4 évnél régebbi cikk

Mindent a LED-ről!
Mindent a LED-ről!

Tudtad, hogy a LED izzóval hatodára csökkenhet a fogyasztásunk a hagyományos volfrám szálas izzóhoz képest? És, hogy a fényre jövő rovarokat csak a hagyományos égők vonzzák, mert nagymértékű ultraviola és infravörös sugárzást bocsátanak ki – míg a LED nem?

A nappalok rövidülésével egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a háztartásokban fellelhető fényforrások. Ősszel / télen korábban sötétedik, mint tavasszal / nyáron, így ilyenkor többet is használjuk otthonainkban a lámpákat, mivel több „mesterséges” fényre van szükségünk. A gyakori fel-le kapcsolgatás miatt sűrűbben kell cserélni az izzókat és megnő a fény-igényünk is.

  „Október végén, november elején igencsak megnő a vásárlói igény a különböző fényforrásokra. Ez meglátszik a világítástechnikai vállalatok eladási számain is. Mivel ebben az időszakban jóval több fényforrást értékesítenek a cégek, ezért ezt az időszakot nevezzük mi világítástechnikai szezonnak.” -  tudtam meg Séllei Norberttől, aki több mint tíz éve dolgozik a világítástechnikai üzletágban.  

A szakértő elmondta, hogy a technikai fejlődés ebben az üzletágban is jelen van, így egyre több LED-es termékkel találkozhatunk az üzletekben. Nemcsak izzókkal, de úgynevezett integrált LED-del rendelkező világítótestekkel is.

Ezekbe nem kell külön izzót cserélni, mert azt már a gyártási folyamat során beépítik a termékbe. Ennek természetesen van előnye és hátránya is. Előnye, hogy sokkal egyszerűbb a világítótest „munkába állítása”, sokkal jobb a „fényhasznosítása”. Hátránya, hogy nem cserélhető benne a fényforrás, így, ha tönkre megy a garanciás időn túl, dobhatjuk a szelektív kukába.

A LED technika elterjedésével a megszokott karácsonyi fényfüzérekben is már ezzel a technológiával találkozhatunk.

„A vásárlói szokások nagyon kuszák ebben a szegmensben. Az emberek java része az utolsó pillanatban szeretné megvásárolni otthona díszítéséhez a karácsonyi díszeket.” – árulta el Séllei Norbert – „Nagy általánosságban elmondhatjuk, hogy a vásárlások zöme nagyjából október közepétől realizálódik és előfordul, hogy december 24.-én is értékesítenek fényfüzéreket és díszeket a nyitva tartó áruházak, ha egyáltalán van még készletük!”

A hazai üzletláncok és kiskereskedelmi üzletek előrelátó gondolkodásmóddal rendelkeznek, így a beszerzés már elindul szeptemberben és az üzletek polcain már javarészt október végétől elérhetőek a termékek.

A profi nagykereskedelmi vállalatok üzleti modellje pedig az, hogy a beszerzés már április hónapban elkezdődik, a termékek pedig augusztusban megtalálhatóak a központi raktárakban. Szeptemberben szokott lenni egy karácsonyi termék-bemutató, és szeptember elsejével már meg is vásárolhatják a kereskedelmi partnerek a kiválasztott árukat.

Ha körbe nézünk az áruházakban, azt látjuk, hogy óriási a választék a karácsonyi fény-dekorációkat és izzókat illetően. Elképesztő változatú terméket találhatunk szín, méret, forma – s minőség terén. A felhasználási területet figyelembe véve két csoportra oszthatjuk a termékeket: kültéri és beltéri felhasználásra szánt árukra. A fő különbség közöttük az, hogy a kültéri termékek jól viselik az időjárás viszontagságait, illetve az IP védettségük legalább IP44.

 „Az elmúlt években komoly üzletággá fejlődött a karácsonyi dekoráció.” – mondta a szakértő – „Nem pusztán izzósorokat kínálnak a kereskedők, hanem számos kiegészítő terméket is, például asztali- és ablakdíszeket, dekorációs gyertyákat, de még a házunk falát megvilágító projektort is.”

Azt, hogy milyen terméket emel le a polcról a vásárló, azt nagyban befolyásolja az aktuális trend, illetve a személyes elképzelés. Ezek a termékek már mind LED-esek, mert az EU szabályozások miatt a hagyományos volfrám szálas izzók kikerültek az üzletekből - gyártásukat az EU betiltotta.

A LED és a hagyományos volfrám szálas izzók közötti lényeges különbség az energiafelhasználás területét érinti: Míg egy hagyományos izzó 40W fogyasztással „állít elő” egy bizonyos fényerőt, addig egy LED termék ennek a töredékével, nagyjából 9W-tal képes ugyanakkora fényerőt biztosítani. Ha összességében nézzük az energiamegtakarítást / költségeket, akkor azt látjuk, hogy a fogyasztásunk LED izzóval a hatodára csökkenhet: Egy 60W-os hagyományos izzó fényerejét egy 10W-os LED izzó biztosítja. Az EU határozat jóváhagyásának egyik oka is ez volt.

 

Az élettartamot tekintve elmondhatjuk, hogy sokkal hosszabb az élettartama egy LED terméknek, mint egy hagyományos izzónak. A termékek ára igen széles skálán mozog, ám az szembetűnő, hogy jóval drágábbak, mint amilyenek hagyományos izzók voltak. A LED elterjedése egyébként 2010 környékére tehető. Kezdetben a technológia igen drága volt, s így maga a termék is, de aztán a technológia fejlődésével a polci ár is csökkent.

Az emberek egy része a mai napig „nem hisz” a LED termékekben.” – osztotta meg tapasztalatait Séllei Norbert – „Úgy gondolom, ennek két oka van. Az egyik az, hogy vannak, akik nem szeretik a technikai újításokat. A másik pedig a rossz tapasztalaton alapul: ha valaki vásárolt már olyan LED terméket, amely nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert például hamar tönkrement, rossz fényerőt biztosított, akkor a fogyasztó csalódik és elhatárolódik a LED-felirattól. Itt megjegyzem, hogy hogy megfelelő márkát / gyártót választunk, akkor nem fog meglepetés érni minket. Olyan ez, mintha elemeket vásárolnánk. Van tartós, jó minőségű – és olyan is akad, amely nagyon olcsó, de nem is ér sokat. Óriási különbség van a LED izzók között élettartam, fényerő, fogyasztás terén.”

Borítókép: flickr.com
Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek