A Fehérvár Hangja döntőjétől az EFOTT nagyszínpadáig - interjú Lakner Robertával, alias Berta’LamivalA Fehérvár Hangja döntőjétől az EFOTT nagyszínpadáig - interjú Lakner Robertával, alias Berta’Lamival
Berta’Lami debütáló számát, a manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Dzsúdlóval készült Állatot egy nagyon kedves cimBorám ajánlotta a figyelmembe, hogy ezt a dalt mindenképpen meg kell hallgatnom. Vagy hogy is volt? Ja igen, egyszer csak küldött egy nótát, ami már első hallásra belekúszott a fejembe, de úgy, hogy utána konkrétan egész nap együtt dúdolgattuk a refrént. Igen, szerintem így születnek a slágerek.
Majd miután megtudtam, hogy Székesfehérvárhoz is van némi köze, szinte azonnal megkerestem Lakner Robertát, aki örömmel vette a felkérést és még annál is nagyobb lelkesedéssel válaszolt a kérdéseimre. Berta’Lamival a kezdetekről, az Állatról, az első saját videóklipjéről, a nemsokára megjelenő kislemezéről és természetesen a jövőről is beszélgettünk.
Először is nagyon kíváncsi vagyok, honnan jött a Berta'Lami művésznév?
A Marsupilami című sorozat után. És ugye mivel Robertának hívnak, így összeollóztam a kettőt. Kiskoromban nagyon szerettem a rajzfilmet, apukám mindig úgy becézett minket a nővéremmel, hogy a Marsupilamik.
Hogyan telt a nyár?
Szerencsére eléggé mozgalmas volt, Dzsúdlóval több koncerten is felléptünk már együtt, többek között például Székesfehérváron a Ligeten és az EFOTT nagyszínpadán is. Ez egy nagyon jó tapasztalat számomra, egyre többen megismernek, személyesen is beszélgettem a közönséggel és a színpadi jelenlét miatt is nagyon fontos. Nyilván ez az ő közönsége, én még csak egy ráadás vagyok az Állat című dalban, de kezdésnek nagyon is szuper.
Lesznek még közös fellépések Dzsúdlóval?
Nagyon sok volt már, talán az EFOTT-os buli volt a hatodik, amin ott voltam, próbálok mindegyikre elmenni. Ugye nekem még nincs annyi saját zeném, amivel fel tudnék lépni, mellette meg dolgozom is, szóval nem mindig tudjuk összeegyeztetni, de igyekszem minél többször megmutatni magam.
Mikor kezdtél énekléssel foglalkozni?
Még az általános iskolában vették észre, hogy tisztán, szépen énekelek, és akkor az énektanárnőm ajánlotta Völler Adél énektanárt, aki egyben a veszprémi Dal-Ma Musical és Zenés Színpad vezetője is. Ezután 8-14 éves koromig jártam a Dal-Ma musicalcsoportjába, amit nagyon szerettem, olyan volt a csapat, mintha a második családom lenne. Közben a popzene felé kezdtem kacsintgatni, ekkor kerültem a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolába, Bodajkra.
Ekkor került képbe a Fehérvár Hangja is...
Így van, 2015-ben jelentkeztem a Fehérvár Hangjára, ahol végül a döntőig is eljutottam és második helyezést értem el. Ezután még sokáig Fehérváron teltek a hétköznapjaim, így alakult ki itt egy baráti társaságom, akik segítségével készül az első kislemezem.
Mit kell tudni a kislemezről?
A kislemez négy dalt tartalmaz: Ne félj, Fény, Csillagok és Nyílik. A sráccal, akivel csináltam a korongot, fehérvári, Schauta Márknak hívják, de művésznevéről lehet, hogy többen felismerik, ami nem más mint: Schmrk. Körülbelül egy éve kezdtünk el ezzel foglalkozni, azóta írok komolyabban zenét. A hangszeres részét a zenéknek pedig Kasó Máté (basszusgitáros a Fiúkban) játszotta fel, sőt, az egyik dalban a vokálokat is ő énekelte. Szóval igazi csapatmunka volt.
Előtte nem foglalkoztál szövegírással?
Mindig is énekes/dalszövegíró szerettem volna lenni, de nagyon gátlásos voltam ezen a téren, így nem mertem komolyabban lépni ebbe az irányba, de a barátom, Bíró Bence biztatására végül belevágtam. Nagyon szerettem volna alkotni valamit, amit a magaménak tudok érezni, így a kislemezhez teljes egészében én írtam meg a szöveget. Na jó, mondjuk ez így nem teljesen igaz, ugyanis a Csillagok refrénjét Bence írta, aki amúgy a Fiúk zenekar énekese.
Korábban esetleg volt valami rossz tapasztalatod ezzel kapcsolatban?
A családom, barátaim, ismerőseim folyamatosan támogattak, nem igazán kaptam negatív visszajelzéseket. Amikor kijártam a Hang-Szín-Tér Művészeti Iskolát, akkor egy évig nem énekeltem. Úgy döntöttem, felhagyok a zenéléssel, nem tudtam, mi az én irányom, milyen stílusban szeretném folytatni, egyfajta válságba kerültem még azelőtt, hogy bármit is alkothattam volna.
Az egyéves szünet után aztán felköltöztem Budapestre, ahol egy évig a Kőbányai Zenei Stúdió tanulója voltam. Közben bejött a koronavírus, így hazaköltöztem és online folytattam a tanulmányaim.
Persze folyamatosan jártak a fogaskerekeim, így aztán felkerestem a Schauta Márkot, aki régóta rappel és foglalkozik producerkedéssel, hogy mi lenne, ha közösen készítenénk zenét.
Hogyan született meg az első dalod?
Még egy fagyizóban dolgoztam, amikor jött egy isteni sugallat és eszembe jutott egy jó mondat egy dallamhoz, amit aztán felénekeltem a telefonomra. Hazamentem és lényegében elkezdtem megírni az első dalomat, aminek az a címe, hogy Ne félj. Elküldtem Márkónak, és nagyon tetszett neki. Igazából ez a folyamat mindkettőnknek újdonság volt: nekem úgy en bloc az alkotás, neki pedig a stílusom, hiszen ő eddig inkább underground rapben nyomult, nem is beszélve arról, hogy én voltam az első énekes, akinek zenét csinált.
Mit kell tudni a kislemezen lévő dalokról?
A számok pont erről szólnak, amit elmeséltem, az útról, ahogy keresgéltem önmagamat, mi az elképzelésem a zenéről, miben szeretnék jeleskedni, de valahogy mégsem ment.
A Ne félj egyébként a saját magam elfogadásáról és a hibáim felismeréséről, az azokkal való szembenézésről is szól. Gyakorlatilag arról, hogy ne féljek saját magamtól. Az utolsó nótához, amelyik amúgy az album fő dala, készült videóklip is – erre a dalra ért be a legjobban nekem a szövegírás. A többiben még érzek egy kicsi túlmagyarázást, talán a Nyílik lett a legletisztultabb, a legjobban értelmezhető.
Amikor Márkóval elkezdtünk dolgozni, a dalok így folyamatában születtek meg. Nem az volt, hogy egyből küldtem neki négy dalt, hanem ötletelgettünk és egyszer csak elkészültek. Büszke vagyok erre az egészre, és most először érzek valamit ilyen szinten a magaménak.
Hogyan született meg Dzsúdlóval a közös számotok, az Állat?
Van egy közös barátunk, Maier Peti, alias Young Majré, akivel sokat beszélgettünk a zenéről, és kérte, hogy küldjem el neki a kislemezemről a demókat, mert kíváncsi rá és szeretné meghallgatni. Dzsúdlónak közben készült az albuma, az Állatra pedig eredetileg is szeretett volna egy női hangot.
Majré megmutatta neki a demóimat, megtetszettek neki, írt nekem Instagramon, és így ismertük meg egymást. Elküldte a zenét, az ő része készen volt, nekem hagyott egy üres részt benne. Kérdezte, hogy esetleg megírja-e a szövegem, de én mondtam, hogy mindenképpen én szeretném. Úgy voltam vele, ha már közreműködöm, akkor a hangomon kívül belőlem is legyen benne valami. Egy hét alatt megírtam a verzém, utána kicsit faragtunk rajta, felvettük és kész is lett.
Milyen érzés volt megírni az első hivatalos megjelenésedhez a szöveged?
Ez egy nagy feladat volt, még sosem volt olyan, hogy már meg van adva egy téma, hogy már valaki megírt valamit és azzal kellett azonosuljak. Ez egy újdonság volt nekem, de így bele tudtam magam élni, azzal, amiről szól a dal, kábé mindenki tud azonosulni, mert sokan jártak már hasonló cipőben. Beleképzeltem magam, majd gyorsan el is készült a részem.
Mit tartogat Berta'Lami számára a jövő?
Pont a napokban kezdtem el írni egy dalt, amit Dzsúdló producerével, Tembóval közösen fogunk elkészíteni. Ezen kívül sok-sok tervem van még a jövőben, próbálok lépésről lépésre haladni előre az úton. És hát várom a kislemez megjelenését, amely ha minden igaz, pénteken lesz esedékes.