4 évnél régebbi cikk

A divat több, mint shoppingolás – Nagy Dóra stylisttal beszélgettünk
Fehérvár Médiacentrum fotója
Nagy Dóra
A divat több, mint shoppingolás – Nagy Dóra stylisttal beszélgettünk

Volt egyszer egy kislány Székesfehérváron, akinek mindene volt az öltözködés. Eleinte a Barbie babáira adta rá az anyukája által varrt ruhakölteményeket, kamaszként pedig a saját stílusán kísérletezett. Divattervezői álmokkal indult neki a nagybetűs életnek, mára televíziós forgatásokon, ismert reklámokban, magazin fotózásokon dolgozik, és személyi stylistként is tevékenykedik.

Coolhunter.hu by Nagy Dóri néven vezetett blogja révén figyeltem fel rá – bejegyzéseiből sugárzik az optimizmus és a merészség. Bár az erdetileg tervezett személyes találkozóból a jelenlegi helyzet miatt videointerjú lett, az így is egyértelművé vált: Dóri a való életben is tényleg egy dinamikus, pozitív személyiség.


Már gyerekként is érdekelt a divat?

Már az oviban is rengeteget rajzoltam, majd rajz tagozatra kerültem a Tolnai Utcai Általános Iskolába. Onnan a Tópartiba textil szakra, akkoriban divattervezőnek készültem. Szerintem a művészeti középiskola nagyon jó alap bármilyen kreatív szakmához, fontos egy esztétikai, vizuális beállítottság kialakulásához. Klasszikus rózsaszín mániás, Barbie és Disney hercegnő rajongó lány voltam és vagyok kicsit ma is a lelkem mélyén. Imádtam öltöztetni a Barbie babáimat, anyukám varrt nekik rengeteg ruhát, apukám pedig egy házat készített. Amikor a saját öltözködésem kezdett érdekelni, attól kezdve a karácsonyi és egyéb kívánságlistáimon fő helyen a ruhák szerepeltek.

Tizenévesen erős önkifejezési eszközöm lett az öltözködés, akár olyan extrém formában is, mint férfi alsónadrág, nyakkendő, kézzel festett, hímzett felsők. Volt, hogy szivárványszínű gemkapoccsal dekoráltam a ruhámat vagy a fenekén szaggattam ki az egyik nadrágomat.

Mondjuk a Tópartiban ezekkel sem nagyon lógtam ki a sorból.

Mostanában is ilyen vagányul és merészen közelítesz a dolgokhoz?

Célom ez is, igen, de azért erősen hangulatfüggő a hozzáállásom. Túlzásokba most már nem esem. Középiskola végén, főiskola alatt nagyon az aktuális trendek szerint öltözködtem, és aztán az utóbbi pár évben a letisztultabb stílus felé fordultam. Picit mostanában is vonz az extrém, de módjával. Például egy jól bevált farmerhoz – ami nálam alapdarab – különlegesebb felsőket választok. Persze egy sima, de minőségi fehér ing is mindig stílusos lesz. Magas sarkút szinte egyáltalán nem hordok. Máson nagyon tetszik, de szenvedek, ha fel kell venni.

Stylistként egyébként is sok fizikai munkát végzek, cipekedek, emelek, rohangálok, akár hét-nyolc kilométert lesétálok egy plázában, ezért kényelmesebb öltözékben jobban érzem magam.

Televíziós műsorokban is felbukkansz stílustanácsadóként, tanítasz is, hogyan alakult ki lépésről lépésre a mostani tevékenységi köröd?

Mindenképpen divattal akartam foglalkozni, de arról nem is álmodtam, hogy stylist legyek. Az ahhoz szükséges kapcsolati tőkém nem volt meg, mindent a magam erejéből építettem ki, meg persze a szüleim folyamatos támogatásával. Ők kísértek végig ezen az úton, és most már a férjem is. Főiskola mellett végeztem el a stylist tanfolyamot, utána asszisztenskedéssel kezdtem stylistok mellett, illetve egy online divatújságnál voltam újságíró gyakornok. Önbizalmat merítettem ezekből a feladatokból. Nagy lendületet adott, amikor az egyik neves budai bevásárlóközpont stylistjának kiválasztottak. Elsősorban személyi stylist tanácsadást végeztem, öltöztetést, esetleg gardróbrendezést. Összetett feladat, mert nem csak az alkotó munkáról szól. Amellett, hogy végiggondolom az adott testalkathoz, színtípushoz, személyiséghez milyen ruha illik (és közben fejben pörgetem végig az üzletek kínálatát), közben egyúttal pszichológiai tanácsadás, folyamatosan beszélgetni valakivel, megismerni, odafigyelni az igényeire. Fárasztó így együtt, de egyben felemelő látni, ahogy vásárlóim felvidulnak, fellendül az önbizalmuk. Teljesen más típusú kihívást jelentenek a fotózások, a forgatások, ahol belemerülhetek egyedül az alkotási folyamatba, és bátrabban kiélhetem a kreativitásom.

Hol láthattuk már a munkáidat?

Az Instyle és a Joy magazinok rendezvényein is részt veszek személyi stylistként és előadóként. Dolgoztam már Balaton Sound klipben, Tchibo reklámban, Posta reklámban is többek között és mostanában a tv2-vel is elkezdtem együtt dolgozni. Tanítok a Budapesti Divatiskolában és a Mod''''''''''''''''Arton, ahol én is végeztem tíz évvel ezelőtt. Nagyon szeretek elmélyülni a divat történetében, a szociológiai, pszichológiai hátterében. A divat számomra sokkal több, mint shoppingolás!


A személyi vásárló tevékenység számomra kicsit megfoghatatlan. Olyasmi, amit leginkább filmeken látunk.

Eredetileg és sokáig valóban csak a felső tízezer számára volt elérhető. Pont ezért szerettem a plázás szolgáltatást (ami most a járvány miatt értelemszerűen szünetel), mert az ingyenes tanácsadásra mindenféle ember eljött, a tesitanárnőtől a fogorvosig. Ez megmutatta számomra, hogy az embereknek igenis igénye van ilyenfajta segítségre. Egyre több férfivendégem is volt. Akinek esetleg már az anyukájával ciki elmenni vásárolni, de felesége még nincs, viszont kell a női szem a döntéshez. Úgy gondolom, sok múlik a stylist személyiségén, hozzáállásán. Esetükben igyekeztem gyakorlatias, célorientált lenni, hiszen sokan utálnak vásárolni. Meg is könnyebbültek, ha minél hamarabb mehettek haza!

Hol tájékozódsz a legfrissebb trendekről?

A Facebookon követem figyelemmel az összes nagy divatmagazin, divatcég bejegyzéseit és minden idevágó oldalt. Jó összefoglaló ezeket szoktam reggeli a kávé mellett végiggörgetni. Fontos, hogy megfelelő forrásokból tájékozódjak, hiszen végtelen mennyiségű az információ.

Saját magadnak milyen gyakran vásárolsz?

Hullámzó, átlagosan havonta egy-két dolgot veszek. Válogatós vagyok és maximalista, elég határozott az ízlésem. Ritkán tetszik meg valami úgy igazán. Viszont mivel a munkám miatt rendszeresen járom a ruhaüzleteket, elég nagy a csábítás. Ahhoz képest mégsem vásárolok sokat. De hasonló érzés, mint egy Michelin csillagos étteremben a szakácsnak, hogy ne egyen steaket minden nap. Inkább kevesebbet, de stílusos darabokat vásárolok, nem hirtelen felindulásból.

Számomra az utazás, a koncert, egy éttermi vacsora is nagy érték, élményekre is szívesen költök. A környezettudatosság is egyre inkább mérvadó a hozzáállásomban.

Mit gondolsz, a koronavírus járványnak következménye mi lehet hosszabb távon a divatvilágra? Te mit tapasztalsz most?

A két iskola közül az egyik bezárt, ahol én tanítok. A másik iskolában tartok online órákat. A fotózások, forgatások sem működhetnek most. Már csak azért sem, mert nem csak helyszíni munkáról van szó: a ruhákat el kell hozni, visszavinni több különböző üzletbe. A ruhákon is terjed a vírus, és még azt sem garantálja semmi, hogy mire visszavinném, nyitva lesz még az az üzlet. De itthonról végezhető munkáim vannak, és az előadásaimat is tervezem felfrissíteni. Annak örülök, hogy Magyarországon korán elkezdődtek a vírussal szembeni intézkedések. De ha ősznél tovább húzódik ez a helyzet, már komolyabb nehézségekre kell készülni a divat világában is.

A legtöbb embernek most komolyabb problémája lesz annál, mint hogy ruhára költsön. De talán az iszonyatos fogyasztásnak, felhalmozásnak, esztelen pénzköltésnek kicsit gátat szab ez a folyamat.
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek