TeSzedd! és gyárlátogatás az Ikarusnál – Steiner Attila látogatása Székesfehérváron TeSzedd! és gyárlátogatás az Ikarusnál – Steiner Attila látogatása Székesfehérváron
Ezt követően az eletromos autóbuszokat gyártó Ikarusnál vett részt üzemlátogatáson, Vargha Tamás országgyűlési képviselővel és dr. Cser-Palkovics András polgármesterrel közösen. „Az a célkitűzésünk, hogy az elkövetkező évek során több mint ezer autóbuszt cseréljünk le elektromos buszokra.” – emelte ki az ITM államtitkára.
„A TeSzedd! program Magyarország legnagyobb önkéntes hulladékszedő akciója, amelyhez idén is 90 ezren csatlakoztak, és már az első napon húszezren gyűjtöttek szemetet. A kezdeményezést a minisztérium a háttérfeltételek megteremtésével, azaz a kesztyűk és zsákok biztosításával, az összegyűjtött hulladék elszállításával segíti.” – mondta el Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, aki a SmartBin szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő programot alapító három fehérvári középiskoláshoz, valamint a Székesfehérvári Diáktanács néhány tagjához csatlakozott csütörtökön egy hulladékgyűjtő akcióban.
Vargha Tamás országgyűlési képviselő szerint nagyon előremutató, hogy a fehérvári fiatalok saját vállalással részt vesznek az önkéntes hulladékszedő akcióban, és éppen az Aranybulla-emlékmű környékét tisztították meg, ahol jelenleg egy fontos fejlesztés zajlik. Már a 2022-es emlékévre készülve újul meg itt az emlékmű és annak környezete, nő a zöldfelület aránya, új közösségi tér alakul ki.
A TeSzedd! akció fehérvári állomásához Király Nóra, a Zöld Követ Egyesület elnöke és Szabó András (Csuti) is csatlakozott.
A székesfehérvári látogatás az Ikarusnál folytatódott. A vállalatcsoport elkötelezett a hazai elektromos buszgyártás kapacitásnövelése mellett, a gyártócsarnokaikban zajló munkába engedtek betekintést a csütörtök délutáni programon. Mint elhangzott: az Innovációs és Technológiai Minisztérium egyik legfontosabb projektje a Zöld Busz Program, melynek keretében idén februárban egy elektromos – és éppen az Ikarusban gyártott – autóbuszt próbálhattak ki a fehérváriak is.
"Az a célkitűzésünk, hogy az elkövetkező évek során több mint ezer autóbuszt cseréljünk le elektromos buszokra. Nagyon fontos, hogy ennek legyen egy iparfejlesztési háttere, és hazai gyártók is meg tudjanak kapaszkodni a hazai mellett az európai piacokon is, ennek a programnak a segítségével. Demonstrációs céllal már több nagyvárosban ki lehetett próbálni elektromos autóbuszokat a közösségi közlekedésben, amelyek kapcsán nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a lakosságtól. Emiatt is szeretnénk folytatni ezt a programot: már ne csak egy-egy új buszról, hanem flottákról legyen szó – ez a célunk a Zöld Busz Programmal az elkövetkező hónapokban és években.” – összegezte Steiner Attila államtitkár.
„Pár hónappal ezelőtt ebben a csarnokban zajlott az elektromos autóbuszok gyártása és összeszerelése, de már egy jóval nagyobb csarnokba költözött át az üzem, mert szerencsére a kapacitást folyamatosan növelik. Ebben a lehetőségben nagyon fontos partner a kormány és az ITM, hiszen olyan klíma- és környezetvédelmi programokat visznek, amelyek a közlekedéskorszerűsítésre is hatnak. A Volánbusznak folyamatban van egy pályázata, melynek keretében Székesfehérvárra – a kormány és az önkormányzat kötelezettségvállalásával – tizenkét elektromos szóló autóbusz érkezik jövőre. A végéhez közeledik a közbeszerzési eljárás, a szerződéskötést követően megkezdődhet majd a buszok legyártása is a nyertes ajánlattevőnél.” – emelte ki dr. Cser-Palkovics András.
A Zöld Busz Program kapcsán az Ikarus bebizonyította, hogy képes korszerű elektromos autóbuszokat gyártani, amelyek magyar hozzáadott értéke már meghaladja az 50%-ot. Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke mutatta be azokat a gyártócsarnokokat, amelyekben dolgoznak Székesfehérváron. „Hazai magáncégek is vásárolnak elektromos autóbuszokat, a gyártásunk egy része nekik készül. Emellett megyei jogú városoknak – most éppen a Kaposvári Közlekedési Zrt. számára – gyártunk buszokat a gyárban, és széleskörű nemzetközi tárgyalásokban vagyunk. Amiben pedig nagyon reménykedem, az az önjáró hajtásláncunk – ezzel még senki nem rendelkezik itthon és Európában sem –, ami talán össze tudná hozni a magyar felépítménygyártókat egy közös magyar buszgyártási programba.” – mondta el Széles Gábor, hozzátéve: a technológiai váltás a buszok esetében még a személygépjárműveknél is nehezebb lesz, illetve az elektromos autóbuszok gyártása mellett kulcskérdés azok üzemeltetése, így az Ikarus az elektromos töltők és energiatárolók fejlesztésében is részt vesz.
„Székesfehérvár számára nagyon fontos az a tevékenység, amelyet az elektromos autóbuszok gyártása terén az Ikarus végez. Bízunk abban, hogy ez a környezetbarát technológia – a februári próbaüzem után – ismét megjelenik majd a városban közlekedő autóbuszok sorában.” – emelte ki Vargha Tamás államtitkár, Székesfehérvár országgyűlési képviselője.