Gépi, kézi vagy tökmindegy? Hogyan kell helyesen autót mosni?Gépi, kézi vagy tökmindegy? Hogyan kell helyesen autót mosni?
Az autómosás - különösen a nyári hónapokban - a húsleves, a rántott hús és a Forma-1 mellett a magyar hétvégék egyik fontos alapvetése. Innentől fogva aztán mindenkinek van egy tuti tippje, vagy egy kevesek által ismert, szuperolcsó helye, netán valami tabukat döngető megállapítása a témában. Néhány napja hiánypótló videó jelent meg a témában Horváth András YouTube-csatornáján. Az egyik budapesti kézi autómosó munkatársával 16 percben fejtik meg a tökéletes autómosás titkát, közben pedig olyan közismert városi legendákról is kiderül, hogy igazak-e vagy sem, mint például az, hogy valóban árt-e a kocsi fényezésének a gépi kefés mosó. Spolier: igen.
Ha túl tudjuk tenni magunkat azon, hogy - az autómosós videók műfaját ezzel amúgy tökéletesen kiherélve - a vizespólós, meredező mellbimbójú, forrónadrágos lányok helyét egy szakállas és egy kopaszodó férfi veszi át, egész hasznos kis filmet kaptunk. Azoknak a kedvéért, akiknek esetleg nem lenne kedve vagy ideje végigülni ezt a bő negyed órát, röviden összefoglaljuk a videóban elhangzó legfontosabb tudnivalókat:
- Aki szeretné a járgánya fényezését hosszú távon életben tartani, lehetőleg kerülje a gépi mosókat. A kefék ugyanis nemcsak a saját kocsinkon található, hanem az előttünk mosott autókról a sörtéken maradt koszt is bedolgozzák a miénk fényezésébe. Ettől alakulnak ki a napfényen jól látható hajszálkarcok.
- Lehetőleg ne napon mossuk az autót, és mielőtt nekiállunk a műveletnek, várjuk meg, amíg egy kicsit kihűl a kocsi, elsősorban a fékek.
- Érdemes a felnik tisztításával kezdeni: a legtöbb erre a felületre kitalált tisztítószernek néhány percre szüksége van, amíg hatni kezd. Így miután ezt felvittük, tudunk a kocsi egyéb részein dolgozni.
- Az előmosásnál lentről felfelé (!!!) haladjunk, különben a fentről lefelé csorgó piszok csíkokban folyik végig az autón, amit sokkal nehezebb lesz majd utólag eltávolítani.
- Érdemes mosókesztyűt használni és nem szivacsot. Utóbbi ugyanis magába zárja a szennyeződést, és onnantól kezdve tulajdonképpen megint csak a kosszal mossuk - és karcoljuk - az autót.
- Soha ne körkörös, hanem határozott, egy irányba tartó mozdulatokkal mossuk a kocsit.
- Érdemes legalább két vödörrel dolgozni: az egyikben öblítjük a koszos szivacsot, amit aztán kicsavarunk (de ne bele a vödörbe!), a másikban pedig tiszta víz van, amiben mindig nedvesítünk a folytatás előtt.
- A végső öblítés alapos, nem elnagyolt mozdulatokkal történik, és fentről lefelé halad.
- Szilikonos lehúzót és szarvasbőrt nem érdemes a szárítás után a cseppmentesre törlésnél használni, ezeknek a felületén is megtapad a kosz, és karcolhatnak.
- Mikroszálas törölközővel érdemes leszárítani az autót: egyszerűen végig kell csak húzni a még nedves felületen. Itt is kerüljük az indokolatlan dörgölést és a körkörös mozdulatokat.
- Kizárólag már tökéletesen száraz felületre vigyük fel a waxot, amit addig töröljünk, amíg egy vékony viaszos réteget nem látunk a járgányon.
Dióhéjban ennyi. Akinek van ideje, kedve, itt tudja végignézni az egészet, a helyes mozdulatokkal együtt: