Partly cloudy25 °C
2019. július 16. kedd Valter
Menü

Mit tegyünk, ha letarol a tavaszi fáradtság?

Mit tegyünk, ha letarol a tavaszi fáradtság?
(Fotó: Horváth Reni)

Talán mindenkinek ismerős a képlet: az izgatottan várt első tavaszi napsugaras napok eljövetele a kirobbanó energia és tettrekészség helyett, ólmos fáradtságot, levertséget hoz. De miért van ez? És mit tehetünk ellene?

Az ébredező természet aktivitásával párhuzamosan legtöbbünknek vészesen lecsökken az energiaszintje. Míg a növényeknek az újjáéledést hozza el, mi úgy érezhetjük magunkat, mintha a nap sugarai álomkórt szórnának ránk. Sokan bágyadtak, aluszékonyak, esetleg fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

Persze az állapotunknak csak áttételesen van köze a naphoz, és sokkal inkább a hormonháztartásunkban lezajló folyamatokhoz, na meg az életmódunkhoz. Télen ugyanis a nappalok rövidsége és kevesebb napfény miatt fokozódik szervezetünk melatoninképződés, amivel együtt megnő az alvásigény. Majd tavasszal, a fény hatására csökken a melatoninprodukció, ami átmeneti zavart okoz az alvás-ébrenlét bioritmusában.

Mit tegyünk, ha letarol a tavaszi fáradtság?

A zöldségfogyasztás is segíthet a melankólia leküzdésében. (Fotó:Horváth Reni)

Közben pedig egy másik hormon, a szerotonin is szórakozik velünk: képződését ugyanis a fény fokozza, így a tél hosszú szürkesége után jelentős hiány alakul ki szervezetünkben. A hiány pedig a napsütés hatására is csak lassan és fokozatosan pótlódik. Az alacsony szerotoninszint depressziót, örömtelenséget okoz, ráadásul mindezek helyrebillentése meglehetősen fárasztó munka a szervezetünknek.

A fenti folyamatok pedig azzal tetőződnek, hogy télen javarészt zsírban gazdag és kalóriadús táplálékot veszünk magunkhoz, és kevesebb friss gyümölcsöt, zöldségfélét fogyasztunk, így ásványi só- és vitaminhiány alakul ki, hiszen az előző nyáron – jó esetben – felhalmozott tartalékainkat már feléltük.

Mit tehetünk, hogy pánikszerűen rövidítsük a kóválygós napok számát?

A recept egyszerű, de tennünk kell érte! A legelső, hogy ki a természetbe: mozogjunk minél többet a napfényes szabadban, a friss levegőn, hiszen nemcsak a csontjaink, izmaink hálálják meg a törődést, de a jó közérzetért felelős endorfint is termeljük.

A táplálkozásunkkal is turbózhatjuk magunkat, fogyasszunk mind több gyümölcsöt és zöldséget nyersen, illetve igyunk sok vizet, gyümölcs- vagy zöldséglevet.

Mit tegyünk, ha letarol a tavaszi fáradtság?

(Fotó:Horváth Reni)

Ha elég elszántak vagyunk, akkor a reggeli zuhany utolsó harmadában gondoljunk egy merészet, és a kellemesen langyos és simogató vizet cseréljük le élénkítő hidegre. Akár többször is. A váltózuhany nemcsak felfrissít minket, de a bőrünknek is jót tesz és serkenti a vérkeringést.

Ami pedig a lelkünket illeti: a már-már közhelyesen hangoztatott pozitív gondolkodás mégiscsak hozzátehet az állapotunkhoz. Lássuk be, tavasz van, madárcsicsergős, friss virágillatú, újjáéledős.

További ajánlatok:
www.mentahaz.hu

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Ez is van

  • „Kölykök a hátsó udvarban…” - a Nuntius zenekar ad koncertet
    „Kölykök a hátsó udvarban…” - a Nuntius zenekar ad koncertet
  • Furcsa kérés - drogos alligátoroktól tartanak Amerikában
    Furcsa kérés - drogos alligátoroktól tartanak Amerikában
  • Ukrán nyelvtörvény - életbe lépett
    Ukrán nyelvtörvény - életbe lépett
  • Végső búcsút vettek Horváth Ádámtól
    Végső búcsút vettek Horváth Ádámtól
  • Drágulnak az üzemanyagok
    Drágulnak az üzemanyagok
  • HÍRADÓ 1-kor 2019. július 16.
    HÍRADÓ 1-kor 2019. július 16.
  • Híresek és képek - Izinger Katalin tart tárlatvezetést
    Híresek és képek - Izinger Katalin tart tárlatvezetést
  • Másfél milliárdos segítség - korszerűbb felszereléssel dolgozhatnak a mentők
    Másfél milliárdos segítség - korszerűbb felszereléssel dolgozhatnak a mentők

Eseménynaptár