Kékszalag pipálva, jöhet az alsóörsi vitorlásversenyKékszalag pipálva, jöhet az alsóörsi vitorlásverseny
– A tengeren erősebb, keményebb szelek fújnak, mint a Balatonon, de ott kiszámíthatóbb a szél és az időjárás – hasonlította össze az elmúlt hetek versenyélményeit Séllei Norbert utalva arra, hogy a Kékszalag idején Badacsonynál kőrözött egy vihar, s nagy esélye volt annak, hogy lecsap a Balatonra, ám szerencsére más célpontot keresett magának.
A fehérvári fiatalember társaival, Noll Gergellyel és Stámusz Márkkal (Komárom megye), Bodrogi Zsolttal (Veszprém megye) és Simó Bélával (Somogy megye) egyedüli magyar csapatként vágott bele a 32. Nemzetközi Brindisi–Corfu Regatta versenybe, amelyen kategóriájukban győztek, összesítettben a nyolcadik helyen futottak be, az ORC számokat figyelembe véve pedig a 127 induló hajóból a 40. helyezést szerezték meg.
A 32. Nemzetközi Brindisi-Corfu Regattán (Fotó: Séllei Norbert)
A sikeren felbuzdulva Norbi és barátai elindultak a XII. OTP Private Banking Ügyvéd Kupa és Volvo Nagydíjon is, amely az ügyvédi hivatást gyakorlók balatoni vitorlás ragettája. A versenyen több, mint kétszázan vettek rész, s tette meg az Alsóörs-Tihany-Balatonfüred közötti háromszög-pályát. A versenyen való részvétel feltétele az volt, hogy a hajó legénységéből legalább egy fő hazánkban bejegyzett ügyvéd/ügyvédjelölt, illetve green carddal rendelkező jogász legyen.
– A mi csapatunkat, mint minden évben, úgy idén is Lichy József ügyvéd erősítette – mondta Norbi, majd kifejtette, hogy a tengeri vitorlázás félelmetesebb, mint a balatoni, mert az offshore (nyílt tengeri) hajózáskor nem látni szárazföldet, a látóhatárt kizárólag a víz uralja. Az ember ilyenkor teljesen magára van utalva. – Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a Balaton smafu és nem kell észnél lenni! Természetesen a Balaton is okozhat fejfájást. Mind a szélviszonyok, mind az időjárás szeszélyes tud lenni, kiszámíthatatlan. Mindkét vizet tisztelni kell!
A XII. OTP Private Banking Ügyvéd Kupa és Volvo Nagydíjon (Fotó: Séllei Norbert)
Az oszlopos csapattagokkal felvértezett hajó végül gyönyörűen teljesített, abszolútban a 3. helyen, míg osztályában az 1. helyen végzett.
Abszolútban a harmadik, osztályukban az első helyen végeztek (Fotó: Séllei Norbert)
Aztán következett Európa leghosszabb és legrégibb tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag. E verseny hazánk legnagyobb, legrangosabb vitorlás eseményének számít. Idén több mint 500 hajó állt rajthoz, de a limitidőn belül csak alig 400-an értek célba. Szélben nem volt hiány, főként a rajtnál. Ezt követte egy viszonylag csendes szakasz, majd ismét bőszeles órák tarkították a több, mint 150 km-es távot.
A Kékszalagon voltak szeles és csendes szakaszok is (Fotó: Séllei Norbert)
A Balatonfüred - Balatonkenese - Siófok - Keszthely - Balatonfüred vonalat a versenyzőknek régen időkorlátozás nélkül kellett megtenniük, mára viszont 48 órás határidőt szabtak ki. Az első Kékszalagért 1934. július 27-én küzdhettek meg a vállalkozó kedvűek. Akkor 21 hajó állt rajthoz, s csak ketten adták fel a versenyt. 1942-ig kétévente rendezték meg a versenyt, majd a háború miatt volt egy kis „kiesés”, és 1947-től a páratlan évekre „ugrott át” a verseny ideje. Mára már évente rajthoz állnak a hajók. A hagyomány szerint mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor a viadalra, amikor a legközelebb esik a holdtölte. (A Hold segíti a navigálást.)
Idén 526 hajó nevezett be, és 395 ért a célba. A többség azért adta fel a versenyt, mert nem látott rá reményt, hogy időben célba érjen. Volt, aki a dél partokon zátonyra futott, s olyan is akadt, akinek a rajtnál kitört az árboca egy ütközés miatt.
Idén 395 hajó ért célba az 526-ból (Fotó: Séllei Norbert)
A Gosztonyi András, Holovits Csaba Ferenc, Meilinger Miklós, Szemelyácz János, Séllei Norbert, Csesznegi-Fényes Dávid, Polivka László, Baka Ferenc, Noll Gergely, Harangozó László, Dobai Lajos összeállítású csapat Simó Béla kormányossal szelte a habokat. Velük tartott Gosztonyi András is, aki a magyar vitorlás sport egyik legkiválóbb alakja. A 84 éves sportoló az olimpián is részt vett, s nagyon sokat segített a csapatnak.
– Minden magyar vitorlázó életében az egyik legfontosabb esemény az, hogy végigérjen a Kékszalagon legalább egyszer – mondta Norbi. – Nekem ez volt az első ilyen alkalom, és eddigi vitorlázásaim egyik legmeghatározóbb élményét jelentette. Úgy gondolom, nem mindennapi kitartás, erőnlét és elszántság kell ahhoz, hogy egy ilyen hosszú non-stop versenyen elinduljon valaki és teljesítse is azt. A versenyvitorlázás nagyon sok lemondással és erőfeszítéssel jár. Ezt csak az tudja, aki benne mozog egy ideje. Nem csak az anyagi teherről van szó, hanem az időráfordításról is. Felkészülés, a versenyre, verseny, hajókarbantartás, mindezek munkaidőn túli dolgok. Az én életemben nem valósulhatna meg mindez egy biztos családi háttér nélkül.
"Minden magyar vitorlázó életében az egyik legfontosabb esemény az, hogy végigérjen a Kékszalagon legalább egyszer."
(Fotó: Séllei Norbert)
A csapat végül az abszolút 23. helyen ért célba, amely egy ilyen erős mezőnyben, 15 katamarán mellett több mint tisztességes helytállásnak minősül. A fehérvári fiatalember elárulta, hogy a következő megmérettetés a High Tech Regatta Alsóörs lesz július 29-30-án, ahol csak Libera típusú versenyhajók és katamaránok fognak versenyezni.
A csapat abszolút 23. helyen ért célba (Fotó: Cserta Gábor)
A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat