Clear sky20 °C
2019. szeptember 15. vasárnap Enikő
Menü

Új táblákat helyeztek ki az Új Csóri úti és az Auchan körforgalomhoz a torlódások csökkentéséért

Új táblákat helyeztek ki az Új Csóri úti és az Auchan körforgalomhoz a torlódások csökkentéséért
Új tábla az Új Csóri úti körforgalomban (Fotó: Tóth Gabriella)

Az úgynevezett cipzár-elv használatára hívják fel a figyelmet az Új Csóri úti körforgalomnál Várpalota és az elkerülő út felől, valamint az Auchan körfogalomnál Veszprém felől kihelyezett jelzések. Ha ráéreznek a sofőrök a szabályra, akkor elvileg csökkenhet a torlódás, így a várakozás is.

Nincs mit szépíteni, ahogy országunkban, úgy Székesfehérváron is még mindig rendesen zavarba tud hozni néhány sofőrt a körforgalom, az úgynevezett cipzár-elv használatáról már ne is beszéljünk. Utóbbi teljesen indokolatlan nem használata óriási sorokat tud gerjeszteni, a hajtépésről, a teherautók-kamionok belső sáv őrzéséről pedig már ne is beszéljünk.

Népnevelő Információbővítő céllal döntött a figyelemfelhívó táblák kihelyezése mellett a Fejér Megyei Balesetmegelőzési Bizottság, Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Városgondnokság és a Magyar Közút. Persze ha történetesen nem tudjuk, hogy mit is takar az úgynevezett cipzár-elv, akkor maximum esztétikai értéke lehet az új tábláknak, már ha... Szóval csak az ismétlés kedvéért:

A cipzár-elv lényege, hogy egy adott útszakaszon, ahol két sávból egy lesz, mindenki, aki a meg nem szűnő sávban halad, maga elé enged egy autót a megszűnő sávból. Mindenki, aki a megszűnő sávban halad, csak a sáv legvégén vált sávot, amikor előtte már nincs másik jármű. Vagyis a cipzár működéséhez hasonlóan egy autó érkezik jobbról és egy autó balról a megszűnő sáv legvégén.

A Magyar Közút közleményében kiemeli: a cipzár-elv használata Németországban, illetve Ausztriában már évek óta ismert a közlekedők körében, de jelen van már Magyarországon is. A táblák kihelyezését pedig az indokolja, hogy jelentős torlódást okozhat az a jelenség, amikor az egyenesen haladó sávban a sűrű forgalom közepette senki sem enged be a csatlakozó sávból egyetlen autót sem, vagy éppen a túlzott udvariasság miatt egyszerre több autót is beenged egy-egy közlekedő maga elé.

Fontos, hogy  a táblák csak felhívják a figyelmet az elvnek megfelelő közlekedésre, de a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek, elsőbbsége a meg nem szűnő sávon haladóknak van, aki pedig a sávok között a terelővonalon halad a KRESZ-t szegi meg, ugyanis a közlekedést akadályozza. Ugyanakkor a cipzár-elv alkalmazása sokat segíthet a folyamatos és zökkenőmentes haladás elérésében.

És ami legfontosabb: a sikeres alkalmazáshoz szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára. Szerintetek menni fog, vagy tök mindegy milyen tábla van kint, van, ami úgysem változik?

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • 18 egyetemen kezdődik meg a Programozd a Jövőd! program
    18 egyetemen kezdődik meg a Programozd a Jövőd! program
  • Kampányrendezvényt szerveznek az Alzheimer Világnapján
    Kampányrendezvényt szerveznek az Alzheimer Világnapján
  • Életet menthetnek a gyerekek is
    Életet menthetnek a gyerekek is
  • Kiállítják a Notre-Dame kórusszőnyegét Párizsban
    Kiállítják a Notre-Dame kórusszőnyegét Párizsban