Berobbant Ford Fairlane, és hódított az ici-pici csini-bini sárga bikini is – ezt hallgatta a világ 30 esztendejeBerobbant Ford Fairlane, és hódított az ici-pici csini-bini sárga bikini is – ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
A megszokottak szerint kezdjük zenei időutazásunkat Nagy-Britanniában, a UK Top40 első helyét 1990 júliusában egy igen érdekes nóta foglalta el, a Partners In Kryme nevű rap formáció nótája, a „Turtle Power” egészen augusztus közepéig megtartotta első helyét. A népszerű Tini Nindzsa Teknőcök 1984-ben képregény formájában kezdték világhódító útjukat, majd 1990-ben film formájában érték el egyik fontos mérföldkövét. A mai Computer-Generated Imagery, vagyis CGI filmjek mellett már kissé komikusan ható 30 esztendős mozi egyik betétdala volt a „Turtle Power”, amely négy hétig vezette a brit kislemezlistát.
„Ici-pici csini-bini sárga színű kis bikini...” - talán mindenki számára ismerős a dal, amelynek eredetije 1960-ban jött ki Brian Hyland előadásában "Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polkadot Bikini" címen. A dal rengeteg feldolgozáson esett át a megjelenése óta eltelt 60 évben, természetesen magyar nyelven is sokan megénekelték a szégyenlős kislány történetét.
1990-ben a brit pop formáció, a Bombalurina is feldolgozta, a projekt fő felelőse az angol televíziós és előadó Timmy Mallett volt, aki egészen a UK Top40 első helyéig repítette a projektet. Az "Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polkadot Bikini" 1990-es feldolgozása az adott év augusztusában három hétre az élre tudott állni Nagy-Britanniában.
A teknőcök ereje és a csini-bini fürdőruci mellett persze több remek (megkockáztatom, tartósabb és jobb) nóta is feltűnt 1990 augusztusában a brit listán. Az egyik legmarkánsabban szereplő dal a DNA és Suzanne Vega nagy slágere, a „Tom’s Diner” volt, amely balszerencséjére nem tudta beelőzni a fenti két dalt.
Érdekesség, hogy a nótát már 1982-ben megírta Suzanne Vega, majd meg is jelent 1987-es stúdióalbumán. Az igazi világsikert azonban a DNA 1990-es remixe hozta meg, a dal Nagy-Britanniában a második helyig jutott, de Ausztriában, Németországban, Görögországban és Svájcban a hivatalos kislemez lista élére is feljutott.
Persze több más kiváló nóta is ott volt a legjobbak között, nem hiányozhatott a Top10-ből MC Hammer és a „U Can’t Touch This”, a New Kids On The Block és a „Tonight”, valamint a Blue Pearl és a „Naked In The Rain”.
Mindeközben Franciaországban az előző hónapban listavezetővé váló guadeloupe-i hölgyformáció, a Zouk Machine egészen augusztus közepéig megtartotta első helyét a „Maldón” című dallal.
1990 augusztusának közepén aztán egy barbadosi énekes, Charles S. Lewis ugrott az élre. Az 1955-ben született énekes-producer a „Soca Dance” című slágerével hat héten állt a Single Top100 élén, azonban nem csupán Franciaországban bizonyult sikeresnek: többek között Belgiumban, Németországban és Svájcban is bejutott a dal a Top10-be.
A brit és a francia slágerlista lüktetésével ellentétben Németországban, az Offizielle Deutche Charts a megtestesült állandóság volt. Az élen továbbra is Matthias Reim és a „Verdamt – Ich Liebe Dich” állt. A nóta még májusban lépett az élre, és 16 héten át nem is mozdult el az első helyről. Mindeközben Ausztriában és Svájcban is őrizte vezető pozícióját a nóta.
Nagy mozgás a dobogó második és harmadik fokán sem volt. Az ezüstös pozíciót a Snap! és az „Ooops Up” foglalta el, amely összesen kilenc héten át állt a kislemez lista második helyén Németországban. A dobogó harmadik fokát az Egyesült Államok után Európát is meghódító MC Hammer bitorolta, a „U Can’t Touch This hat héten át volt harmadik az Offizielle Deutche Charts összesítésében.
Közben azért Hammer barátunk szép sikereket ért el más országokban is, hiszen Rick James remek nótájának feldolgozásával Hollandiában például hat héten át, 1990 augusztusának elejétől egészen szeptember közepéig vezette a slágerlistát, míg Svájcban a második helyig jutott.
De maradjunk még Németországban, a fenti dobogósok mögött ugyanis remek nóták jutottak el az Offizielle Deutche Charts élmezőnyébe: ott volt például a korábban nagy-Britanniában éllovas Adamski és a „Killer”, de a nagy durranásnak kétség kívül az M.C. Sar & The Real McCoy slágere, az „It’s On You” bizonyult.
A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójában az akkoriban olyannyira kedvelt hip house műfajt szép lassan felváltotta az eurodance és a dancefloor, ezt a váltást pedig tökéletesen nyomon lehet követni a Real McCoy-projekt pályafutásán.
A producerek, Juergen Wind (J. Wind) és Frank Hassas (Quickmix), valamint a rapper Olaf Jeglitza (O-Jay) elsőként a Technotronic „Pump Up the Jam" című megaslágerének egyik remixében vállaltak szerepet, a sikeren felbuzdulva pedig 1990-ben jött az „It’s On You”, amely megalapozta a csapat hírnevét.
A társasághoz csatlakozott a George Shampro Mario nevű afrikai származású francia rapper, aki M.C. Sar néven volt ismert zenei körökben. A csapat szép helyezéseket tudott magáénak első slágerével, ám később a projekt ebben a felállásban feloszlott, majd 1992-ben új kiadóval, új összetételben egy még sikeresebb korszak vette kezdetét olyan slágerekkel, mint az „Another Night”, az „Automatic Lover” vagy épp a „Run Away”.
Az Egyesült Államokban ritkán fordul elő az, ami 1990 augusztusában a jelentősebb európai slágerlistákon történt, nevezetesen, hogy egy dal hosszú hetekig az első helyen tud maradni. A gigantikus tengerentúli slágergyár ontotta magából a remek nótákat, azonban három évtizede akadt egy dal, amely hosszabb ideig megragadt a Billboard Hot100 első helyén.
Mariah Carey neve a kilencvenes években garancia volt a sikerre, a gyönyörű énekesnő 1990 augusztusának elején a „Vision Of Love” című dallal ugrott az élre, ahol négy hetet töltött, gyakorlatilag augusztusban végig ez a nóta uralta Amerikát. Mariah Carey összesen 19 No.1 dalt tudhat magáénak a Billboard Hot100 történetében, a „Vision Of Love” pedig különleges helyet foglal e remekművek között, ez volt ugyanis az első nótája az énekesnőnek, amely listavezető lett a tengerentúlon.
Természetesen Mariah Carey mögött azért sorjáztak a jobbnál jobb felvételek, amelyek eljutottak a dobogóra vagy annak közelébe, mint MC Hammer második kislemezsikere, a „Have You Seen Her”, vagy Jon Bon Jovi és a „Blaze Of Glory”.
No, meg Billy Idol a „Cradle Of Love” című dallal, amely az ikonikus film, az Andrew Dice Clay által megformált Ford Fairlane kalandjai című moziban csendült fel. Érdekesség, hogy Billy Idol nótájában elhangzó "rock the cradle of love" kifejezés utalás a "robbing the cradle" szlengkifejezésre, amelyet akkor alkalmaznak, ha egy szerelmespár két tagja között látványosan nagy korkülönbség van.
A Billboard raplistáján igen izgalmas társulás állt az élre 1990 augusztusában. A nyugati part legjobbjai álltak össze West Coast Rap All-Stars néven, hogy közös dallal lépjenek fel a már három évtizede is komoly problémákat jelentő utcai erőszakkal szemben.
A "We're All in the Same Gang" című nótában a műfaj olyan nagyágyúi rappeltek közösen, mint többek között King Tee, Fej Jef, Tone-Loc, Ice-T, Dr. Dre, Young MC, a Digital Underground és MC Hammer. A dal befutott, és három hétig vezette a raplistát, az más kérdés, hogy a kilencvenes évek kemény és sokszor véresen halálos rapháborúját ez a nemes kezdeményezés sem tudta megakadályozni.
Mára ennyi fért zenei időutazásunkba, folytatás egy hónap múlva, amikor 1990 szeptemberének zenei felhozatalát idézzük meg.