2 évnél régebbi cikk

2025 tavaszára készülhet el a fehérvári intermodális csomópont a tervezők szerint
·KözlekedésSzékesfehérvár·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotója
nif.hu
2025 tavaszára készülhet el a fehérvári intermodális csomópont a tervezők szerint
·KözlekedésSzékesfehérvár·Utolsó frissítés: undefined

Lakossági fórum keretében ismertették a tervezett intermodális közlekedési központ látványterveit a vasút környékén élőkkel csütörtökön este a Vasvári Pál Gimnáziumban.

A fórumon a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektvezetője és generáltervezői mutatták be a terveket, valamint Cser-Palkovics András polgármester, és Molnár Tamás és Mészáros Attila képviselők, Nagy Zsolt, a városi közlekedési iroda vezetője, és Bozai István, a Városgondnokság vezetője is válaszoltak a lakók kérdéseire. 

Elhangzott, hogy a fejlesztés ideje alatt a parkolási problémák megoldására egy ideiglenes parkoló kerül kialakításra, a Prohászka templom mögötti telkeken, melyeket sikerült a városnak megvásárolnia.

Kapcsolódó
Új ideiglenes parkoló lesz a vasútállomás közelében Székesfehérváron

Új ideiglenes parkolót alakítanak ki a vasútállomás közelében a Vasvári Pál Gimnáziummal szemközti üres telken, amit várhatóan 2022-ben vehetnek birtokba a fehérváriak és az átutazók.

Miután az intermodális fejlesztés kapcsán felépülnek azok a parkolók, melyek a vasutat szolgálják ki, ennek a területnek a fejlesztése és hasznosítása is szóba kerülhet majd.

Cser-Palkovics András elmondta, a legfontosabb, hogy milyen módon, hogyan indulhat el majd egy feltételes közbeszerzési eljárás keretében a kivitelező megtalálása, mikor, hogy indulhat a munka.

A Mártírok út felújításával kapcsolatban megnyugtatott, hogy a közművesítéssel kapcsolatos kérdések zárultak le, és részben az intermodális részeként fognak majd az útburkolati helyreállítások megtörténni, illetve ehhez kapcsolódó egyéb beruházások. 
A fórumon a Vasvári Gimnázium több éve húzódó fejlesztéséről is beszélt a polgármester.

Sajnos az építőipari árak elszabadulása miatt egyértelműen látszik, hogy teljesen az eredeti campust, legalábbis az eredeti költségvetésből biztos, hogy nem lehet megvalósítani. Ezért két elképzelés van a kormány asztalán, mind a kettő egyébként emeli a korábban erre jóváhagyott 15,8 milliárd forintot, (ami egyébként a város számláján van).

Vagy az eredeti koncepció valósul meg, vagy pedig annak egy módosított változata. Az utóbbit tartom most valószínűnek.

Néhány héten belül valószínűleg hivatalosan is be fogjuk tudni jelenteni a döntést.

Ez azt fogja tartalmazni, hogy megemeli a kormány ezt az összeget nagyjából 20 milliárd forintra, és számos intézményfelújítás ezen belül meg tud valósulni.

A Vasvári Gimnázium ebből 5 milliárd forintot kapna az iskola felújítására és az eszközpark megújítására, további egymilliárd forintot pedig a tornaterem kialakítására.”

 A NIF Zrt. munkatársai elmondták: a székesfehérvári intermodális csomópont kialakításáról szóló projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás. A projekt előkészítését a NIF Zrt. európai uniós forrásból végzi. 

Mostanra a projekt megvalósításához szükséges minden engedéllyel rendelkeznek, a projekt által érintett ingatlanok vonatkozásában, amelyek magántulajdonban vannak, az előzetes szakértői vélemények elkészültek és rendelkezésre állnak.

Számításaik szerint még 2021. decemberében az erre vonatkozó ajánlati felhívást közzéteszik, a közbeszerzési eljárás során 2022. év közepén szeretnének a nyertes vállalkozóval egy feltételes kivitelezési szerződést kötni, ami akkor lép hatályba, amennyiben arra a kormány a fedezetet biztosítja.

A tervezés során készült egy úgynevezett organizációs terv, a közlekedési irodával egyeztetve. Lényege, hogy mivel a beruházás a városon belül nagy felületet érint, sok esetben komoly gócpontokat, ezért a projektre 30 hónapos kivitelezési átfutási időt szánnak. 

Az ütemtervnek megfelelő forgalomkorlátozási terveket majd a nyertes kivitelező készíti el, így jelenleg azt még nem tudni, mely területek mennyi ideig lesznek majd lezárva.

Előzetes számításaik szerint az utazóközönség és a közlekedők 2025. április-májusában vehetik használatba az új csomópontot. 

A megvalósítással kapcsolatban hangsúlyozták, hogy a régi buszpályaudvar a Piac téren nem szűnik meg, ugyanúgy funkcionál tovább. A Béke téri pályaudvar egy decentrum, egy kisebb kiegészítő pályaudvar lesz, sokkal kisebb forgalommal.

Hozzátették: minden esetben a kerékpáros közlekedési létesítmények kialakítása is megtörténik.

Céljuk egy élhető tér, sok zöld felülettel, minimálisra szorítva a gépjárműves forgalmat. 

Közösségi tér és parkolóház

De miből is áll majd az új intermodális csomópont? A Vasútállomás épületében is lesznek belső átalakítások, mivel a Volánbusz számára helyet kell kialakítani a fejépületben, illetve az autóbusszal utazókat is ebben az épületben fogják kiszolgálni.

Ezen kívül a Vasvári Pál Gimnázium mögött egy parkolóház és felszíni parkolók, valamint a Széchenyi út irányába egy busztároló és a gépjárművezetőket kiszolgáló szociális épület létesül.

A Béke téren kap helyet egy 12 állásos buszpályaudvar, valamint a vasútállomás főbejárata és a keleti szárny által határolt területen egy közösségi tér létesül. Jelzőlámpás forgalomirányítás lesz a Deák Ferenc utca - Béke téri és a Prohászka út – Kaszap István utca csomópontokban.

A gyalogos felüljáró lassan elkészül a székesfehérvári vasútállomás felett.

Új buszpályaudvar a Béke téren

A székesfehérvári intermodális központ kialakításával teljesen átalakul a Béke tér. A vasútállomás előtt a Deák Ferenc utcától nyugatra eső területen új 11 állásos helyközi autóbusz-pályaudvart alakítanak ki, ahonnan majd a járatok indulnak. A hely szűkössége miatt az érkező, valamint a vonatpótló buszok a vasútállomás épületétől nyugatra, az új gyűjtőút mellett kapnak majd helyet.

A helyi járatok pedig a Mártírok útja – Deák Ferenc utca és a Prohászka Ottokár – Széchenyi utca felőli közötti szakaszon, mindkét irányban kialakított autóbuszöbölben állnak meg, közel a helyközi és a távolsági buszokhoz.

Ezzel párhuzamosan jelzőlámpássá alakítják majd a Deák Ferenc utcai kereszteződést.

P+R parkolók a székesfehérvári vasútállomás környékén

A P+R parkolók – annak érdekében, hogy a vasútállomáshoz és az autóbusz-pályaudvarhoz minél közelebb legyenek – az állomástól nyugatra kialakított gyűjtőút melletti parkolóházban és térszínen kapnak helyet. Az parkolóházban 230 férőhely, míg térszínen 69 db, így összesen 299 db parkoló épül. A parkolóházba a Széchenyi utca és a Kaszap István utca irányából is be lehet majd hajtani.

Közösségi tér, kerékpártárolók és kerékpárutak

A Béke tér másik oldalán közösségi tér jön létre, amelynek közelében kapnak helyet a mozgássérült parkolók is. A környékén kétszáznál is több kerékpártároló lesz. A gyalogos felüljárónál 116 db, míg a vasútállomás másik oldalán 86 db. 

A csatlakozó utakon és a Béke téren - a Prohászka Ottokár utcai és Mártírok úti szakaszok összekötésével és a Deák Ferenc utcai kapcsolatok biztosításával - kerékpárutak és kétoldali irányhelyes kerékpársávok épülnek..

Új utak, körforgalmak

Az intermodális közlekedési központ miatt megépül a közúti felüljáró 2x1 forgalmi sávval, mindkét végén körforgalommal. A tehermentesítő út folytatásaként felújítják az Új váralja sort a Széchenyi utca és a Takarodó út közötti szakaszon.

A Mártírok útját felújítják a körforgalom és a 62. sz. fkl. út (Seregélyesi út) közötti szakaszon, ahol az úttal párhuzamosan önálló vonalvezetésű kerékpárút létesül. A tehermentesítő úthoz kapcsolódóan körforgalmat alakítanak ki a Széchenyi utca és az Új Váralja sor kereszteződésében.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek