1 évnél régebbi cikk

És akkor Gergely Róbert rákezdett az Emanuelle-re: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje
Fehérvár Médiacentrum fotója
youtube.com
És akkor Gergely Róbert rákezdett az Emanuelle-re: ezt hallgatta a világ 30 esztendeje

Itthon a fél ország az Emanuelle dallamát dúdolta, miközben nagy slágerrel jött ki Captain Hollywood, a Stereo MC’s, a Wreckx-n-Effect, Madonna és a Take That. Ezt hallgatta a világ 1992 utolsó havában.

Utazásunkat a megszokottak szerint Nagy-Britanniában kezdjük. Nézzük, hogyan alakult a UK Top40 élmezőnye 1992 decemberében. Az előző hónapot az élen záró duó, a  Charles and Eddie, vagyis a tragikusan fiatalon elhunyt Charles Pettigrew, valamint Eddie Chacon kettőse nem tudta megtartani első helyét a „Would I Lie To You” című slágerrel, mely két hét után elköszönt a legmagasabb pozíciótól.

Az új listavezető a tengerentúlról érkezett, az amerikai kislemezlista első helyét már az előző hónapban elfoglaló Whitney Houston és az „I Will Always Love You” lépett az élre. Nem is rövid időre, a Whitney Houston és Kevin Costner főszereplésével hódító The Bodyguard című film főcímzenéje egészen 1993 februárjáig az első maradt a ködös Albionban.

A démonaival (és főleg férjével) zajló csatát fájdalmasan fiatalon elveszítő, aranytorkú énekesnő talán legnagyobb sikerével kapcsolatban kevesen tudják, hogy a dal egy feldolgozás, melynek eredetijét még 1974-ben énekelte fel Dolly Parton, aki egy évvel korábban írta meg a dalt. Parton számos interjújában elmondta, hogy a dalt egykori partnere és mentora, Porter Wagone kapcsán írta meg, akivel akkoriban szakadt meg üzleti kapcsolata. A sikeresebb verzió azonban az 1992-es, Whitney Houston által énekelt feldolgozás lett, mely 2 Grammy-díjat kapott, a tengerentúlon és Ausztráliában pedig négyszeres, az Egyesült Királyságban kétszeres platinalemez lett.

Természetesen Whitney Houston mögött is volt tülekedés, akadtak remek dalok a Top40-ben. Jól szerepelt például a Stereo MC's, vagyis a Rob Birch énekes és a lemezlovas Nick Hallam által 1985-ben Nottinghamben alapított brit hip-hop együttes. Az 1992-es év remekül alakult a formáció számára, hiszen a "Connected" című dal, az együttes legnagyobb slágere meghozta a várt ismertséget. Érdekes módon azonban nem ez a nóta, hanem a "Step It Up" érte el a jobb helyezést, ezzel a slágerével a csapat 1992 decemberében tűnt fel a Top10 közelében.

További remek nóták is ott voltak a legjobbak között az év utolsó havában a brit listán, így például Michael Jackson és a "Heal The Wold", a Take That és a "Could It Be Magic", vagy Madonna és a "Deeper And Deeper".

Menjünk tovább Németországba, ahol hónapok óta az Inner Circle és a „Sweat (A La La La La Long)” uralta az Offizielle Deutsche Charts mezőnyét. A népszerű reggae-nóta 12 hetes uralkodása végül 1992 decemberében véget ért, az Inner Circle közvetlenül karácsony előtt elköszönt az első helytől.

Az utód az első helyen egy azóta dance-klasszikussá nemesedett kislemez lett. A dal mögött Tony Dawson-Harrison állt, akinek azonban semmit nem mond ez a név, ne essen kétségbe, az úriember Captain Hollywood néven ismerte meg a világ. Főhősünk az amerikai hadsereg tagjaként szolgált Németországban, ahol később tartósan le is telepedett. Katonai pályája után táncos-koreográfusként szerzett nevet magának, nem is kicsit, olyan ünnepelt sztárok kérték fel koreográfusnak, mint CC Catch, Kim Wilde, La Toya Jackson, Paula Abdul és a Milli Vanilli.

Hamarosan a német dancefloor korai képviselőjeként úttörő-szerepet vállaló Twenty 4 Seven rappereként tűnt fel, tovább növelve népszerűségét. A tudatos karrierépítés újabb állomás a Captain Hollywood Project nevű formáció lett, melynek első sikere, a „More And More” hatalmas siker lett Németországban (csak itt több mint félmillió darab fogyott el a kislemezből) és a világ számos pontján. Az Offizielle Deutsche Charts első helyét még 1992 karácsonya előtt megcsípte Captain Hollywood slágere, mely végül összesen négy héten át meg is tartotta vezető pozícióját.

Természetesen további remek dalok is feltűntek a Top10-ben, kisebb bravúrt hajtott végre például a brit DJ és producer, a Felix néven alkotó Francis Wright, aki két nótájával is ott volt a legjobbak között. Volt olyan hét 1992 decemberében, amikor első nagyobb slágere, a „Don’t You Want Me” az ötödik, második kislemeze, az „It Will Make Me Crazy” pedig a negyedik volt a német listán.

Ami a további dalokat illeti, jól szerepelt 1992 decemberében a német slágerlistán Dr. Alban és a „One Love”, a Bon Jovi és a „Keep The Faith”, valamint a Boyz II Men és az „End Of The Road”.

Ahogy az eddigi dalokon is látszik, 1992 decemberében nem kerültek karácsonyi hangulatba az európai slágerlisták. Az öreg kontinens más országaiban sem volt jellemző a kimondottan ünnepi nóták térnyerése, Franciaországban és Belgiumban Jordy és a „Dur Dur D’Etre Bebe” állt az élen, Olaszországban Madonna és az „Erotica” volt a listavezető, míg Spanyolországban Co.Ro és a „Because The Night”, Svédországban pedig az East 17 és a „House Of Love” állt az eladási listák élén.

Menjünk tovább a tengerentúlra, ahol az előző hónapot Whitney Houston és az „I Will Always Love You” zárta az élen a Billboard Hot100 listáján. Nagy változás az esztendő utolsó havában sem állt be, a 25 millió dolláros büdzséből közel félmilliárd(!) dollárt kaszáló film, a The Bodyguard betétdala 14 héten át el sem mozdult az amerikai lista éléről. Üldözőkben persze nem volt hiány, a dobogó viszonylag állandó maradt decemberben, Whitney Houston mögött a Shai és az „If I Ever Fall In Love” bérelte ki magának a második pozíciót.

A dobogó harmadik foka egy rap formációé volt 1992 decemberében a Billboard Hot 100 listáján, a new jack swing jeles képviselője, Harlem büszkesége, a Wreckx-n-Effect, vagyis Aqil Davidson és Markell Riley foglalta ezt el.

Az eredetileg Wrecks-n-Effect 1988-ben néven megalakuló formáció ekkor már túl volt egy nagy sokkon, a harmadik alaptó tag, Brandon "B-Doggs" Mitchell ugyanis 1990-ben, egy évvel a csapat első albumának megjelenése után egy lövöldözés során elhunyt. Davidson és Riley az ő emléke előtt tisztelegve változtatta meg a formáció nevét, jelezve ezzel, hogy a korábbi néven alkotott dalok az elhunyt Mitchell nevéhez köthetők.

A Wreckx-n-Effect végül 1992 novemberében adta ki második albumát, a „Hard Or Smooth” címez viselő korong pedig óriási sikereket ért el. Az Egyesült Államokban platinalemez lett, az album legnagyobb slágere, a „Rump Shaker” pedig egészen a dobogóig jutott a Billboard Hot100 listáján, ráadásul vezette a hip-hop listát és szép sikereket ért el Ausztráliában és Új-Zélandon is.

Ami a Billboard dance-listáját illeti, itt az év vége nagy slágerének egy 1977-es dal, Bill Whiters slágerének, a „Lovely Day” című nótának a feldolgozása bizonyult. A The S.O.U.L. S.Y.S.T.E.M. varázsolta új köntösbe a dalt Michelle Visage segítségével, a remix érdekessége, hogy szintén a The Bodyguard című filmben hangzott el és film zenéit tartalmazó albumon jelent meg.

Utazásunk végén nézzük, mi volt a helyzet kis hazánkban, mik voltak a legnagyobb slágerek 1992 decemberében. Nos, a hónap nyertese 30 évvel ezelőtt, legalábbis a MAHASZ eladási listája alapján egyértelműen Gergely Róbert volt.

A napjainkban már 64 esztendős, kétszeres EMeRTon-díjas énekes, színész épp harminc esztendeje adta ki „Szerelmek” című albumát, mely 1992 decemberében a magyar eladási lista élére ugrott. Ez nem csoda, hiszen az album első és egyben legsikeresebb kislemezét dúdolta ekkor a fél ország, az korszak sikeres erotikus filmjének címszereplője, „Emanuelle” jó érzékről tett tanúbizonyságot a témaválasztás terén.

Ezek voltak tehát a legnagyobb slágerek 1992 decemberében, folytatás egy hónap múlva, 1993 januárjának legnagyobb slágereivel.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek