5 évnél régebbi cikk

Összegyűltek a japán kultúra szerelmesei
Összegyűltek a japán kultúra szerelmesei

Suiseki, bonseki, zenga - ezekkel a művészeti stílusokkal képviselte Fejér megyét Barcsa-Turner Gábor az őszi Katana Fórumon. A Gúttamásiban élő fiatalember ezen kívül műkincsekkel is gazdagította hazánk legkomolyabb harcművészeti és japán kultúrát bemutató rendezvényét: kiállította ritkaságnak számító falitekercs-gyűjteményét is.

Ritkán találkozni olyan színvonalas programmal és kiállítással, mint amilyet évek óta felvonultat a Katana Fórum.” – nyilatkozta a program kapcsán Barcsa-Turner Gábor – „Ez nemcsak a japán kultúra vonatkozására értem, hanem úgy általánosságban is. Ezért is gratulálok ezúton e kiváló, egyedi rendezvény megálmodójának, Tóth Tamásnak és Éliás Sándornak.”

Az őszi fórum ismét felvonultatta a magyarországi harcművészek krémjét, ám most külföldi mesterek és kiállítók is emelték a rendezvény színvonalát. Csak néhány példát említve: Ryunosuke Otsuka sensei, Bruce Scrivens sensei és Daniel Trauner sensei bemutatták harcművészeti tudásukat, Pavel Bolf cseh kardkovács pedig elhozta a remekműveit egy kiállítás erejéig.

Nagyon nehéz lenne bárkit is kiemelnem a jelenlévők közül.” – vallotta be a Gúttamásiban élő fiatalember – „Annyira szerteágazó a japán kultúra, s maga a japán kard világa, hogy nem tudnék magamban „versenyeztetni” senkit sem akár a kiállítókat, akár a harcművészeteket nézve... Ám talán mégis kiemelnék egy személyt, bemutatót, Gáncs Nikolaszt, aki egy kalligráfus mester. Ő élőben több kalligráfiát is megfestett, és személyes könyvjelzőket is készített a helyszínen. Közreműködésével megmutatkozott a valódi zen szellem, ami nem csoda, hiszen ő maga is gyakorló zen buddhista. Élt Japánban, egy kolostorban is, illetve itthon is lelkes gyakorlója a zennek. Továbbá több hiánypótló művet is írt a kalligráfiáról, de nem csak arról... Aki hallotta már őt vagy olvasta írásait, azt bizonyára lenyűgözte – ahogyan engem is -, hogy mennyire szórakoztatóan és alaposan fogalmaz.”

A fórum szervezői egyébként mindig színvonalas bemutatókra és kiállításokra törekszenek. A meghívottak kiválasztásakor fő szempont, hogy mennyire autentikus, amit az adott dódzsó képvisel (amit elő tudnak adni tagjai a színpadon), s milyen színvonalas a kiállítás, amelyet az adott művész / gyűjtő bemutatásra szán?

Gábor elmondta, hogy a szervezők a jövőre nézve komolyabb terven dolgoznak: Tóth Tamással beszélgetett a minap, aki elmondta, hogy legközelebb megcélozzák Közép-Kelet Európát és a térségben is nagyon egyedi, nívós programokkal készülnek.

A középpontban jövőre is a japán kard fog állni, ám a felhozatal tovább színesedik majd, hogy a látogatók egyetemes értékrendet kapjanak a japán kultúrán és művészeten keresztül. Ennek érdekében a teaszertartás, a kalligráfia és egyéb művészeti ágak bemutatása is hangsúlyosabb lesz. A tervek között szerepel egy komoly bonsai kiállítás is.

Minden bizonnyal ezen a fórumon is jelen lesz majd Barcsa-Turner Gábor, aki most egyrészt saját alkotásait mutatta be suiseki, bonseki és zenga műfajban, másrészt műkincsekkel is gazdagította a rendezvényt: kiállította ritkaságnak számító falitekercs-gyűjteményét.

Főként suisekiket vittem a programra.” – mesélte – „Ezeket "hegymakettekként" kell elképzelni. A bonsaihoz hasonlatosak, de ebben az esetben nem növények vannak a középpontban, hanem kőzetek. A saját kiállításaimat mindig próbálom színesíteni, megújítani, vagyis nem csak ugyanazokat a darabokat vinni mindig magammal. Ezen kívül igyekszem olyan alkotásokat is közzétenni, amelyek kilógnak a sorból. Gondolok itt arra, amikor egy alkotás se nem suiseki, se nem bonseki (homokrajz), se nem zenga (kalligráfia mellé festett "ábra"), hanem ezek sajátos ötvözése.”

A fiatalember fél éve intezívebben próbálkozik a "zenga" műfajjal - egy speciális anyaggal, falapra festve. Kezei nyomán igen egyedi művek születtek az elmúlt hónapokban, amelyek csak hatásukban, stílusukban "keletiesek", de nem sorolhatók be egyetlen festészeti technikához sem.

Az alkotás nagyon fontos része az életemnek. A suisekik, a bonsekik, a zengák, amiket alkotok, kimondottan művészeti ágak. De arra jöttem rá, hogy mindent lehet profánul, materialistán űzni, és ugyanúgy lehet művészien is, amikor a szépet, a harmóniát, a Rendet valósítod meg. Tehát nem kell festeni, vagy kimondottan valamilyen művészetet gyakorolni ahhoz, hogy művészek legyünk. A szépre való törekvést meg lehet valósítani az élet minden területén. Magát az életet is próbáljuk széppé tenni.  A gyermeknevelés, amit szintén gyakorlok, is lehet művészet.” – fejtette ki.

Hozzátette: „Ugyanúgy egy házfelújítást is lehet művészien megvalósítani. A cél a harmónia, a letisztultság elérése, és itt már persze megjelennek a tényleges művészeti elemek is, hiszen a lakberendezés eleve komoly alkotás, de egy fának a megmunkálása sem mindegy, hogy miként történik. Lehet igénytelenül lefesteni a gyalulatlan darabokat, vagy szépen meggyalulni, esetlegesen megégetni, hogy a japán "shou sugi bant" gyakoroljuk.”

Borítókép: Barcsa-Turner Gábor
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek