Egyedi eljárás, hidrogénnel hajtott Ikarus készülEgyedi eljárás, hidrogénnel hajtott Ikarus készül
Különleges projektbe kezdett a Bolgár Tudományos Akadémia (BAS) kutató csapata egy Ikarus busszal. Sajtóinformációk szerint, néhány hónap múlva már járóképes lesz az a csuklós Ikarus autóbusz, amely egykoron Szófiában, Bulgária fővárosában közlekedett. Egy teljes váz- és karosszériafelújításon áteső Ikarus 280-asról közölt nemrég képet a bolgár sajtó – írja a vezess.hu az Expert.bg hírportálra hivatkozva. A cikk szerint a bolgár szakemberek egy érdekes koncepciót kívánnak megvalósítani. A szóban forgó jármű lényegében egy olyan trolibusz lesz, amely hidrogén hatótávnövelővel fog rendelkezni.
Ennek köszönhetően felsővezeték nélkül körülbelül 100 kilométert tud majd megtenni elektromos autóbuszként. A technikai paramétereket illetően annyit már most tudni lehet, hogy hajtásáról 150 kW-os állandó teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely vagy a felsővezetékről, vagy pedig a 100 kWh nettó kapacitású akkumulátorról nyeri a működéshez szükséges áramot. Az aksi számára pedig a 70-80 kW teljesítményű üzemanyagcella fogja előállítani fordított elektrolízis révén az energiát.
A jármű belső kialakításáról még nem sokat tudni, a végcél, hogy egy modern kinézetű, újszerű állapotban lévő autóbuszt adhassanak át az utazóközönségnek. Ennek köszönhetően az Ikarus 280 jelentősen megújul. Az már például most látszik, hogy teliüveges harmonika ajtókat kap, míg az oldalablakait gumiágyazásúról ragasztott kivitelűekre cserélik.
A modernizált buszt Szófiában tesztelik majd, és ha a próbafutások sikeresek lesznek, jó esély van rá, hogy több régi, leselejtezett trolibuszt ellátnak hidrogén hatótávnövelővel, így elősegítve a környezetbarát technológiák elterjedését a közösségi közlekedésben.