De La Soul, Roxette, Bee Gees, Republic – ezt hallgatta a világ 30 esztendejeDe La Soul, Roxette, Bee Gees, Republic – ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
A megszokottak szerint kezdjük zenei időutazásunkat Nagy-Britanniában, ahol 1991 áprilisában a UK Top40 élén sokáig nem volt változás az előző hónaphoz képest, a még márciusban trónra lépő, klasszikus egy slágeres előadónak bizonyuló Chesney Hawkes és a „The One And Only” egészen április végéig megtartotta első helyét.
Természetesen nagy volt a mocorgás azért, érdekes módon olyan klasszikussá váló nóták nem jutottak csúcsra, melyek hosszabb távon sokkal nagyobb slágerré váltak, mint Chesney Hawkes dala. Ilyen volt a The KLF, mely alig pár hónappal korábban a legmagasabb pozíciót is elérte, ám aktuális kislemezük, a később az elektronikus tánczene egyik himnuszává váló „Last Train To Transcentral” végül nem lett listavezető. A második hely így is meglett, a brit acid-house korszakos zsenijei, a Bill Drummond-Jimmy Cauty páros ezúttal kitett magáért, a dal hat héten ott volt a Top10-ben.
Ritkán fordul elő, hogy egy amerikai rap formáció szintén Top10-es tagságot ér el Nagy-Britanniában. Nos, azonnal érthető a dolog, ha elárulom, hogy az említett nóta nem más, mint a korszakos parti-himnusszá váló „Ring Ring Ring (Ha ha Hey)” a De La Soul előadásában. Az 1987-ben Kelvin Mercer, David Jude Jolicoeur és Vincent Mason által alapított De La Soul különleges és egyedi stílusával, zenei sokszínűségével a stílus legnagyobbjai közé jutott, pályafutásuk egyik legnagyobb slágere pedig a mai napig alapmű minden funky-partin. A dal egyébként más európai országokban is hatalmas sikereket ért el 1991 áprilisában, Finnországban és Svájcban listavezető lett, Hollandiában pedig tartósan a második helyen állt.
Ugorjunk tovább Németországba, ahol az előző hónapban az Offizielle Deutche Charts első helyére lépő C & C Music Factory és a „Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now)” 1991 áprilisában is még az élen maradt egy rövid időre, a nóta összesen öt hetet töltött a német kislemezlista élén.
Robert Clivillés és David Cole funky-himnusza a hónap középhez közeledve aztán át kellett, hogy adja első helyét, az új listavezető pedig hosszú időre ki is bérelte azt. Ez a dal nem volt más, mint a svéd pop-rock duó, a Roxette egyik legnagyobb slágere, a „Joyride”. Érdekesség, hogy Per Gessle és a 2019-ben elhunyt Marie Fredriksson számára soha nem jött össze a brit kislemezlista első helye, hat daluk is bejutott a Top10-be, de listavezetővé egyik sem vált.
Németországban azonban nagyon sikeres volt a Roxette, mely kilenc Top10-es nótát jegyzett az Offizielle Deutche Charts kislemezlistáján, ezek közül kettő, az 1989-es „The Look” és az 1991 áprilisában csúcsra jutó „Joyride” listavezető is lett. Utóbbi nóta nyolc héten át letaszíthatatlan volt a trónról Németországban. Ráadásként a dal első helyezett volt Hollandiában, Ausztriában, Svájcban, no és persze az összes skandináv országban.
Nagy mozgás nem volt az élmezőnyben egyébként, az első két helyet kibérlő Roxette és a C & C Music Factory mögött a második kislemez-sikerével, a „No Coke” című dallal már az előző hónapban hódító Dr. Alban is tartósan őrizte helyét a legjobbak között.
Persze azért akadtak olyan dalok, melyek épp 1991 áprilisában tettek szert nagy népszerűségre Németországban. Ilyen volt a legendás brit pop-trió, a Gibb fivérek, Barry, valamint a sajnos már az égi koncerttermekben turnézó Robin és Maurice alkotta Bee Gees nagy visszatérő dala, a „Secret Love”. A 7 Grammy-díjjal elismert Bee Gees 1991-ben adta ki sorrendben 19. stúdióalbumát, mely a „High Civilization” címet kapta.
A korong legnagyobb slágere a „Secret Love” lett, mely az esztendő negyedik havában az Offizielle Deutche Charts-on nagy siker lett, április végére elérte az előkelő második pozíciót. A Bee Gees egészen elképesztően teljesített Németországban, fennállásunk során 46 dallal tűntek fel a német kislemezlistán, az elsővel még 1967-ban, az utolsóval pedig negyven esztendővel később, 2007-ben.
Az európai rádiós játszási lista, a European Hit Radio Top 25 élén mindeközben Rod Stewart állt az élen a „Rhythm Of My Heart” című dallal. Érdekesség, hogy a dal egy feldolgozás, eredeti verziója pedig alig öt évvel korábban, 1986-ban jelent meg egy holland énekes, René Shuman debütáló albumán. 1991-ben Rod Stewart is felénekelte, ez a nóta volt az első kislemez a londoni születésű énekes-legenda szintén abban az évben megjelent „Vagabond Heart” című albumáról. A „Rhythm Of My Heart” az európai rádiók játszási listája mellett listavezető volt Kanadában és Írországban, de dobogós volt Ausztráliában és Nagy-Britanniában is.
1991-ben már a nyakunkon volt a nagy dancefloor irányzat, ennek csalhatatlan jele volt például Dr. Alban egyre növekvő népszerűsége. A skandináv táncos vonalat erősítette a dán Cut ’N’ Move nevű formáció is, mely „Take No Crap” című debütáló nótájával vezette hazája slágerlistáját. A Cut ’N’ Move 1989-ben alakult, alapítói a szintetizátoros Per Holm, a DJ-ként ügyködő Jørn K alias Jørn Kristensen és a rapper MC Zipp, vagyis Jens Kjær Larsen. Később az énekes Thera Hoeymans is csatlakozott a formációhoz, mely első albumát 1991-ben adta ki, ez volt a „Get Serious”. Az első kislemez, a „Take No Crap” már az előző év végén kijött, de igazán nagy sikereket már 1991-ben ért el.
Lépjünk tovább a tengerentúlra, az Egyesült Államokban a Billboard Hot100 élén az előző hónap listavezetője, Gloria Estefan és a "Coming Out Of The Dark" kezdte az első helyen 1991 áprilisát. Hamarosan azonban át kellett adnia a legmagasabb pozíciót egy olyan nótának, mely jó fél évvel korábban már meghódította Európát, vezette a kontinens számos országának kislemezlistáját is, majd szép lassan az Egyesült Államokban is befutott. A Londonbeat, vagyis a Jimmy Helms, Jimmy Chambers, George Chandler és William Henshall összetételű banda legnagyobb sikerével, az "I've Been Thinking About You" című nótával feltette szereplésére a koronát a Billboard Hot100 első helyével, a dal azonban csak egy hétig tudta megőrizni vezető pozícióját.
A Londonbeat után egy hétig Wilson Phillips és a "You're In Love" vezette a listát, majd április végén Augusta híres szülötte, a Grammy-díjas énekesnő Amy Grant lépett az első helyre "Baby Baby" című dalával. Az Egyesült Államokban nagy népszerűségnek örvendő énekesnő 1977-ben aratta első sikereit, majd 1986-ban jutott fel első alkalommal a Billboard Hot100 első helyéig. Pályafutása során ez még egyszer sikerült neki, 1991 áprilisában a "Baby Baby" két hétig állt az élen. A színésznőként is ismert, négygyermekes Amy Grant két listavezető dala mellett további három nótát is eljuttatott a Top10-be.
Természetesen a listavezetők mögött további remek nóták tűntek fel, ott volt a legjobbak között Rick Astley és a "Cry For Help" vagy épp a C & C Music Factory új kislemeze, a "Here We Go".
1991 áprilisa a hölgyek hónapja volt tengerentúli hip hop listán. Előbb a korábban Nagy-Britanniában és Németországban is szép sikereket elérő Monie Love lépett az élre „It’s A Shame” című nótájával, majd hamarosan Nikki D, vagyis Nichelle Strong lett az új listavezető "Daddy's Little Girl" című nótájával. Newark szülötte 1989-ben szerződött a kor kiemelt hip hop csapatához, a Def Jam Records pedig gondosan terelgette pályafutását. A "Daddy's Little Girl" alapja egyébként a néhány hónappal korábban nagy sikert arató Suzanne Vega nóta, a „Tom’s Diner” dallama volt. Nikki D verziója egyébként egy filmben, a Just Another Girl on the I.R.T. című moziban is lecsendült.
Világkörüli időutazásunk lezárásaként nézzük, mi volt a helyzet Magyarországban. Nos, nem túlzás, egy legenda születésének lehettünk tanúi 1991 áprilisában, ugyanis a MAHASZ lemezeladási listáján a legjobb tízbe jutva egyre nagyobb népszerűségnek örvendett a Republic első albuma, az „Indul A Mandula”. A teljesen új, friss vonulatot képviselő banda slágereit, így a korong legnagyobb slágerének számító „Repül A Bálna” című nótát a fél (na jó, háromnegyed) ország énekelte önfeledten. Az album hamarosan listavezető is lett a MAHASZ listáján, az együttes pedig a frontember, Bódi László (Cipő) 2013-as haláláig folyamatosan a csúcson volt.
A Republic jelenleg is aktív, bár Cipő halála óta jóval mérsékeltebb sikereket ér a csapat. Talán kevesen tudják, miért is a bizonyos hal lett a Rebublic logója. Nos, egyrészt az együttes 1990. február 23-án alakult, mely nap a Halak csillagjegybe esik. Másrészt első albumuk felvétele során egy kispesti halászcsárda tetején láttak meg egy hasonló jelképet, ami nagyon megtetszett az együttesnek, így született meg a Republic állandó emblémája.
Mára ennyi fért zenei időutazásunkba, folytatás egy hónap múlva, amikor 1991 májusának zenei felhozatalát idézzük meg.