottak sokkal elfogadóbbak, ragaszkodóbbak lennének.”
Kedvencek előjogai
A szakértő szerint a következetesség is lényeges kérdés. Amit az egyik munkatársnak lehet, azt a másiknak is meg kell engedni, különben negatív hatással lesz a munkamorálra. Néhány kivétel természetesen előfordulhat. Például egy-egy munkatársnak lehetnek előjogai, ha például a munkája minőségével, mennyiségével, esetleg mindkettővel egyszerre sokat tesz a cégért. Ha valaki jól dolgozik, ő hozza a vállalat bevételeinek egy meghatározó részét, de van néhány apró szeszélye, akkor azt elnézhetik neki. Teljesen más a helyzet, ha valaki azért enged meg több mindent magának, mert folyamatosan valamelyik vezető kedvében jár. kiev.natashaescort.com
„Egy jó főnök igyekszik nem rokonokkal és a közeli barátaival körülvenni magát. Ez a helyzet hosszú távon mindenkinek kellemetlen lehet. A kollégák folyamatosan árgus szemekkel figyelik az újonnan odavett ismerőst, családtagot, még akkor is, ha egyébként remek szakember.”
Pajtók-Vizsolyi Júlia szerint ilyen helyzetben egyszerűbb egy másik céghez beajánlani valakit, mert az ebből fakadó kínos helyzeteket hosszú távon meg lehet előzni.
A jó főnök:
szakmailag és erkölcsileg feddhetetlen
következetes
alázatos
példát mutat
elismeri a hibáit
a cég érdekeit tartja szem előtt
nemcsak kritizál, hanem dicsér is